پوستر فیلم بی همه چیز

فیلم‌ سینمایی |درام

بی همه چیز (۱۳۹۸)

Without Everything

۷.۷ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۳۳ رای

منتقدان:

۸.۳

امتیاز دهید:

روستایی دورافتاده سال‌هاست که رونق قبل را ندارد. ساکنین یا کوچ اجباری کرده‌اند یا اگر ماندند در فقر و بدبختی به سر می برند، روستا اما مهمانی دارد که گویا یک ستاره محبوب و مشهور است و حضورش شرایط را تغییر می‌دهد. پس از سال‌ها یکی از اهالی روستا با نام لیلی که از روستا به خاطر تهمت مردم به فاحشه بودن رفته است، به عنوان اشراف زاده به روستا برمی‌گردد و...

معرفی فیلم بی همه چیز

درام اجتماعی «بی همه چیز»، یکی از پرستاره‌ترین و کنجکاوی برانگیزترین فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فجر بود. این فیلم به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، فیلم تحسین شده منتقدان و مخاطبان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود که در ۱۴ بخش کاندید دریافت سیمرغ بلورین شد و درنهایت ۵ جایزه دریافت کرد.
«بی همه چیز»، سومین ساخته سینمایی محسن قرایی که از نگاه بسیاری از منتقدان، بهترین فیلم اوست، با اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته «فردریش دورنمات» ساخته شده است.
جالب است بدانید که این فیلم با امتیاز 7.5 از 10، بهترین و محبوب‌ترین فیلم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از نگاه کاربران سایت سلام سینما شد.

 

معرفی نقش و بازیگران اصلی فیلم بی همه چیز:

- پرویز پرستویی در نقش امیر
- هدیه تهرانی در نقش لیلا(لیلی) نظریان
- باران کوثری در نقش نوری
- هادی حجازی‌فر در نقش جوالدوز، دهدار روستا
- مهتاب نصیرپور در نقش نسرین
- پدرام شریفی در نقش معلم روستا
- لاله مرزبان در نقش آسیه، دختر امیر و نسرین
- بابک کریمی در نقش دکتر روستا
- فرید سجادی حسینی در نقش مهدی دشتکی
- مهدی صباغی در نقش اسد

 

حواشی فیلم بی همه چیز:

- شهاب حسینی در چند سکانس از فیلم «بی همه چیز» بازی کرد اما در ادامه، از بازی در این فیلم انصراف داد و هادی حجازی‌فر جایگزینش شد.

- علی مصفا قرار بود در این فیلم بازی کند اما به واسطه شیوع ویروس کرونا و تغییر در زمان بندی، از این پروژه جدا شد.

- «بی همه‌چیز» در ابتدا اسمش «بدون همه‌چیز» بود اما با پر کردن فرم جشنواره نامش تغییر کرد.

- محسن قرایی برای ساخت این فیلم  به  شهرستان گرمسار رفت و فیلمبرداری را  در این شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام داد.

- کارکتر نوری(با بازی باران کوثری) در نمایش‌نامه اصلی یعنی «ملاقات بانوی سالخورده»، وجود نداشت و فیلمساز به دلیل اینکه تمام تصمیم‌گیرنده‌ها در نمایش‌نامه مردها بودند و باید یک زن میان آن‌ها برای به تعادل رساندن این ترکیب وجود می‌داشت، این کارکتر را خلق کرد.

