نگاهی به فیلم «رضا» به مناسبت اکران در جشنواره جهانی فیلم فجر:
«رضا» فیلمِ شخصیتِ اصلی آن است؛ نمونه ای از فیلم های خاص شخصیت محور با تم بورژوآمابانه و تا حدودی سانتی مانتال. آدم های فیلم از جنس آدم هایی هستند که آرتیست و روشنفکرند؛ کتاب می خوانند، کارهای هنری می کنند، می نویسند، شعر می گویند، سیگار می کشند، الکی عاشق می شوند و الکی جدا. شاید خیلی ها با چنین شخصیت هایی ارتباط آنچنان عمیقی برقرار نکنند اما گروهی دیگر از جمله شخص نگارنده، آن را بسیار دوست داشتم و دنیای آدم هایش اتفاقاً برایم ملموس و باورپذیر بود.
نباید از یاد برد، در هیچ جامعه ای جنس مشکلات همه ی آدم ها مثل هم نیست، همه ی افراد بدبخت نیستند و اگر هم باشند نوع بدبختی هایشان با هم فرق می کند؛ همه غم نان ندارند؛ همه مبتلا به یک درد واحد نیستند و عده ای نیز دغدغه های زندگی شان شکل و شمایل دیگری دارد. این که فاطی (سحر دولتشاهی) همسر رضا بی هیچ دلیل آشکاری از او جدا شود و رضا مثل یک دوست واقعی بی چشمداشت همیشه در خدمت او باشد و در خانه اش به روی او باز باشد شاید از دید بعضی ها منطقی نباشد اما آنهایی که جنس زندگی افرادی چون رضا را بشناسند می دانند که اتفاقاً چنین رخدادهایی می توانند کاملاً در زندگی واقعی نیز اتفاق بیفتند.
«رضا» داستان آدم هاییست که هر یک به نحوی تنها هستند و در تلاش اند تا به این تنهایی خاتمه بخشند اما از آن جهت که انسان ماهیتاً تنهاست، پایان قطعی برای این تنهایی وجود ندارد؛ به عبارتی عنصر «تنهایی» مضمون اصلی «رضا» را شکل داده است.
تطابق زندگی شخصیت اصلی فیلم با داستانی که دارد آن را می نویسد از بخش های جالب توجه کار است و تا حدودی یادآور شخصیت حمید هامون در فیلم «هامون» که به نحوی رساله ی دکترایش ...
نگاهی به فیلم «رضا» به مناسبت اکران در جشنواره جهانی فیلم فجر:
«رضا» فیلمِ شخصیتِ اصلی آن است؛ نمونه ای از فیلم های خاص شخصیت محور با تم بورژوآمابانه و تا حدودی سانتی مانتال. آدم های فیلم از جنس آدم هایی هستند که آرتیست و روشنفکرند؛ کتاب می خوانند، کارهای هنری می کنند، می نویسند، شعر می گویند، سیگار می کشند، الکی عاشق می شوند و الکی جدا. شاید خیلی ها با چنین شخصیت هایی ارتباط آنچنان عمیقی برقرار ...
داستان تلاش یک معمار شوخ طبع از اصفهان برای کنار آمدن ...
ترجمه اختصاصی سلام سینما
یکی از نشانه های نوگرایی در سینمای ایران ، ابتکار وسواس گونه ی فیلم هایی مانند " رضا " است. " رضا " یک برداشت آرام از یک ازدواج و عاشقانه ی مدرن با گوشه و کنایه های تند به سبک کمدی های وودی آلن است. داستان فیلم حول قهرمان شوخ طبع و خشن فیلم ، رضا ( بازیگر آن ، نویسنده و کارگردان فیلم علیرضا معتمدی است ) که نمونه ای از یک انسان منفعل و بی انگیزه است و زنی که بدون اینکه رضا تاثیری داشته باشد مرتبا وارد زندگی او می شود یا از زندگی او بیرون می رود ، شکل گرفته است. با اینکه فیلم شروع آرامی دارد و عجله ای برای روایت داستان فیلم وجود ندارد ، اما داستان مانند حکایت یک زندگی واقعی جذاب و درگیرکننده است.
