پوستر فیلم ابلق

فیلم‌ سینمایی |درام

ابلق (۱۳۹۹)

۶.۶ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۰۹ رای

منتقدان:

۳

امتیاز دهید:

راحله (الناز شاکردوست) زنی است سر به زیر و خانواده دوست؛ او به فکر حفظ پایه‌های زندگی و خانواده خودش است و ناگهان او چیزی را حس میکند و میفهمد که خبرهایی هست....

معرفی فیلم ابلق

«ابلق» فیلمی به نویسندگی نرگس آبیار و پریسا کرزیان، تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی و کارگردانی نرگس آبیار و محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم در سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ده رشته نامزد و در چهار رشته برنده سیمرغ بلورین شده است. این فیلم دومین همکاری نرگس آبیار با هوتن شکیبا و الناز شاکردوست پس از «شبی که ماه کامل شد» است.

 

موضوع فیلم ابلق

فیلم سینمایی «ابلق» یک فیلم اجتماعی است و موضوع آن مشکلات و دغدغه‌های زنی است که درگیر زندگی با مردی بی‌مسئولیت است.

 

داستان فیلم سینمایی ابلق

راحله به همراه همسر و فرزندش در حاشیه شهر زندگی می‌کند و برای پرداخت بدهی‌های همسرش در کنار او کار می‌کند اما ماجرایی رقم می خورد که آرامش زندگیشان را بهم می ریزد... .

 

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم ابلق

نرگس آبیار متولد ۶ اسفند ۱۳۵۰ در تهران، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس و دانش‌آموخته رشته ادبیات فارسی است. 
آبیار فعالیت ادبی خویش را با داستان‌نویسی برای نوجوانان از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد. مجموعه داستان‌های «دو خط» و «قصه زنی که همه‌اش یأس‌های فلسفی داشت» و رمان‌های «عروس آسمان» و «کوه روی شانه‌های درخت» را برای بزرگسالان نوشت که برنده جایزه هشتمین «جشنواره کتاب دفاع مقدّس» شده است.
آبیار از سال ۱۳۸۴ با تولید «بن‌بست مهربان» به ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند روی آورد که برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و در بخش مسابقه چندین جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمد.
از دیگر فیلم‌های مستند و کوتاه آبیار می‌توان از «روایت یک داستان باورکردنی»، «یک روز پس از دهمین روز»، «روز پایان»، «مادرِشهر»، «ناسور» و «شیرپوشان» نام برد که در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی جوایز گوناگونی را از آن خویش کرده‌اند.
آبیار کارگردانی و نویسندگی در سینما را با فیلم سینمایی «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» در سال ۱۳۹۱ آغاز کرد. از دیگر آثار سینمایی آبیار می توان به «شیار ۱۴۳»،  «نفس»، «شبی که ماه کامل شد» و «ابلق» اشاره کرد.

 

زمان اکران فیلم ابلق و تاریخ پخش در شبکه نمایش خانگی

فیلم سینمایی «ابلق» از تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در سینماهای سراسر کشور به‌صورت عمومی اکران شده است.
تا بدین لحظه هیچ‌گونه خبری مبنی بر زمان پخش در شبکه نمایش خانگی «ابلق» رسانه‌ای نشده است. به‌محض انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی، سلام سینما آن را برای دانلود قانونی با کیفیت‌های مختلف و اینترنت نیم‌بها در دسترس مخاطبان عزیز قرار می‌دهد.

 

دانلود قانونی فیلم سینمایی ابلق

بعد از اکران سینمایی فیلم «ابلق»، این فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، بلافاصله پس از پخش فیلم سینمایی «ابلق» شما می‌توانید از طریق سلام سینما به‌راحتی و به‌صورت قانونی و باکیفیت بسیار بالا و البته با مصرف اینترنت نیم‌بها این فیلم سینمایی را دانلود نمایید و از تماشای آن لذت ببرید.

 

حاشیه‌های فیلم ابلق

- نام پیشین فیلم سینمایی «ابلق»، «بی وقتی» بوده است.

 

- فاطمه قاسم‌پور در صفحه توییتر خود در مورد فیلم سینمایی «ابلق» نوشت: «فیلم ‫ابلق‬ را در جمع فعالان حوزه رسانه دیدم؛ علاوه بر فرم مناسب روایت، نگاه زنانه خانم آبیار به مسئله ‫تأمین امنیت زنان ‬و ارائه نقش صلح آفرین و آرامش‌بخش زن در این فیلم قابل‌تقدیر است. ‏ تأمین امنیت زنان از اولویت‌های ماست، در این زمینه بیشتر خواهم نوشت».

 

- مسعود فراستی، ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در میز نقد برنامه «هفت»، به فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار پرداخت. 
او ابتدا با کنایه و طعنه گفت: «فیلم «ابلق» داستان ندارد و شخصی به شخصی نظر دارد و ظاهراً فیلم درباره جنبش اخیر مد شده در اروپا به نام «می تو» است اما در فیلم بیشتر «یو تو» است.»
فراستی به شیوه فیلم‌برداری «ابلق» هم ایراد گرفت و افزود: «اگر معنی و کارکرد دوربین روی دست در یک گزارش ملتهب در حال انجام خبری مثل جنگ نباشد، اداواطوار و بی‌معنی و غیرسینمایی است. دوربین روی دست برخلاف مدعیانش از قدیمی‌ها تا امروزی‌ها گرفته، مطلقاً التهاب درون را نشان نمی‌دهد بلکه رو به بیرون دارد. دوربینی که التهاب ما را نشان دهد، دوربین ایستاست که هیچ تکانی ندارد چون در حال کارکردن بر التهاب درونی ماست. دوربین روی دست، رویش یا کارکردش رو به بیرون است و تمام کسانی که این موضوع را متوجه نمی‌شوند یعنی ۹۹ درصد دوربین روی دستی‌های دنیا و ایران، شوخی می‌کنند.»
این منتقد ادامه داد: «این‌هایی که دوربین روی دست‌کار می‌کنند به نظر من تنبل هستند، میزانسن بلد نیستند، فکر می‌کنند با دوربین روی دست نزدیک امروز دنیا و پست‌مدرن می‌شوند و نمی‌دانند پست‌مدرن، کیلومترها از کلاسیک عقب‌تر است.»
فراستی با ذکر مثالی از سکانس‌های فیلم بیان کرد: «در یک سکانس، بهرام رادان که بازیگر ابداً خوبی نیست و این‌جا هم خوب نیست، یک چک به دستش رسیده که این صحنه می‌توانست در لانگ شات برگزار شود اما دوربین روی دستش شیرجه می‌زند و بالا می‌آید و چپ و راست می‌رود! منِ مخاطب قرار است یک چک را در دستان رادان ببینم اگر قرار است ببینم؟! بیشتر دوربین در حال گیج کردن مخاطب است و فقط سردرد برای مخاطب به همراه می‌آورد. این در حالی است که کار دوربین در سینما، ابداً فریب مخاطب نیست. دوربین در کار نباید دیده شود؛ مخاطب آمده است فیلم ببیند، یعنی جهانی را مشاهده کند و در این جهان دوربینی وجود ندارد. دوربینی خوب است که ابداً دیده نشود مثل دوربین جان فورد و آلفرد هیچکاک است که اصلاً دیده نمی‌شود.»

 

فیلم «ابلق» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

فیلم سینمایی «ابلق» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در بخش های «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» (گیتی معینی و گلاره عباسی)، «بهترین چهره‌پردازی» (ایمان امیدواری)، «بهترین جلوه‌های ویژه بصری» (فرید ناظرفصیحی)، «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» (محمدحسین قاسمی)، «بهترین فیلم» (محمدحسین قاسمی)، «بهترین کارگردانی» (نرگس آبیار)، «بهترین بازیگر نقش اول زن» (الناز شاکردوست)، «بهترین صدابردار» (طاهر پیشوایی) و «بهترین طراحی صحنه» (محمدرضا شجاعی) نامزد و در چهار رشته «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» (گلاره عباسی)، «بهترین چهره‌پردازی» (ایمان امیدواری)، «بهترین جلوه‌های ویژه بصری» (فرید ناظرفصیحی) و «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» (محمدحسین قاسمی) برنده سیمرغ بلورین جشنواره شده است.

بستن

عکس‌های فیلم ابلق


بهرام رادان در فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار
الناز شاکردوست در فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار
الناز شاکردوست در فیلم «ابلق»
پوستر فیلم «ابلق»
الناز شاکردوست در اکران فیلم «ابلق» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
هوتن شکیبا در اکران فیلم «ابلق» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
گلاره عباسی در اکران فیلم «ابلق» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
نرگس آبیار در فتوکال فیلم «ابلق» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

نقدهای فیلم ابلق

چرخش رو به عقب


. نقد فیلم #ابلق  . ابلق حاوی دو روایت ناامیدکننده است، هبوط خانم کاترین بیگلو ایران! و روایت یک داستان ضعیف .. داستان فیلم از ابتدا شکل نمیگیرد و بجای اینکه شاهد یک داستان پرفراز و نشیب در طول جهان مخلوق فیلمساز باشیم برعکس از ابتدا شاهد دعوا مرافعه ی بی اساس یک زوج جیغ جیغو وسط ناکجا آباد هستیم ! و درست جایی که باید دعوای اصلی را نشان دهد آن را در بک استوری فیلم قرار میدهد. تیپ های شخصیتی هنوز ساخته نشده اند و دیالوگ ها بر سر زبان ها سنگین است. من نمیدانم این هیمنه ای که آبیار برای هوتن شکیبا ساخته کجا خرج می شود ؟ شکیبا قهرمان فیلم است یا شاکردوست ؟ به هرحال هردو به شدت مفلوک اند و هیچ بازخوردی از آن دو نمیبینیم، حتی فیلسماز به این حد اکتفا نکرده و با مفتضح کردن شوهر در جلوی چشم مردم کوچک ترین تصور از قهرمان بودن را برای مخاطب نابود می‌کند. پیرنگ های فرعی به ندرت به کمک خط اصلی داستان می آیند و حشویات آنقدر زیاد هستند که گاها مخاطب پیرنگ اصلی را فراموش میکند. دیالوگ ها رو هستند ، لایه های محتوایی بسیار کم است و متاسفانه فیلمساز کوچک ترین علامت سوالی را در ذهن مخاطب باقی نمی‌گذارد و در مواقعی که داستان گنگ میشود یکی از اشخاص منظور فیلمساز را به طور تهوع آوری بلند داد میزند .  در مجموع «ابلق» را یک فیلم ضعیف میدانم، هم در داستان هم کارگردانی، یک چرخش رو به عقب! و یک زنگ خطر جدی برای فیلمسازان بزرگ که : در هیچ یک از مراحل زندگی مصون از خطا نیستیم .  . علیرضا مظاهری
. نقد فیلم #ابلق  . ابلق حاوی دو روایت ناامیدکننده است، هبوط خانم کاترین بیگلو ایران! و روایت یک داستان ضعیف .. داستان فیلم از ابتدا شکل نمیگیرد و بجای اینکه شاهد یک داستان پرفراز و نشیب در طول جهان مخلوق فیلمساز باشیم برعکس از ابتدا شاهد دعوا مرافعه ی بی اساس یک زوج جیغ جیغو وسط ناکجا آباد هستیم ! و درست جایی که باید دعوای اصلی را نشان دهد آن را در بک استوری فیلم قرار میدهد. تیپ های شخصیتی هنوز ...

نقدی بر یکی دو سکانس از فیلم "ابلق"


از آنجا که بسیاری از تماشاگران محترم می دانند که اکثر نما های فیلم "ابلق" با دوربین روی دست گرفته شده است. خب این دوربین روی دست چه "آسیب هایی " می تواند برای فیلم وارد کند؟ اگر مخاطب قرار است کنش ها و درونیات شخصیت های فیلم را ببیند شاید بشود گفت که دوربین روی دست مانع از این کار می شود وقتی هنوز مخاطب در فهمیدن شخصیت مشکل دارد ابتدا باید تمامی شخصیت های فیلم برای مخاطب شناسانده شود اعم از نسبت هایی که با هم دارند مثبت و منفی بودنشان و.... بدون شک که همه ی اینها با دوربین ثابت و ایستا برای مخاطب شناسانده می شود اگر غیر این باشد مخاطب کاملا به طور نسبی و شاید هم کمتر شخصیت را می فهمد که در فیلم "ابلق" متاسفانه شخصیت زیاد برای مخاطب شناسانده نمی شود چون دوربین مدام بر روی دست ...
از آنجا که بسیاری از تماشاگران محترم می دانند که اکثر نما های فیلم "ابلق" با دوربین روی دست گرفته شده است. خب این دوربین روی دست چه "آسیب هایی " می تواند برای فیلم وارد کند؟ اگر مخاطب قرار است کنش ها و درونیات شخصیت های فیلم را ببیند شاید بشود گفت که دوربین روی دست مانع از این کار می شود وقتی هنوز مخاطب در فهمیدن شخصیت مشکل دارد ابتدا باید تمامی شخصیت های فیلم برای مخاطب شناسانده شود اعم از نسبت هایی ...

دوربین روی دست و عدم میزاسن درست


فیلم درباره ی روایت زندگی علی با راحله است و به موازات زندگی شهلا و جلال . دو روایت از زندگی دو برادر که علیرغم اختلافات طبقاتی با همدیگر همکاری می کنند اما حادثه ای که رقم میخورد بین انها فاصله می اندازد. فیلم ابلق از لحاظ فیلم نامه نسبتا قابل قبول است . بازی خوب هوتن شکیبا و بهرام رادان در کنار الناز شاکردوست باعث شده با کارکترها ارتباط برقرار کنیم و جذب و سمپاد کارکترها بشیم . اما مشکل اصلی فیلم نه در فیلمنامه بلکه در کارگردانی است. دکوپاژ نامناسب و استفاده از نماها و تصاویر صرفا تیلت و پن خسته کننده باعث شده که مخاطب نتواند از لحاظ تصویر با فیلم ارتباط برقرار کند و سینما زبان تصویر است برای همین فیلم علیرغم تلاش هایی برای رسیدن به موفقیت به شکست خورده است. لوکشین فیلم برداری مناسب ...
فیلم درباره ی روایت زندگی علی با راحله است و به موازات زندگی شهلا و جلال . دو روایت از زندگی دو برادر که علیرغم اختلافات طبقاتی با همدیگر همکاری می کنند اما حادثه ای که رقم میخورد بین انها فاصله می اندازد. فیلم ابلق از لحاظ فیلم نامه نسبتا قابل قبول است . بازی خوب هوتن شکیبا و بهرام رادان در کنار الناز شاکردوست باعث شده با کارکترها ارتباط برقرار کنیم و جذب و سمپاد کارکترها بشیم . اما مشکل اصلی فیلم ...

خبرهای مرتبط با فیلم ابلق

نظرهای منتشر شده فیلم ابلق

۲ سال پیش

February 6, 2021

حوصله سربر
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

February 5, 2021

فیلمنامه ضعیف,بازیها ضعیف.فقط کارگردانی و فیلمبرداری حرفی برای گفتن داشت
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

February 4, 2021

و اما ابلق ... تنها مشکل اصلی من با این فیلم , پایان آن است . این فیلم هم در ادامه ی مسیر فیلم سازی از نگاه نرگس آبیار است و به عنوان یک کارگردان زن در سینمای ایران قابل تقدیر ... کانسپت مصلحت یا حقیقت , سوژه ی اصلی فیلم است اما اگر من بودم حقیقت را انتخاب می کردم نه مصلحت ... برای الناز شاکردوست خوشحالم که در این چند سال گذشته در مسیر تازه ای برای بازیگری و انتخاب نقش قدم گذاشته و جسارت بازی در نقش های سخت و چالش برانگیز را پیدا کرده و در این حرفه قطعا آینده ای روشن پیش رو خواهد داشت . نشانه سازی ها به دراماتیک نشان دادن عمق فاجعه کمک خوبی کرد اما موسیقی فیلم کافی نبود و در پایان از نظر من کامل ترین فیلم نرگس آبیار از هر نظر شبی که ماه کامل شد است و بس . شانس سیمرغ : هوتن شکیبا , فیلم برداری , چهره پردازی و ... پی نوشت : دبیر جشنواره گفت فیلم هایی برای جشنواره امسال انتخاب کردیم که حال مردم را خوب می کند ... (دروغ سیزده) در آخر از این ناراحت هستم که امسال با دیدن فیلم ها , بیشتر به جای پیش رفت با پس رفت رو به رو می شوم (وقتی با آثار قبلی کارگردان مقایسه می کنم) و حتی دیگر نمی توان بعد از دیدن یک فیلم گفت : Wow
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

February 3, 2021

بی نظیره واقعا
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

February 3, 2021

بد طولانی خسته کننده خیلی فیلم فمینیستی بود کند در روایت مقدمه چینی طولانی فیلم و شخصیت سازی های بد فیلم بسیار عقب تر از فیلم قبلی خانم آبیار است
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

February 3, 2021

به نظرم نکته مهم فیلم ،بازی الناز شاکردوست است.شاکردوست حرکت به سمت جلور رو از فیلم قبلی آبیار شروع کرد.به نظرم در این فیلم به پختگی کامل رسیده و با احترام به مجموعه بازیگران فیلم ابلق، یک سر و گردن از همه بالاتر است.خود فیلم 20 دقیقه اش اضافه بود...
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

February 2, 2021

بی‌نظیر ه خیلی خیلی عالی
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۲ سال پیش

February 2, 2021

عالی مثل همیشه
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف