پوستر فیلم سرکوب

فیلم‌ سینمایی |درام ، اسرار آمیز

سرکوب (۱۳۹۷)

Repression

۵.۶ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۲۷ رای

منتقدان:

۴.۸

امتیاز دهید :

یه کاری کرد وفاداری به شه عادت همه مون حالا همه مون وفاداریم اما اونی که بهش وفاداریم خیلی وقته که مرده... (*تماشای این فیلم به افراد زیر 12 سال توصیه نمی‌شود*)

کارگردان: رضا گوران

نویسنده: رضا گوران

ویدیوهای فیلم سرکوب

انونس فیلم «سرکوب»
آنونس جدید «سرکوب»

عکس‌های فیلم سرکوب


بازیگران فیلم «سرکوب»
آرتین گلچین و جمشید هاشم پور در فیلم «سرکوب»
تولد باران کوثری در پشت صحنه فیلم «سرکوب»
پردیس احمدیه در فیلم «سرکوب»
بازیگران «سرکوب» در پشت صحنه این فیلم
باران کوثری، سارا بهرامی، پردیس احمدیه، الهام کردا و رویا افشاری نسب در «سرکوب»
جمشید هاشم پور در فیلم «سرکوب»
باران کوثری، سارا بهرامی و رضا گوران در پشت صحنه فیلم «سرکوب»

دیالوگ های به یاد ماندنی

نقدهای بلند فیلم سرکوب

ته رودخونه پیداش کردن، ماهیا صورتشو خوردن... شاید همین یک دیالوگ برای دوست داشتن اولین فیلم «رضا گوران» کافی باشد. سرکوب، فیلمی شاعرانه و با ضربآهنگی سیال است که اگر اهل تاتر باشی بیشتر لذتش را می‌بری، نه به خاطر کارگردان نام آشنایش که به خاطر دیالوگ نویسی جذاب و البته درام کل فیلم که از ادبیاتی غلیظ می‌آید.  آغاز فیلم کمی یادآور نمایشنامه «در خانه‌ام ایستاده بودم و منتظر بودم باران بیاید» ژان لوک لاگارس است، چیدمان شخصیتها: مادر و دختران و برادری که انگار هرگز نمی‌آید. البته علاقه عجیب رضا گوران به آثار لورکا را هم نمیتوان نادیده گرفت، از اجراهای تاتر تا همین سرکوب. گه گاه ردپای خانه برناردا آلبا و حتی وحشی‌گریهای یرما را می‌توان در گوشه کنار خانه سرکوب دید. و درست بعد از متن، فرم اثر است که به شدت تلاش می‌کند سینما باشد. بیش از نیمی از فیلم در ابتدا نمایی سیال و پی او وی است که شخصیتها را دنبال می‌کند و انگارهمچون ناظر دنبال اتفاقات می‌گردد. در نگاه نخست حرکت مستقل دوربین حضور پررنگ کارگردان را نشانه میرود ولی در ادامه و با پایان بندی حرکتش به وضوح آن را به شخصیت پنهان روایت یعنی پدر«پرویز» تقدیم می‌کند. گرچه فرم با محتوا همراه میشود و همه چیز منطقی و درست جلو می‌رود اما جسارت خالق اثر با این همه نشانه گذاری و توضیح از بین می‌رود. فیلمبرداری متفاوت و البته سخت فیلمبردار -علی تبریزی-نقطه عطف تمام فیلم است. البته از بازی روان رویا افشار و باران کوثری نمی‌توان گذشت. تمام فیلم با شاعرانگی‌ها و دیوانه بازیهایش به دل مینشیند تا آنجا که لایه دوم سیاست زده قصه آنقدر تند و عمیق میشود که همچون غباری روی تمام تصویرها و ادبیات روان فیلم مینشیند. آنقدر عمیق که درام رنگ می‌بازد و نتیجه ...ادامه مطلب
  رضا گوران سالهاست که در زمینه نمایش و تئاتر کار می‌کند و به عنوان یک فرد هنرمند و با تجربه در این حیطه بین اهالی تئاتر شناخته می‌شود. او چندین بار در جشنواره جهانی تئاتر فجر شرکت کرده و جوایزی را نیز از این رویداد به خانه برده است. گوران در زمینه نمایشنامه نویسی و طراحی صحنه و کارگردانی تئاتر فعالیت می‌کند و بیش از یک دهه است که روی صحنه فعالیت می‌کند. گوران اما سه سالی از دنیای نمایش دور بود و علت آن هم ساخت فیلم سرکوب بود؛ سه سال زحمت و تلاش شبانه‌روزی که حالا ثمره‌اش به اکران رسیده است. آیا سرکوب می‌تواند موفقیت‌های گوران در تئاتر را تکرار کند؟ با ویجیاتو همراه باشید. همانطور که از تیتر این نوشته برمی‌آید، باید گفت که سرکوب در حقیقت رویای یک مرد تئاتری در عالم سینما ...ادامه مطلب
  «یک خانه، یک مادر و سه خواهر؛ این‌ها اولین مواجهه‌ی‌ تماشاگر «سرکوب» با این فیلم است. اولین چیزی که تماشاگر در سرکوب با آن مواجه می‌شود خانه‌ای به ظاهر خلوت است اما این خلوتی دیری نمی‌پاید و با آمدن دخترانی که از همان ابتدا ما را  به یاد«سه خواهر» از چخوف می اندازند مخدوش می‌شود. سرکوب بیش از هر چیز دیگری قصه‌ی زوال یک خاندان است. زوالی خودخواسته به دست دخترانی که شیفته‌ی رفتن و پایان‌اند. قیام دختران علیه پدر به مثابه‌ی استبداد موضوعی است که همواره دست‌مایه‌ی ساخت فیلم‌های بسیاری قرار گرفته است و سرکوب شکل دیگری از این قیام است؛ قیامی که زوال را در پی خود دارد. کاراکتر کلیدی سرکوب پدری است که حضور ندارد و از دیده‌ها و شنیده‌های دیگران کم‌کم ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم سرکوب

