هزار تو اثر امیرحسین ترابی فیلمی به غایت ضد سینما است که نه فرم می شناسد و نه محتوا . این اثر به کمک تعلیق چه شده است توانسته مخاطب را سردرگم لا به لای چرایی ها و چگونه ها نگاه دارد اما هرگز نه خود می تواند پاسخی برای پرسش ها باشد و نه جایی برای حدس و گمان مخاطب باقی گذاشته است .
*تبعید
غیبت غیر مجاز (نهست) محتوا لا به لای نظام سینمایی هزارتو باعث شد تا این کلمه را برای فرم فیلم انتخاب کنم . البته که مخاطب خود نیز بهتر می داند که هدف اولیه سینما سرگرمی به مثابه آموزش و تجربه است و دیگر لازم به تذکر منتقد ندارد . اما باید اذعان کرد که نظام انباشته شده در این اثر ویژگی های یک فیلم کوتاه را به دوش می کشد و چنین تجربه ای مسلما برای سالن هایی به وسعت دو ساعت غیر قابل بخشش است . ویژگی غیبت چرا و چگونگی در فیلم نامه از جمله مهارت های طلا معتضدی نویسنده این اثر به شمار می رود اما این ویژگی ها مانند ستون پنجم علیه محتوا و فرم برخاسته و مخاطب را به دنیای قبل از ورود به سالن سینما تبعید می کند .
*مسیر قرمز
به لحاظ بازی و بازسازی شخصیت های فیلم نامه کارگردان در عین هوشمندی ضعیف و دست پاچه عمل کرده است . در واقع می توان اینگونه برداشت کرد که کارگردان در برابر چنین فیلم نامه ای تسلیم شده است و چیز اضافه ای از خود بروز نداده . فیلم قبل از آنکه به یک اثر بصری- سینمایی تبدیل شود شبیه به فیلمنامه هایی صرفا برای خوانش است که ارزش آموزشی نیز ندارند . اگر کمی به گذشته نگاه اندازیم می بینیم که داستان کوتاه مسیر سبز استفن کینگ چگونه به یک اثر سینمایی توسط فرانک دارابنت تبدیل شده است و نمونه سینمایی مثال زدنی از خود به جای گذاشته . این اثر نیز قابلیت های اندکی برای تبدیل ...
هزار تو اثر امیرحسین ترابی فیلمی به غایت ضد سینما است که نه فرم می شناسد و نه محتوا . این اثر به کمک تعلیق چه شده است توانسته مخاطب را سردرگم لا به لای چرایی ها و چگونه ها نگاه دارد اما هرگز نه خود می تواند پاسخی برای پرسش ها باشد و نه جایی برای حدس و گمان مخاطب باقی گذاشته است .
*تبعید
غیبت غیر مجاز (نهست) محتوا لا به لای نظام سینمایی هزارتو باعث شد تا این کلمه را برای فرم ...
رازهای پردردسر
«هزارتو» نخستین ساختهی امیرحسین ترابی را میتوان در زمرهی آن دسته از فیلمهایی قرار داد که احتمالاً خودشان هم آگاه هستند که دارند با یک داستان تکراری کار میکنند و با این وجود میکوشند به همان قصهی بارها تکرارشده سر و شکل متفاوتی ببخشند. اما تکراری بودنِ موضوع فیلم آنقدر در پیرنگ آن تنیده شده است که حتا هر دو نقطه عطف فیلمنامه نیز به لحاظ محتوایی تکراری به نظر میرسند و داستان در روند پیشرفتش غافلگیری چندانی را برای مخاطب پدید نمیآورند. دو خط سیر اصلی داستان همان مایههای آشنای سالهای اخیر سینمای ایراناند: کودک و گم شدناش که مسبب آن والد بیمسئولیت است و سپس معضل خیانت و تلاش فیلمساز برای آسیبشناسی این پدیدهی فراگیر اجتماعی.
فیلم از همان ...