- پرویز پرستویی درباره اکران محدود این فیلم در سینماهای حوزه‌ی هنری نوشت:

"حوزه‌ی ارشاد و هنر
فيلم بی همه چيز پروانه ساخت و پروانه نمايش گرفته و مردم اون رو در جشنواره ديدند. چرا در اكران بايد برای پخش در سالن‌های زيادی كه متعلق به شماست سانسور بشه؟ مگه مردمی كه در جشنواره فيلمو ديدن با اين مردم فرق دارن؟
وقتی سانسور نمی كنيم فيلم رو، سانسهای بد به فيلم ما ميديد!!! بين حوزه و هنر، يه كلمه‌ی ارشاد چرا اضافه نميكنيد؟ كه بتونيد كار اصليتون رو انجام بديد. چون كلمه ی هنر كه برای شما فرماليته ست.
همكارای قبليتون با همه ی نابلدی شون اقلا جرأت داشتن كه بگن فيلمايی كه باهاشون مشكل داريم رو تحريم می كنيم، شما همونم نداريد.
چهارتا سانس ميديد كه تحريم رو گردن نگيريد. سينما در اين دو سال ديگه جونی براش نمونده، ممنون كه يه لگد هم شما بهش می‌زنی. به همه‌ی خصوصيات بدتون ترسو بودن رو هم اضافه می‌كنم. گُنده گويان عرصه‌ی فرهنگ.
پدر كُشتی و تخم كين كاشتی."

 

نظر عادل فردوسی پور درباره فیلم بی همه چیز:

"به نظر من، فیلم خوش‌ساختی بود با یک فیلمنامه اقتباسی جذاب، بازی‌های بسیار خوب و مضمونی تکان‌دهنده و متاسفانه آشنا، از خودفروشی‌ها گرفته تا آدم‌فروشی‌ها، من فیلم رو دوست داشتم."

بستن

عکس‌های فیلم بی همه چیز


پوستر فیلم «بی همه چیز» با بازی پرویز پرستویی
پرویز پرستویی در فیلم «بی همه چیز»
هدیه تهرانی در فیلم «بی همه چیز»
باران کوثری در نشست خبری فیلم «بی همه چیز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
پرویز پرستویی در فتوکال فیلم «بی همه چیز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
پدرام شریفی در اکران فیلم «بی همه چیز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
باران کوثری در اکران فیلم «بی همه چیز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
باران کوثری در نشست خبری فیلم سینمایی «بی همه چیز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

دیالوگ های به یاد ماندنی

 تو قهرمان این مردم بودی، اسمت رو میذاشتیم رو مُرده زنده می شد . . .
 