هدی مقدسی


ته رودخونه پیداش کردن، ماهیا صورتشو خوردن... شاید همین یک دیالوگ برای دوست داشتن اولین فیلم «رضا گوران» کافی باشد. سرکوب، فیلمی شاعرانه و با ضرب‌آهنگی سیال است که اگر اهل تئاتر باشی، بیشتر لذتش را می‌بری. «سرکوب» با فرم بیرون زده‌اش شاید بیش از روایت توی چشم بیاید و اصلا همین برای سینما و حال خراب این روزهایش خوب است.

فرزانه متین


سرکوب، نقاط ضعف کم نداشته است، سکانس های بی ربط، وجود جمشید هاشم پور که بود ونبودش به قصه چیزی اضافه نکرد، ریتم کند داستان مخصوصا در اوایل، ژست سیاسی گونه و شغل پدرو … بدون آنکه باز شود. اما آنچه که در سرکوب به خوبی نشان داده شده چرخه ی معیوب خشونت است که با بازی روان تک تک بازیگران وحتی مادر داستان که دیالوگ چندانی ندارد به نمایش گذاشته شد. سرکوب فیلمیست سرشار از نکات روانشناسی که به مخاطب می‌گوید با قطع نشدن این چرخه، خشونت نسل به نسل ادامه پیدا می کند.

خبرهای مرتبط با فیلم سرکوب

نظرهای منتشر شده فیلم سرکوب

یک سال پیش

۱۵ تیر ۱۳۹۹

فیلمی که داستان نخ نمایی را دنبال میکند و بلاتکلیف است کشش خاصی ندارد چون هیجانی در فیلم نیست چند زن دور هم جمع شدند و یا بهم میپرند یا همدیگه رو بغل میکنند من بشخصه از فیلم اصلا خوشم نیومد ولی بازیگران مشخص هست که دارند تلاش میکنند که فیلم بی برنامه رو با بازی خودشون گرم کنند ولی نمیشود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۱۸ فروردین ۱۳۹۹