«هزارتو» نخستین ساختهی امیرحسین ترابی را میتوان در زمرهی آن دسته از فیلمهایی قرار داد که احتمالاً خودشان هم آگاه هستند که دارند با یک داستان تکراری کار میکنند و با این وجود میکوشند به همان قصهی بارها تکرارشده سر و شکل متفاوتی ببخشند. اما تکراری بودنِ موضوع فیلم آنقدر در پیرنگ آن تنیده شده است که حتا هر دو نقطه عطف فیلمنامه نیز به لحاظ محتوایی تکراری به نظر میرسند و داستان در ...
هزار گمراهی در هزارتوی داستان
منبع: سایت ویجیاتو
https://vigiato.net/p/54504
در میان آثاری که با محوریت بچه دزدی و یا آدم ربایی ساخته شدهاند، به سختی میتوان فیلم بدی را پیدا کرد. شاید دلیل آن نوع جذابیت موضوع فیلمنامه باشد، به هرحال امیرحسین ترابی در مقام کارگردان دست به ساخت فیلمی با چنین مضمونی زده است. در ادامه برای بررسی فیلم با ویجیاتو همراه باشید.
«هزارتو» که در ابتدا «لابیرنت» نام داشت این روزها با بازی شهاب حسینی روانه اکران پرده نقرهای سینماها شده است. فیلم با موضوع گیرا و جذاب و چه بسا تلخ بچه ربایی داستان خود را با یک شروع خوب و نفسگیر از سر میگیرد، ...
منبع: سایت ویجیاتو
https://vigiato.net/p/54504
در میان آثاری که با محوریت بچه دزدی و یا آدم ربایی ساخته شدهاند، به سختی میتوان فیلم بدی را پیدا کرد. شاید دلیل آن نوع جذابیت موضوع فیلمنامه باشد، به هرحال امیرحسین ترابی در مقام کارگردان دست به ساخت فیلمی با چنین مضمونی زده است. در ادامه برای بررسی فیلم با ویجیاتو همراه باشید.
«هزارتو» که در ابتدا «لابیرنت» نام داشت این روزها با بازی ...
واقعا فیلم افتضاحی بود. از اونایی که فقط سیاه نمایی میکنه ومیخواد مردم رو به همه کس وهمه چیز بی اعتماد کنه.حتی نزدیک ترین افراد. درصورتی که درجامعه امروز همه به اندازه کافی به هم بی اعتماد هستند. من نمیدونم برای این فیلم ها این همه هزینه میکنن و وقت میذارن که چی رو ثابت کنند؟ به جای اینکه فیلم یه چیزی به آدم یاد بده گند میزنه به روحیه آدم.متاسفم
من و فکر میکنم همه آدم ها وقتی فیلمی رو شروع میکنیم به دیدن میخوایم ببینیم آخرش چی میشه.فیلم خوبی بود اگر آخرش رو خراب نمیکردند.بازیگر های خوبی هم بازی کردند اما من فیلم سینمایی با پایان باز و نمیپسندم.
فیلم قشنگی هست
بازی بازیگرها خوب و قابل قبول هست مخصوصا شهاب حسینی
اسم برازنده فیلم بود و داستان دقیقا چند بعد متفاوت دارد که در روال فیلم این داستان ها بهم گره میخورد
قابل قبول بود
از وقتی که فیلم های اصغر فرهادی به شهرترسیده.بقیه کارگردانا فکر می کنن اگه مثل آقای فرهادی فیلم بسازن به شهرت می رسن.ساخت این فیلم یکی از بزرگترین اشتباهای تاریخ سینمای ایران بود.RICK AND MORTY
یعنی خدا لعنتتون کنه با این فیلم ساختن با اعصاب و روان ادم بازی میکنید من یکمادرم نفسم برید با بچه چکار داشتید اخه کم تا زندگی غم و غصه داریم اومدیم فیلم ببینیم حوصلمون باز شه.لازم نکرده واقعیت رو نشون بدید راه حل بدید اگ بلدید واقعیتها رو ک خودمون میدونیم گند زدید ب روح و روانم
سلام
یه کارگردان تهیه کننده نویسنده یه فیلم هزاران عوامل پشت صحنه داره آخه این برداشت آزاد نتیجه فیلم یعنی چی که تو ایران باب شده جمع کنید بابا یه فیلم درست حسابی نمی تونید بسازید
حرف مفت نزن، فکرنمیکردم شهاب حسینی همچین بازی مسخره ای بکنه، اخرفیلمه و سرم داره میترکه و نمیدونم برسر بچه چی اومد..به خدا خود نویسنده نمیدونه چی شد اخرش
چه خوبه که هر کارگردانی خودش یه سبک منحصر به فرد برای قصه گویی و فیلم سازی داشته باشه نه این که بخواد از کارگردان دیگه ای تقلید کنه. به نظرم تمرکز زیاد روی زندگی طبقه متوسط شهری و نوشتن یه داستان مثلا پیچیده به سبک اصغر فرهادی و نمایش مسائلی مثل دروغ و خیانت در فیلم ها به شدت تکراری شده و توی ذوق میزنه. با وجود این همه داستان خوب و رمان های به شدت قوی که میشه ازشون اقتباس کرد ساخت فیلمهایی با سوژه تکراری به شدت کسل کننده شده.
