داوود: سینما اونجوری نیست که شما فکر میکنید. شما هیچوقت نرفتید سینما، شما از سینما فقط برای خودتون یه چیزِ سیاهِ کثیف ساختید. برای یه بار هم شده برید سینما و فیلم خوب ببینید. ببینید که دنیاتون چقدر عوض میشه
آقا اردشیر: من به فکر دنیام نیستم. به فکر آخرتمم.
فیلم "سینما شهرقصه" در پی پیوست دادن چند سوژه ی کلیشه ای است که سالیان سال است در سینماها به صورت مکرر در حال بازسازی های گوناگون است. ماجرای عشق یک جوان عشق فیلمفارسی در یک خانواده سلطنت طلب، به یک دختر عشق فیلم های جدی تر سینمای پیش از انقلاب و البته با پدری متعصب که از اساس با سینما مخالف است کلیت آن چیزی است که در فیلم رویدادها را به پیش می برد.
کارگردان اثر در تلاش است در کنار یک داستان عاشقانه به سبک فیلمی مانند سینما پارادیزو ( Cinema Paradiso )به ورق زدن آثار سینمای ایران پیش و پس از انقلاب بپردازد و این امر را در قالب تلفیق برش هایی از آثار کلاسیک سینمای ایران با صحنه های فیلم به مخاطب ارائه می نماید.
فیلم اتفاقاً نه در پردازش یک داستان عاشقانه موفق است و نه در ایجاد حس نوستالژیک نسبت به سینمای ایران. اساساً فیلم سرگردان بین ساماندهی این دو سوژه اصلی است و به همین دلیل بار
طنز هم در این اثر برگرفته از تعارض بین دو خانواده با ارزش های متمایز است. یک خانواده سلطنت طلب که کماکان در بحبوحه سالهای آغازین انقلاب از عادات پیش از پیروزی انقلاب دست نشسته و یک خانواده مذهبی که به شدت پایبند بر اصول انقلابی است. البته دراین زمینه نیز نمی توان به درستی تمیز بین یک خانواده ی انقلابی و ضد سلطنت را با سلطنتی داد چرا که پوشش ظاهری بازیگر نقش زن فیلم که در یک خانواده متعصب زندگی می کند تناسبی با این حساسیت کارگردان اثر ندارد و اساساً با آنچه در آن سالها دیده و شنیده ایم منافات جدی دارد!
حضور جمشید مشایخی و هدیه تهرانی برای بازسازی سکانسی از فیلم "کاغذ بی خط" تقوایی و گفتگوی با کارگردان این اثر که نقش آن را هدایت هاشمی بازی می کند نیز تاثیری در مسیر فیلم ندارد و صرفاً ...
فیلم "سینما شهرقصه" در پی پیوست دادن چند سوژه ی کلیشه ای است که سالیان سال است در سینماها به صورت مکرر در حال بازسازی های گوناگون است. ماجرای عشق یک جوان عشق فیلمفارسی در یک خانواده سلطنت طلب، به یک دختر عشق فیلم های جدی تر سینمای پیش از انقلاب و البته با پدری متعصب که از اساس با سینما مخالف است کلیت آن چیزی است که در فیلم رویدادها را به پیش می برد.
کارگردان اثر در تلاش است در کنار یک داستان ...
و سینما همچنان ادامه دارد...
الف، موقعیت میگردد: حال و هوای همسفرِ «مسعود اسداللهی» است؛ امّا بهجای «گوگوش»، «علی اوجی» (!) نشسته تَرکِ موتور و دیگری دارد ترانۀ «جنتی عطایی» را غلطْ غُلوط میخواند. در لحظهای دیگر، «سیاوش مفیدی» و «فرخ نعمتی»، پوزیشنِ «ناصر ملکمطیعی» و «فروزان» را غصب کرده، یکی به دیگری میگوید: «بیپیر مثه مخمل میمونه» یا حتّی شخصیت اصلی داستان -داوود- (حامد کمیلی) که انگار «بهروز وثوقی» در ماه عسلِ «فریدون گُله» را سرمشق رفتارهای خود قرار داده است، فراتر از بحث اَدای دین، از درآمیختهگیِ سینما و مردم، از گره خوردن تار و پود ریشهها و فیلمها میگوید. ب، بازسازی موقعیتهای آشنا: صدای «آق حسینی» است در کندو که به عنوان آمبیانس در کافه شنیده میشود، ...
الف، موقعیت میگردد: حال و هوای همسفرِ «مسعود اسداللهی» است؛ امّا بهجای «گوگوش»، «علی اوجی» (!) نشسته تَرکِ موتور و دیگری دارد ترانۀ «جنتی عطایی» را غلطْ غُلوط میخواند. در لحظهای دیگر، «سیاوش مفیدی» و «فرخ نعمتی»، پوزیشنِ «ناصر ملکمطیعی» و «فروزان» را غصب کرده، یکی به دیگری میگوید: «بیپیر مثه مخمل میمونه» یا حتّی شخصیت اصلی داستان -داوود- (حامد کمیلی) که انگار «بهروز وثوقی» در ماه عسلِ «فریدون ...
بدترین فیلمی که چند وقت اخیر دیدم. فیلمساز میخواد فیلم ارتیستی بسازه با نگاهی فیلم سینما پارادایزو اما فیلم تبدیل شده به مجموعه ایی از تصاویر بی ربط که قصه هم نمیتونه بسازه، اگه نهنگ عنبر با موسیقی قبل انقلابی نوستالژی بازی میکنه این فیلم با فیلمفارسی میخواد این کار انجام بده اما حتی به اندازه فیلم بد نهنگ عنبر هم موفق نیمیشه مخاطب با خودش همراه کنه .
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۳ سال پیش
February 2, 2020
یه فیلم آماتور در حد کارهای دانشگاهی.. که سعی کرده بود تکه ی یه سری فیلم رو با یه داستان بسیار ضعیف، تکراری و غیرجذاب وصله کنه.. که به نظر من در همین امر هم موفق نبود.. تعجب میکنم از جشنواره برای پذیرفتن چنین آثاری.. امیدوارم ادامه ی جشنواره ی امسال اینطور نباشه..
یه فیلم با ریتم خوب که نیاز به پیشینه فیلم شناسی داره تا بشه ازش لذت برد. طراحی صحنه خوبی نداشت ولی داستان خوبی رو دنبال میکنه. گرچه به نظر میرسه موضوع فیلم کمی از شرایط امروز ما به دور باشه که بخواد تلنگری بزنه و بیشتر مرور نوستالژی هامون هست