۰

نقدهای بلند فیلم بی همه چیز

بی همه چیز از آن دست فیلمهایی ست که داد میزند اقتباسی ست حتی اگر قبلش ندانسته باشید اقتباسی آزاد از نمایشنامه ملاقات بانوی سالخورده اثر فردریش دورنمات است. فیلم با زمان نسبتا طولانی ش فرصت کافی برای شخصیت پردازی و ته نشین کردن اتمسفر و فضای مورد نظرش را در ذهن مخاطب دارد و بین سکانسهایش هم نماهای بسیار آشنایی برای سینمای خارجی دوستان به یادگار گذاشته که ذهن را ناخوادگاه به داگویل یا مالنا یا نظایر آنها پیوند میزند. بی همه چیز نمادگراست و حضور معلم، پزشک ، پلیس ، قلدر ، مردم فقیر و حتی دختر مالک گاو اشاره به جریانهایی دارد که هرکدام از کارکترها نماد آن است. احتمالا برای فرار از تیغ ممیزی زمان روایتش را به قبل از انقلاب برده است. ساخت موقعیت های پارادوکسیکال ازجامعه ای منحط ، عافیت طلب و ناآگاه همیشه روایتهای جذابی برای مخاطب بوده است. بی همه چیز روایتی مستقیم دارد که در خط مستقیم ، خُرده پیرنگها هم به استحکام قصه کمک کرده اما فیلم بیشتر از فرم لطمه خورده تا محتوا. شخصیتهای جانبی خوب قوام نیامده اند و سرنوشت و انگیزه هایشان نامعلوم میماند. تناقض های نشان داده شده در شخصیت و عمل برخی شخصیتها براحتی توی ذوق مخاطب حساس میزند و کم کم مخاطب هوشیار را به انتقاد وادار میکند. شاید بازی ها نقطه قوت این فیلم باشند. بازی های خوب پرویز پرستویی ، مهتاب نصیرپور و هادی حجازی میتوانند تا حدی حواس شما را روی فیلم متمرکز نگاه دارند. یکی از فرصتهای از دست رفته ی قرایی برای فیلم دیالوگ های پایانی امیرخان روی چهارپایه قبل از اعدام است. میشد با دیالوگ های میخکوب کننده یا سخنانی غرا تر ، پایانی خاطره انگیز ساخت بحدی که تامدتها در ذهن مخاطب لانه کند. با تمام این تفاسیر سکانسهای پایانی ...ادامه مطلب
 بی همه چیز، سومین ساخته محسن قرایی، اثر پر تب و تاب و استانداردی است. بعد از سدمعبر، این فیلم قدم رو به جلویی برای قرایی از نظر کارگردانی است و قدرت خود را در نگارش و کارگردانی اثبات می کند. داستان فیلم درباره لی‌لی، زن میانسالی است که برای حل مشکل اهالی زادگاهش مجدد به این روستا آمده و برای حل مشکلات روستا، شرطی میگذارد.   فیلمنامه اقتباسی بی همه چیز، که ساختار کلاسیک درست و جذابی دارد و شاید بتوان گفت بهترین فیلمنامه اقتباسی سینمای ایران است، علاوه بر قصه گویی، به نقد نظام حکومتیِ فئودال نیز می پردازد. نظامی که سرمایه در دست اوست و اوست که تصمیم می گیرد چه کاری، چه طوری و چه زمانی انجام شود. فیلمنامه فصل آغاز بسیار خوبی دارد. هیاهویی برای آمدن یک نفر در روستا به پا است، ...ادامه مطلب
   بی همه چیز فیلمی به کارگردانی محسن قرایی این روزها بر پرده سینما می درخشد تا دارویی باشد برای عوام فریبی و مخاطب ستیزی در سینمای ایران. فیلمی انسانی و در سایش انسانیت از دست رفته جوامع. جوامعی که از کوچکترین واحد خود، خانواده، ضربه های عمیقی دریافت می کنند. حقیقتا با این هدف وارد سینما شدم که چیزی در مورد فیلم ننویسم اما آنقدر کارگردانی و بخصوص فیلمنامه مهندسی شده است که هیچ بیننده ای نمی تواند بعد از تماشای آن اثر اظهار نظر نکند. اهمیت بالای «بی همه چیز» در مقیاس جامعه شناسانه آن خلاصه می شود. خان و خانزاده را خوب می فهمد و می داند چرا مردم در جوامعی مانند ایران نیاز به یک خان دارند. در مورد بازی بازیگران فکر می کنم این جمله کافی باشد که تیم از جان مایه گذاشتند برای فیلمنامه. ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم بی همه چیز


نویسنده

فریبا اشوئی

«بی‌همه چیز» فیلمی جذاب و قصه گو، متعلق به سینمای کلاسیک است. فیلمی است که همه عناصرش باهم در توازن و بالانس هستند. قاب‌بندی‌های بدون نقص مرتضی هدایی درکنار صحنه‌آرایی و طراحی لباس خوب فیلم، باعث شده که تماشاگر تا انتها در کنار قصه تلخ و تامل‌برانگیز آن بماند و از پلان به پلانش لذت ببرد. فیلمنامه خوب با طراحی کلاسیک و جاندار، البته از رموز اصلی موفقیت فیلم است.

نویسنده

محمدتقی فهیم

تقطیع‌ها و حس‌هایی که «بی همه چیز» ایجاد می‌کند نمی‌تواند در کنار مردم قرار بگیرد؛ مردم عموماً مورد تحقیر قرار می‌گیرند یعنی «بدمن» فیلم، مردم شدند در حالی که در نمایشنامه اصلی، مردم «بدمن» نیستند و در واقع عناصری هستند که اگر فریب می‌خورند در تداوم کاری کارستان می‌کنند و قهرمان جمعی می‌سازد.