سلام
من این فیلم رو دیدم
علاوه بر اینکه موضوع و محتواش کلا ضد ارزش هست بسیار هم ناتمام و ناقص به پایان میرسه و یک جورایی انگار کارگردان به خودش زحمت نمیده فیلم رو جمع کن و بیننده ای که تا این لحظه پای فیلم نشسته رو راضی از روی صندلی سینما بلند کنه. بازی بازیگرا اما قوی بود واقعا.
کارگردانش را از هیچ نظر نمیشناسم ولی این فیلم در قرن 21 با وجود دسترسی آسان به اینهمه تولیدات سینمایی در حد یک فارغالتحصیل سینما یا تیاتر با 25سال مناسب است پر از ضعف های شخصیت پردازی، سناریو، و خیلی چیزهای دیگه برای وقتی که گذاشتم متاسفم. در
خیلی خیلی بد بود. میگن داستان فیلم خانه پدری بده و زشت و فلان این که توش همه چی داره
سیگار کشیدن ، رانندگی با مستی، رابطه خارج از ازدواج ، سقط جنین دیگه چی میخواستن داخل فیلم بذارن
دروغ خیانت و جالب تر از همه واکنش خانواده به خیانت همسر !!! خیلی خیلی بد بود
سر و ته فیلم هم که بدرد نخور تهش باز گذاشتن خلاصه اصلا ارزش وقت گذاشتن نداشت
من همین الان داخل سینما هستم، به قدری فیلم و بازیا مزخرفه که اصن نمیتونم ببینم، دارم هرجا میبین کامنت میزارم واقعا پولتونو هدر ندنید، فیلم درجه هفته واقعا افتضاحه
من همین الان داخل سینما هستم، به قدری فیلم و بازیا مزخرفه که اصن نمیتونم ببینم، دارم هرجا میبین کامنت میزارم واقعا پولتونو هدر ندنید، فیلم درجه هفته واقعا افتضاحه
من همین الان داخل سینما هستم، به قدری فیلم و بازیا مزخرفه که اصن نمیتونم ببینم، دارم هرجا میبین کامنت میزارم واقعا پولتونو هدر ندنید، فیلم درجه هفته واقعا افتضاحه!
نمیدونم چرا فیلم های ایرانی متمرکز شده رو بدبختی و خشونتو دعوا نمیدونم چه فکری میکنند کارگردان و نویسنده. واقعا هیچ جذابیتی نداره .این فیلم در جاهایی هم الکی کشدار بود. معدود نکته مثبت فیلم بازی خوبه شهاب حسینی هست.
