«ماهورا» یکی دیگر از فیلم های مربوط به جنگ، در جشنواره است. «ماهورا» بسیار مبهم داستان خود را شروع میکندی و همینطور مبهم نیز ادامه میدهد. میتوان گفت که مشخص نمیشود این فیلم قرار است چگونه شروع شود و چگونه به پایان برسد. فیلم از روی یک داستان واقعی ساخته شده است. وقتی یک فیلم از روی یک داستان واقعی ساخته میشود، نویسنده میتواند تمرکز بیشتری روی فیلمنامه خود بگذارد و میتواند فیلمنامهای بسیار منسجم بنویسد. اما متاسفانه در «ماهورا» هیچ چیز برای مخاطب مشخص نمیشود. انگار که مخاطب از اواسط فیلم به تماشای آن نشسته است. «ماهورا» انسجام کافی برای جذب مخاطب را ندارد و بعد از دقایق اولیه فیلم، مخاطب از فیلم زده میشود. اصولا این فیلم فقط برای کسانی ساخته شده است که از قصه واقعی با خبر هستند. فیلم نمیتواند برای مخاطبش قصه گویی کند و یک روایت مستند را به تصویر بکشد. این فیلم برای کسانی است که قصه را شنیدهاند و حالا میخواهند آن قصه را تصویری ببینند. در صورتی که مخاطبی که از روایت چیزی نمیداند، تمام فیلم برای او مبهم است. وقتی تماشاگر به تماشای این فیلم مینشیند، سوال های زیادی در سرش ایجاد میشود. اساسا ما تعدادی آدم را میبینیم که از اینور کادر به آنور کادر میروند. در گوش یکدیگر میزنند و تعدادی زن در پس زمینه ضجه میزنند و گریه و زاری میکنند. بهعنوان میان برنامه هم زنی را در قایق میبینیم و مردی که زیر آب است. مهم ترین سوالهایی که از اول تا آخر فیلم مخاطب از خود میپرسد این است که الان چه شده؟ این آدم ها به دنبال چه هستند و میخواهند به چه چیزی دست پیدا کنند؟ آن زن دقیقا چه میگوید در فیلم؟ قصه چیست؟ عراقی ها از کجا آمدند؟ و بسیاری از سوالهای دیگر. هر کسی نمیتواند به راحتی ...
«ماهورا» یکی دیگر از فیلم های مربوط به جنگ، در جشنواره است. «ماهورا» بسیار مبهم داستان خود را شروع میکندی و همینطور مبهم نیز ادامه میدهد. میتوان گفت که مشخص نمیشود این فیلم قرار است چگونه شروع شود و چگونه به پایان برسد. فیلم از روی یک داستان واقعی ساخته شده است. وقتی یک فیلم از روی یک داستان واقعی ساخته میشود، نویسنده میتواند تمرکز بیشتری روی فیلمنامه خود بگذارد و میتواند فیلمنامهای بسیار منسجم ...
مرداب پیر جنگ زده
سالهای جنگ در کشور ما آنقدر قصه و حماسه ناشنیده دارد که تا سالیان سال بتوان از دل آنها سوژهای به دست آورد و فیلم ساخت. «ماهورا» یکی از همین فیلمهاست که سوژه بکری از اتفاقات جنگ را انتخاب کرده و به ماجرای طایفههای عربزبان در خطه مرز ایران و عراق میپردازد. طوایفی که بعد از جنگ تحمیلی زندگیشان دگرگون شد و درگیریهای زیادی با نیروهای بعثی داشتند، اما کمتر کسی از آنها یاد کرده است.
سینمای دفاع مقدس ناخودآگاه یک سری سرباز و خاکریز و میدان شلوغ جنگ را به یادمان میاندازد، چند سالیست که این تفکر قالب بر سینمای دفاع مقدس عوض شده و آثار شاخصی در این زمینه تولید میشود که جنگ هشت ساله را از دریچه نگاه تازهای روایت میکنند. حمید زرگر نژاد، کارگردان فیلم ماهورا به جای رفتن به میدان ...
سالهای جنگ در کشور ما آنقدر قصه و حماسه ناشنیده دارد که تا سالیان سال بتوان از دل آنها سوژهای به دست آورد و فیلم ساخت. «ماهورا» یکی از همین فیلمهاست که سوژه بکری از اتفاقات جنگ را انتخاب کرده و به ماجرای طایفههای عربزبان در خطه مرز ایران و عراق میپردازد. طوایفی که بعد از جنگ تحمیلی زندگیشان دگرگون شد و درگیریهای زیادی با نیروهای بعثی داشتند، اما کمتر کسی از آنها یاد کرده است.
سینمای دفاع ...
ماهورا
" ماهورا "
کارگردان : حمید زرگرنژاد
تهیهکننده : علیرضا جلالی / حمید آخوندی
نویسنده : حمید زرگرنژاد
بازیگران : ساعد سهیلی / میترا حجار / کامران تفتی / بهاره کیان افشار / احمد کاوری / مهدی صبایی / مونا فرجاد / یوسف مرادیان / محسن افشانی / داریوش ارجمند و ...