رضا با هیکلی مانند بازیکنان راگبی ، موهای ...
ترجمه اختصاصی سلام سینما
یکی از نشانه های نوگرایی در سینمای ایران ، ابتکار وسواس گونه ی فیلم هایی مانند " رضا " است. " رضا " یک برداشت آرام از یک ازدواج و عاشقانه ی مدرن با گوشه و کنایه های تند به سبک کمدی های وودی آلن است. داستان فیلم حول قهرمان شوخ طبع و خشن فیلم ، رضا ( بازیگر آن ، نویسنده و کارگردان فیلم علیرضا معتمدی است ) که نمونه ای از یک انسان منفعل و بی انگیزه است و زنی که بدون اینکه رضا تاثیری ...
تنهایی یک مرد
رضا اولین فیلم سینمایی علیرضامعتمدی در نگاهِ اول یک فیلم جمع و جورِ هنری محسوب می شود، اساسا از فیلم رضا نمی شود توقع قصه گویی داشت چرا که در این گونه از فیلم ها فرم نقش بسزایی دارد، رضا یک فیلم شخصیت محور و یک اثر مردانه ست و خودِ معتمدی شخصیت رضا را بازی کرده است. تمرکز و نگرش و قالب اصلی فیلم کندوکاو دنیای ذهنیِ مردانه ست در سینمای ایران درباره زن ها فیلم های بسیاری ساخته شده اما معتمدی در اولین اثر سینمایی اش درباره عوالم مردانه فیلم ساخته فیلم در بعضی از سکانس ها کدهایی از طرف رضا می دهد که احساس می شود با یک اثر شخصی طرف هستیم و علیرضا معتمدی با ساخت این فیلم قصد داشته یک چالش مردانه را به تصویر تبدیل کند، شاید تعداد کمی از تماشاگران با این فیلم ارتباط برقرار کنند ...
رضا اولین فیلم سینمایی علیرضامعتمدی در نگاهِ اول یک فیلم جمع و جورِ هنری محسوب می شود، اساسا از فیلم رضا نمی شود توقع قصه گویی داشت چرا که در این گونه از فیلم ها فرم نقش بسزایی دارد، رضا یک فیلم شخصیت محور و یک اثر مردانه ست و خودِ معتمدی شخصیت رضا را بازی کرده است. تمرکز و نگرش و قالب اصلی فیلم کندوکاو دنیای ذهنیِ مردانه ست در سینمای ایران درباره زن ها فیلم های بسیاری ساخته شده اما معتمدی ...
متوسط . نه خوب نه بد .بهتره بگم یه مدل زندگی که موجود هست . حالا که هستیم باشیم دیگه . یه بار این یبار اون یه بار هر کی . رها از همه چیز .البته چند قیدی در زندگیش دیدیم . اهان این بهتره رخوت . ولی نه رخوتی که بگنده . ولی راستش نفهمیدم پیام فیلم چی بود.شاید معرفی این نوع زندگی که کم کم داره زیاد میشه ...نفهمیدم
هدف کارگردان مشخص نیست. اول طلاق، بعد روابط غیر عرف با دختران نامحرم، حتی رابطه و قرارگذاشتن با دختر مسیحی شرابخوار! . واقعا برای کسی که به قول خودش مسلمان است و حتی در نماز جماعت شرکت می کند، چنین روابطی پسندیده نیست. حتی صحنه درآوردن شلوار آقا رضا در سکانس ابتدایی فیلم نیز خیلی زشت بود و در هیچ فیلم ایرانی چنین صحنه ای را ندیده بودم. درضمن بنده با نظر عمه آقا رضا که در فیلم به آن اشاره شد مخالفم.