هزارتو به عنوان اولین فیلم یک کارگردان،اثر قابل قبول خوبی بود.برای تازه کاران نقد باید جنبه پیشرفت داشته باشه نه سرکوب کردن.بازی درونی و پرتنش شهاب حسینی واقعا دیدن داره
هزار تو که قبلا با نام " لابیرنت" معرفی شده بود رو دیدم و بسیار پسندیدم . هزارتو بعنوان اولین فیلم کارگردان جوانش آقای امیر حسین ترابی ، از اتفاقات خوب سینمای ایران است . داستان فیلم حول محور کودک ربایی می گرده ، موضوع تلخی که این سالها شیوع بیشتری پیدا کرده و به لطف دنیای مجازی اطلاع رسانی های وسیعی هم صورت گرفته ، اما هزار تو روایت همین سوژه ، با نگاه ی از منظری دیگه ایست . همون دقایق اول می فهمیم کودکی گم شده و با باز شدن پای پلیس به ماجرا شخصیت های دیگه ی داستان مثل مادر و بستگان دیگه ، شکل می گیره ، ضرب آهنگ فیلم بسیار تنده و تا آخر هم از نفس نمی افته و مخاطب هر لحظه دچار گمانه زنی های جدید میشه و هزار توی دیگه ای بر پرده ی نقره ایِ پیش روش ، شکل می گیره .
جذابیت هزارتو برای من این بود که موضوع فراتر از کودک ربایه ، و اصل داستان، روابط و مناسبات و روانشناسی افراد و آسیب شناسی اجتماعیه که موشکافانه تحت بررسی قرار می گیره ، در واقع همون چیزی که در دنیای امروز بشدت نیازمندش هستیم . تعدادی از دوستان که فیلم رو دیدن معتقدند که پایان فیلم به سبک فرهادی باز بود که از نظر من کاملا مشخص و بدون ابهام تمام شد . کار ترابی بعد از هزار تو سخت خواهد بود چون وجود چنین اثر خوش ساختی بعنوان اولین تجربه ی سینمایی بلندش ، انتظارات رو بالا برد. در آخر دیدن این فیلم تکان دهنده رو به همه توصیه میکنم .
فیلم خیلی خوب و قابل دفاعی بود.فیلمنامه ی منطقی و پرکشش،پایان میخکوب کننده،بازی های روان...غزاله نظر رو قبلا توی یه تله فیلم دیده بودم و در این فیلم انتظار چنین بازی خوبی رو واقعا ازش نداشتم!شهاب حسینی هم که مثل همیشه فوق العاده با جنس جدیدی از استیصال در چهره و لحن و صدا.
خیلی خیلی ضعیف تر از حد انتظار
به هیچ عنوان کشش و گیرایی نداشت
برخلاف تیزرش
بازی شهاب خوب بود
بازی ساره بیات تکراری
چیزی شبیه همون بازی سریال عاشقانه ها
پژمان جمشیدی بدترین انتخاب بود برای این فیلم
با تیزرهایی که از این فیلم پخش شده بود , انتظار دیدن یه فیلم پرهیجان و جذاب و پرکشش رو داشتم که متاسفانه اصلا اینطور نبود .
هنورم نمی دونم نقطه ضعف اصلی فیلم دقیقا چی بود ؟ کارگردانی یا فیلمنامه ...
در کل می تونم بگم که فیلم متوسط و قابل قبولی بود و از کارگردانی که فیلم اول خودش رو ساخته هم نباید انتطار بیشتری داشت .
بازی شهاب حسینی و ساره بیات اصلا تازگی نداشت و بیشتر تکرار همون نقش های قبلی شون بود .
پایان بندی فیلم هم اصلا نپسندیدم ...
به شدت يه فيلم دم دستي
با بازي هاي مسخره و صحنه هاي كش دار
به نظرم خيلي دنبال ايجاد حس تعليق فيلماي فرهادي بود ولي اين كجا و آن كجا
و اينكه از ديدن بازي ها و طراحي صحنه اين فيلم خندتون ميگيره
فيلمنامه و كارگراني خوب بود؛ پايان بندي فيلم غافلگيركننده و كاملا به جا بود. تماشاگر رو روي صندلي ميخكوب مي كرد. شهاب حسيني هم مثل هميشه نقش آفريني فوق العاده اي داشت كه كيفيت فيلم رو ارتقاء مي داد.