مدیر فیلمبرداری : مرتضی غفوری
صدابردار : حسين بشاش
طراح چهرهپردازی : شهرام خلج
طراح صحنه : بهزاد آدینه
موسیقی : ستار اورکی
تدوین : کاوه ایمانی / مژده قاجاریه
مدیر تولید : محمد عفراوی
توضیحات :
"ماهورا" دومین فیلم بلند سینمایی حمید زرگرنژاد در مقام کارگردانی است، او پیش از این فیلم سینمایی "پایان خدمت" را کارگردانی کرده بود که نویسندگی آن را بهروز ...
تصویر دیگری از سال های جنگ تحمیلی،تصویری ناخوشایند برای هر ایرانی که با گذشت این همه سال و پایان جنگ حداقل برای من دردناک و غیرقابل هضم است
درمورد فیلم باید گفت فیلمی عامه پسند نیست،نمیدونم چرا ولی شاید بخاطر بازی معمولی بازیگران که حس منتقل نمیشه یا کارگردانی ضعیف که نیت مثبت است ولی تجربه کافی نداشتن در این زمینه کارها نتونسته فیلم رو که پتانسیل خوبی برای ابراز وجود داشته رو به خوبی کارگردانی کند،شاید اگر این سناریو دست ابراهیم حاتمی کیا بود این فیلم درجه شایسته ای میگرفت
داستان فیلم خیلی پرت و پلا بود فراز و فرود فیلم سرسری برنامه ریزی شده بود،بعضی جاها باید خودت حدس میزدی که چی داره میشه چرا اینجا اینجوری شد یا چجوری اینجوری میشه بشه و .....بازیگران هم غیر از ساعد سهیلی خیلی معمولی بودند و تلاش میکردن نقش دربیاد ولی چنگی بدل نمیزد،تصور من این بود کارگردان میخواست کار رو زود تموم کنه و به گیشه زودتر برسونه تا یک فیلم با کیفیت از کار در بیاره،فیلمنامه رو حروم کرده
خیلی عالی بود فیلم برداری و قاب بندی های بی نظیر جلوه های بصری استثنایی فوق الهاده خوش ساخت واقعا برای این فیلم زحمت کشیدن با فیلمای آپارتمانی خیلی تفاوت داره من خوشحال بودم که اینا فیلمه به خودم میگفتم این حد جنایت وجود نداره ولی آخرش که مستند گذاشته بود خیای ناراحت شدم خوابم نمی برد باید این فیلما برای اسکار برن و مظلومیت مردم ایران را در جهان نشون بدن
سکانس های روایت داستان عشق ماهورا و سکانس های مربوط به عروسی ما قبل درگیری خوب بود.
از ضعف های فیلم می شود به انتخاب نادرست بازیگران، لهجه های افتضاح، روایت بد قصه های فرعی و سکانس های ضعیف جنگ و درگیری اشاره کرد.
فیلم خوش ساختی بود....اشکال فیلم کمی در شروعش بود که گنگ بود موضوع و رابطه ها تو داستان.....ولی رفته رفته کشش لازم رو پیدا کرد...بازی ساعد سهیلی و فیلمبرداری فیلم خیلی خوب بود
فیلمی جذاب با تم کاملا سنتی و لذتبخشتر از اون جغرافیای هور که فیلمو فوق العاده دلچسب میکنه. همراهی داستان ماهور با داستان فیلم به قدری ضعیف و کودکانس که شاید تمام نقاط مثبت بسیاری که فیلم داره رو تو ذهن مخاطب میپوشونه و تبدیلش میکنه به نمره پایین تماشاگر. به زبان دیگه، شما ماهور و بهاره کیان افشار رو از فیلم بگیر، به هیچ جای فیلم ضربه نمیخوره. فقط در همین حد که یه داد و ستد قبیله ای یه جای فیلم یه اتفاقی رو سبب میشه. فقط و فقط در همین حد.
کارگردانی و فیلمبرداری عااااااالی. بازی ساعد سهیلی و کامران تفتی عااااااالی. موسیقی متن شدیدا ضعیف. پایان بندی درپیت! ینی یه زحمت نکشیده بودن توی تدوین سکانسهای واقعی اخر فیلم رو درست کنار هم بچینن و جذابترش کنن. اون تصویر کوچیک شده و... جدا پایان بندی خوبی نداشت.
به نظرم فیلمبرداری قطعا کاندید میشه.
احتمالاً ساعد سهیلی برای نقش اول و کامران تفتی برای نقش مکمل (البته با احتمال کمتر) کاندید میشن.
کارگردانی هم ممکنه کاندید بشه
كارگردانى، فيلمبردارى خوب. بازىها متوسط و گاهن ضعيف. فيلم كند پيش مىرفت و مقداری طولانی بود، ولی در ژانر خودش خوبه. در کل خيلی سليقهٔ من نيست اين نوع سينما