مستندی است درباره زندگی سه خواهر ووشوکار اهل سمیرم در استان اصفهان. شهربانو، الهه و سهیلا منصوریان سه خواهر عضو تیم ملی ووشوی بانوان ایران هستند که شهرت جهانی هم دارند. بزرگترین خواهر شهربانو کاپیتان تیم ملی است و در ورزش از دو خواهر دیگر موفقتر است. شهربانو تنها خواهر متاهل در این جمع سه نفره است و سرانجام هم تنها کسی است که به عنوان یکی از سه عضو تیم ملی راهی مسابقات جهانی میشود و با مدال قهرمانی بر می گردد.
همین ابتدا بگویم که اکران فیلم «صفر تا سکو» اتفاق مبارکی در سینمای ایران است زیرا اکران فیلم های مستند آن هم در گروه های اصلی و در سطح وسیع رخداد نادری در ایران است و اکران این فیلم ارزنده به عنوان سرآغازی برای نمایش این دسته از فیلمها را باید به فال نیک گرفت.
ابتدا باید به این نکته اعتراف کنم که من جزو مخاطبان پر و پا قرص سینمای مستند نیستم. شاید این مسئله به همین عدم رواج اکران عمومی این دسته از فیلم ها بازگردد و شاید دلیلش عدم آشناسازی مخاطبان سینمای ایران با این دسته از فیلم ها باشد. حتا در جشنواره ی فیلم فجر، مستندها در خلوت ترین و کم مخاطب ترین سانس ها به اکران درمی آیند و بسیار کمتر از دیگر فیلمها حتا آثار انیمیشن دیده می شوند. «صفر تا سکو» فیلمی ست که می تواند بسیاری از سینمادوستانِ نه چندان پیگیر ژانر مستند را به شدت مشتاق دنبال کردن این نوع از فیلم ها بکند. «صفر تا سکو» یک مستند داستانی از زندگی افرادیست که آنها را می شناسیم و در عین حال قرار نیست "نقش" بازی کنند بلکه فصل هایی از زندگی روزمره و حرفه ای خود را جلو دوربین یک مستندساز ثبت می کنند. این شاخه از فیلم های مستند عموماً طرفداران بیشتری در میان مخاطبان عام سینما دارند؛ فیلم هایی که به دلیل دارا بودن رگه هایی از جذابیت های نمایشی و روایی، مخاطبانِ عادت یافته به تماشای آثار "قصه گو" را نیز به سمت خود می کشانند.
از ویژگی های مثبتی که «صفر تا سکو» را به فیلمی جذاب بدل ساخته، چینش درست و تقسیم هوشمندانه رویدادها در طول مدت فیلم است. مستندساز کوشیده است تا وجوه مختلف زندگی قهرمانان فیلمش را طی تقسیماتی عادلانه در سراسر آن جای دهد. همچنین به رغم بسیاری از آثار مستند، مصیبی می کوشد که تا جای ممکن از قهرمان پروری در ...
همین ابتدا بگویم که اکران فیلم «صفر تا سکو» اتفاق مبارکی در سینمای ایران است زیرا اکران فیلم های مستند آن هم در گروه های اصلی و در سطح وسیع رخداد نادری در ایران است و اکران این فیلم ارزنده به عنوان سرآغازی برای نمایش این دسته از فیلمها را باید به فال نیک گرفت.
ابتدا باید به این نکته اعتراف کنم که من جزو مخاطبان پر و پا قرص سینمای مستند نیستم. شاید این مسئله به همین عدم رواج اکران عمومی این دسته از ...
افسانه سهخواهر
پیش از آنکه کسی خواهران منصوریان را بشناسد، سحر مصیبی تحقیق درباره این سه خواهر ورزشکار و خانوادهشان را آغاز کرد تا زندگی الهامبخششان را به تصویر بکشد. مراحل تحقیق روی زندگی این ووشوکاران که امروز اغلب ما با زندگی دراماتیکشان آشنا هستیم از فروردین ۹۳ آغاز شد. آشنایی سحر مصیبی با این خانواده به پروژه مسابقه بدلکاران حرفهای بازمیگردد. مسابقه بدلکاران اولین تجربه تهیهکنندگی مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی بود. الهه منصوریان یکی از خواهران ووشوکار در این پروژه با مهتاب کرامتی همکاری داشت. بعد از آشنایی مهتاب کرامتی و طهورا ابولقاسمی با زندگی عجیب این سه خواهر جرقه ساخت این مستند خورده شد.
مهتاب کرامتی تهیهکنندگی این اثر را عهدهدار شد و کارگردانیاش را به سحر مصیبی که پیش از ساخت ...
پیش از آنکه کسی خواهران منصوریان را بشناسد، سحر مصیبی تحقیق درباره این سه خواهر ورزشکار و خانوادهشان را آغاز کرد تا زندگی الهامبخششان را به تصویر بکشد. مراحل تحقیق روی زندگی این ووشوکاران که امروز اغلب ما با زندگی دراماتیکشان آشنا هستیم از فروردین ۹۳ آغاز شد. آشنایی سحر مصیبی با این خانواده به پروژه مسابقه بدلکاران حرفهای بازمیگردد. مسابقه بدلکاران اولین تجربه تهیهکنندگی مهتاب کرامتی و طهورا ...
ارجحیت قالب واقعیت بر واقعیت غالب
در روزگاری به سر می بریم که مقوله ی واقعیت سازی یا حتی صرفاً انعکاس واقعیت، به حد و اندازه ای از پیچیدگی ساختاری و روایی و نمایشی رسیده که حتی یک فیلم مستند عُرفی نیز دیگر الزاماً بیانگر واقعیت خالص، اصیل و کامل سوژه و موقعیت نیست؛ حداقل به دلیل همین یک نکته ی ساده که حضور دوربین و عناصر نمایشی در درون موقعیت و آگاهی اجتناب ناپذیر و چه بسا ناخواسته ی آن موقعیت و سوژه از این حضور دوربین و عناصر نمایشی، می تواند موجب شود آن سوژه و موقعیت، واقعیت خود را دستخوش تغییر کند یا دست کم به صورت خالص، اصیل و کامل بروز ندهد. پس بدیهی است که در چنین وضعی، صرفاً به دنبال واقعیت غالب یا غالب واقعیت رفتن، یک خطای روایی و نمایشی استراتژیک در مستندسازی امروزی است که می تواند فیلم مستند ما را صرفاً یک فیلم گزارشی ...
در روزگاری به سر می بریم که مقوله ی واقعیت سازی یا حتی صرفاً انعکاس واقعیت، به حد و اندازه ای از پیچیدگی ساختاری و روایی و نمایشی رسیده که حتی یک فیلم مستند عُرفی نیز دیگر الزاماً بیانگر واقعیت خالص، اصیل و کامل سوژه و موقعیت نیست؛ حداقل به دلیل همین یک نکته ی ساده که حضور دوربین و عناصر نمایشی در درون موقعیت و آگاهی اجتناب ناپذیر و چه بسا ناخواسته ی آن موقعیت و سوژه از این حضور دوربین و عناصر نمایشی، ...
خیلی دوسش داشتم،نهایت سخت کوشی رو برای به دست آوردن حداقل ها در زندگی داشتن. ی سری از مسائل زندگیشون ناگفته موند،که تو برنامه ماه عسل در موردش صحبت کرده بودن،به نظرم میشد داستانش مفصل تر باشه. در کل من خیلی دوسشون داشتم خواهران منصوریان رو.