danger iconخطر لو رفتن داستان
بنظر میرسد فیلم را کارگردانی ساخته است که سینما را از دریچه خودش میبیند ایشان فقط سعی کرده متفاوتوباشد هم در انتخاب موضوع هم نوشتن متن و بخصوص در کارگردانی عجیب و بی دلیل اش. به هیچ وجه ما شاهد سینما نیستیم فیلم در بهترین حالت چیزی بین سینما و تئاتر و چیزی بنام گوران است . چرا میگویم گوران چون تا بحال چنین ابقوشت هنری ندیده بودم . این جناب گوران دوربین را ببازی گرفته و این باعث میشود مدام تمرکز شما از بازی بازیگران گرفته شود ایشان باید بداند هر حرکت دوربین هر زاویه و هر نمای دور نزدیک یا زوم و زوم بک میتواند حاوی پیامی باشد در سینما پس چطور میتوانیم تمام فیلم را با دوربینی که اکثرا اوقات بی دلیل بازیگران را رها کرده و با ریتمی متفاوت از بازی انها میرود داخل دری دیگر و نهایت دوباره میرسد به بازیگران در حال دعوا و مشاجره فقط میتوان گفت طفلک فیلم بردار ... در داستان هم شما متوجه نمیشوی چرا و با چه عقبه ای باران کوثری مدام سعی میکند نصیحت کند وقتی شخصیت و مقامی براش در فیلم ساخته نشده که بتواند قدرت اینکاررا داشته باشد پس داستان هم چاک و بست خوبی ندارد. نظر منتقدین بالا را خواندم و اکثرا تعریف و تمجید است که نمیدانم چرا؟ ایا میخاهید گوران موفق باشد یا فکر کند موفق است؟ تنها نکته ای که کمی گوران موفق بوده اینکه اندکی مجاب میشوی بفهمی پرویز که بوده یا هست؟ و نقطه شکست هم همینجاست مگر اصلا کسی در نهایت فهمید؟؟؟و در پایان هم متاسفانه سکانسی از باران در منزل که شاعرانه است اما تقریبا نامفهوم و بشدت عجیب که نه پایان باز است نه بسته خلاصه اینکه دوربین بسیار یکنواخت و بی دلیل که اگر مخاطب فیلم دیده ای باشی قطعا اذیت میشوی و آنقدر تکراری که انگار تمام حرف فیلم ساز این است که من تازه یاد گرفته ام در پایان فقط نقدی بود و اگر جسارتی داشته ام عذر میخاهم ... Mhb
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۲۱ اسفند ۱۳۹۸

danger iconخطر لو رفتن داستان
سلام فیلم از نوع فیلمهایی بود که بیننده تا مرز به هم خوردن حالش و سرگیجه گرفتن پیش میرفت خستگی روحی و جسمی آدم رو چند برابر میکرد به بهای به رخ کشیدن عمق دانش نویسنده و کارگردان از طراوت و نشاط خانواده ایرانی ذره ای چیزی دیده نمی شد فقط و فقط به درد کسایی می خورد که چند تا فیلم پر ابهام خارجی دیدن و می خوان بگن ما اینقدر می فهمیم که فقط آدمای خارج رفته و کلاس بالا حرفامونو می فهمن از اون فیلمایی بود که بعد از فیلم باید نویسنده و کارگردانش دو برابر وقت فیلم توضیح بدن که تا بفهمی چی به چیه حیف این بازیگرای خوب که وقت عزیزشون رو برای بازی در این فیلم به هدر دادن و سخن آخر آقای کارگردان اینجا ایرانه فیلمی بساز که مردم وقتی از سینما بیان بیرون یه چیزی یاد گرفته باشن یه چیزی مثل شادی و فهم وحودشون رو طراوت بده کم کم تجربه بدست میاری و می فهمی که چقدر فیلم های خوب میشه ساخت با حال و هوای ایرانی ایران با فرهنگی قوی و با پشتوانه
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۲۴ بهمن ۱۳۹۸

وقتی فیلم رو دیدیم بعدش گفتم خب که چی اصلا چی شد کی به کی بود واسه چی دخترا بدشون میاد از پدرشون کلا بی سرو ته بود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۵ بهمن ۱۳۹۸

به نظر من یکی از بهترین فیلم هایی بود که این چند وقته شاهدش بودیم شخصیت پردازی خیلی خوبی داشت فیلمنامه نسبتا خوبی داشت تنها چیزی که غیر قابل باور بود لوکیشن انتخاب شده به عنوان محل زندگی شخصیتی با پیشینه پرویز بود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۲۹ دی ۱۳۹۸

خیلی خیلی کارکردانی ضعیفی داشت این فیلم و اگر کارگردانی قویتر بود به احتمال زیاد میتونست اشکالات فیلنامرو زیاد ب چشم نیاره موسیقی فیلم خوب بود فقط و موردی که خیلی تو ذوق میزد آذری صحبت کردن خانم افشار بود که اصلا نتونسته بود از عهده این مسئله بر بیاد با احترام به ایفای نقش خوب خانم افشار ما بازیگرهای بسیار خوب دیگه ای هم داریم ک ب زبان آذری تسلت داشته باشند در کل نمره من 2 از 10 هستش
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۱۸ بهمن ۱۳۹۸

دوست من این زبان آذری نبود، ترکی قشقایی حرف میزدن، کاملا هم مسلط و قوی حرف زدن
۰
۰
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۱۳ مرداد ۱۳۹۸

خيلي مزخرف و بي سر وته بود، بهتون توصيه مي كنم وقتتون رو هدر نديد، يه كاراكتر سياه به نام پدر ساختن و يه خانواده بي انسجام
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۷ بهمن ۱۳۹۸

موافقم
۰
۰
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۹ مرداد ۱۳۹۸

هر چند بازی بازیگرها قابل قبول است و شاید ایده پشت فیلمنامه هم خوب بوده باشد ولی اصلا خوب از آب در نیامده است. انسجام بین سکانسها بسیار ضعیف است. بیننده با سوالات بی جواب زیادی روبرو میشود. تدوین فیلم هم اشکالات زیادی دارد. پلان های بی هدف، حرکات اضافی بی مورد دوربین و همچنین موزیک متن بلند و اغراق شده. به نظر من ارزش دیدن ندارد.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۸ مرداد ۱۳۹۸

مزخرف
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۳ مرداد ۱۳۹۸

خعلی چرت و بی محتوا بود اگه محتوا داشته به خاطر پرداخت بسیار ضعیف تا چن دقیقه مونده ب پایان فیلم ما اصن موضوع فیلم نفهمیدیم و متوجه نشدیم دقیقا چی میخواد بگه بنابراین تموم نشده از سینما اومدیم بیرون
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۳ مرداد ۱۳۹۸

این فیلم واقعا خیلی ابهام برای بیننده میذاره سراسر فیلم پر از قفلاییه که هیچ کلیدی تا انتهای فیلم برای بیننده نداره
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۵ بهمن ۱۳۹۸

نه دیگه اخر کار همه چیز مشخص شد دیگه
۰
۰
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۲ مرداد ۱۳۹۸

موسیقی و نوع فیلمبرداری فیلم بیشترین چیزی بود که تونستم ازش لذت ببرم اما از این فیلم خیلی انتظارم بیشتر بود ... کانسپت فراموشی و حال آشفته ی یک خانواده ی از هم پاشیده به خوبی به نمایش گذاشته شده بود اما فیلمنامه سرراست نبود و پر از حفره بود و لکنت داشت . شاید اگر کارگردانی پخته تر و منسجم تری داشت , نقص های فیلمنامه خیلی به چشم نمی اومد و اینکه آدم خیلی بیشتر از این می تونست با فیلم ارتباط برقرار کنه و درگیرش بشه . بازی ها یکنواخت و مثل همیشه بود اما رویا افشار انتخاب بسیار مناسبی برای نقش مادر بود . در کل امتیاز من به سرکوب : ۵ از ۱۰ .
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

۳ مرداد ۱۳۹۸

اقا میشه به من بگین اون سوغاتیا که برای پرویز فرستاده بودن و پریسا تحویل گرفت چی بود ؟ و اینکه اون همکاراش چرا اومدن اصلا ؟ من بعد دیدن این فیلم احساس می کنم که خیلی از نکات فیلم رو نگرفتم
۰
۰
گزارش تخلف