نویسنده

مسعود فراستی

به پرویز پرستویی برای این بازی باید گفت آفرین، هادی حجازی فر خیلی خوب بود ، باران کوثری و هدیه تهرانی عالی بودند، به نظر من «بی همه چیز» در جشنواره یک واقعه است.

خبرهای مرتبط با فیلم بی همه چیز

نظرهای منتشر شده فیلم بی همه چیز

۴ روز پیش

۲۲ دی ۱۴۰۰

واقعا تعجب میکنم چطوری ازین فیلم تعریف میکنن اولین چیزی که منو متعجب کرد لهجه افراد در فیلم بود برای ساکنین یک روستا در زمان پهلوی این حجم از لفظ قلم حرف زدن باورنکردنی بود پرویز پرستویی تو خونه تیشرتی پوشیده بود که همین الانم باید تو برند فروشی ها دنبالش بگردی 😅 داستان فیلمم که همون داستان فیلم های قبل از انقلابی بود با رنگ و لعاب جدیدتر واقعا تو سینمای ایران نمیشه فیلمی دید که شگفت زده کنه شمارو
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۲۳ روز پیش

۳ دی ۱۴۰۰

کلاهی برای پوشاندن بی همه چیزی سینمای ایران سلام. من امشب این فیلم رو دیدم و برای محسن قرایی ناراحت شدم ک این فیلم همزمان با قهرمان ساخته شده . چون بسیااار فیلم قوی با بازی های درجه یک از بازیگرانی که توقع نداشتیم . میزان سن و رنگ صحنه و دکوپاژ فوق العاده و فیلمنامه اقتباسی ایرانیزه شده محشر. فیلم عالی و سر پا و یک سر و گردن بالاتر از سینمای ایران
۲
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۰
۲
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۰
۲
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۰
۲
پاسخ
گزارش تخلف

۳ ماه پیش

۱۰ مهر ۱۴۰۰

دوست دارم ببینم این فیلم رو
۰
۲
پاسخ
گزارش تخلف

یک سال پیش

۲۱ بهمن ۱۳۹۹

حیف هرگونه هزینه ... واقعا جالبه این همه تعریف و تمجید انگار این افراد اصلا این فیلمو ندیدن واقعا اسمش برازنده خود فیلم هست بی همه چیز کلی بازیگر و کلی هزینه هیچ و هیچ و هیچ واقعا جالبه ... یک اقتباس سرسری و غیر ایرانیزه شده از داستان ملاقات با بانوی سالخورده فردریش بود ...ارزش وقت گذاشتن به هیچ وجه نداشت به امید ارتقای فکر در جامعه ایرانی ...
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف

یک سال پیش

۱۹ بهمن ۱۳۹۹

بی شک اکثر سیمرغ ها را درو خواهد کرد
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

یک سال پیش

۱۷ بهمن ۱۳۹۹

دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ/ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ/// دانی که پس از مرگ چه باقی ماند/ عشق است و محبت است و باقی همه هیچ/// یک درام اجتماعی فوق العاده که تلنگری عمیق بر "جامعه نخبه کش" است. فکر میکنم بهترین فیلم امسال باشه با اختلاف زیاد...
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف

یک سال پیش

۱۵ بهمن ۱۳۹۹

تا این لحظه برای من ... بهترین فیلم جشنواره ی امسال بود. همه چیز در بی همه چیز , بهترین بود . بازی ها , فیلمنامه , کارگردانی ... موضوع فیلم را واقعا دوست داشتم ... و امان از این مردم خودفروش و آدم فروش ... شانس سیمرغ : شاید همه چیز ...
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

یک سال پیش

۱۳ بهمن ۱۳۹۹

خیلی دوستش داشتم ..
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف