پوستر فیلم روانی

فیلم‌ سینمایی

روانی (۱۹۶۰)

Psycho

۸.۰ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۱۹ رای

منتقدان:

۸.۸

امتیاز دهید :

«مارین کرین» (لی) به امید تسهیل کار ازدواجش با «سام لومیس» (گاوین) پولهای کارفرمایش را می‌دزدد و از شهر محل سکونتش خارج می‌شود و بین راه در هتل بیتس، که جوانی به نام «نورمن بیتس» (پرکینز) اداره اش می‌کند، به استراحت می‌پردازد. «نورمن» به او می‌گوید که همراه مادر از لحاظ روانی نامتعادلش در خانه کنار هتل زندگی می‌کند.

کارگردان: آلفرد هیچکاک

نویسنده: جوزف استفانو

بازیگرهای فیلم روانی

بازیگرهای فیلم روانی

دیالوگ های به یاد ماندنی

نقدهای بلند فیلم روانی

   تاکنون در مورد «روانیِ» "هیچکاک" به دفعات و به کرات نوشته اند و بارها به اشکال مختلف درباره اش بحث شده است اما با این حال اعتراف می کنم که نوشتن و بحث کردن در خصوص یکی از بهترین فیلم های "هیچکاک" ـ اگر نگوییم بهترین ـ همواره جذابیت های خاص خودش را دارد و برای اکثر علاقه مندان به سینما ـ خصوصاً سینمای کلاسیک ـ امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود؛ و خُب از طرفی چیزی که بیش از همه باعث شد انگیزهٔ نگارنده را در نگارش این مطلب بیشتر کند، صحبت های اغلب پوچ و بی اساسی ست که «روانی» و فیلم های دیگرِ "هیچکاک" و در واقع سینمای این کارگردان را فاقد محتوا می دانند. پوچ و بی اساس به این دلیل که برخی از منتقدینِ "هیچکاک" محتوا را از دایرهٔ فرم خارج می پندارند؛ به فرمِ فیلم های او اذعان می کنند اما محتوای برآمده از دلِ همان فرم را در آثارش ـ از رویهٔ گناه و بی گناهی در آدم ها گرفته تا مواجه شدن با ترس و شک و گناه در انسان و پرده برداری از روابط پیچیدهٔ شخصیت ها در شرایط بحرانی ـ نادیده می گیرند! .. بهتر است خیلی از بحث اصلیِ مان فاصله نگیریم. در اینکه «روانی» در زمان خود در دههٔ شصت(که هیچکاک در آن مقطع در اوج شهرت و مهارتِ خود قرار داشته) اثری پیشرو بوده است که باعث شد بسیاری از قواعد و مرسوماتِ سینمای وحشت را بنا بکند(چه از لحاظ خط داستانی ـ توقف در یک هتلِ پرت و تک اُفتاده و بعد روبرویی با یک بیمار/قاتلِ روانی در آنجا ـ و چه از جنبه های دیگر) و به نوعی پایه گذار فیلم های اسلشر در سینما بشود، هیچ شکی نیست. در این نوشتار محور بحثِ مان بر سرِ "چگونگی" کارِ "هیچکاک" در «روانی» ست که باعث شده است فیلم با گذشت قریب به شصت سال از عمرش، همچنان بیشتر و بهتر از هر فیلمِ ترسناکِ دیگری بترساند، ...ادامه مطلب
   فیلم روانی یکی از شاهکار های سینما است و در حال حاضر سکانس‌های این فیلم در خیلی از دانشگاه های معتبر جهان تدریس می‌شود. خیلی‌ها این فیلم رو بهترین فیلم هیچکاک می‌دونند. پیشنهاد می‌کنم اگر تا حالا این فیلم رو ندیدید، همین الان خوندن این متن رو کنار بگذارید و اول فیلم رو به صورت کامل تماشا کنید و بعد این متن را بخونید. حتی اگر حوصله دارید و در حرفه یا رشته‌های مرتبط با سینما تحصیل می‌کنید یا از تحلیل فیلم ها لذت می‌برید، حتما بعد از خواندن این متن یکبار دیگر فیلم را ببینید.  فیلم با کنار رفتن نوار های موازی و افقی شروع می‌شود و بعد از آن هیچکاک شهر را معرفی می‌کند. افقی بودن نوارها باعث می‌شود که به خوبی در پس‌ زمینه شهر محو شوند. مارین ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم روانی

جیمز براردینلی


اگر منصف باشیم باید بگوییم که «هالووین» پدر فیلم¬های ترسناک مدرن است. اما «دیوید کارپنتر» در این فیلم برند جدیدی را از خود بجای نگذاشته بلکه سعی کرده تا برند یکی از ترسناک¬ترین فیلم¬های تاریخ سینما یعنی فیلم «روانی» به کارگردانی «آلفرد هیچکاک» را بازسازی کند. من جزء کسانی نیستم که معتقدند «روانی» بهترین فیلم هیچکاک است زیرا پیچیدگی¬های داستانی و شخصیت¬پردازی «پنجره¬ی عقبی» و «سرگیجه» را ندارد. اما هیچکدام از فیلم¬های او تاثیری به این اندازه بر سینمای آمریکا نگذاشته¬اند.

راجر ایبرت


چیزی که مخاطب را در حین تماشای «روانی» به وجد می¬آورد، یک پیام یا یک نقش¬آفرینی فوق¬العاده نیست. بلکه تمام اینها در یک فیلم خالص توانسته¬اند خود را بروز دهند. هیچکدام از دیگر فیلم¬های «آلفرد هیچکاک» نتوانسته¬اند تاثیری مانند «روانی» روی مخاطبان خود بگذارند. او در یک مصاحبه اعتراف کرده و گفته : «من در حال کارگردانی تماشاگران بودم».

خبرهای مرتبط با فیلم روانی

نظرهای منتشر شده فیلم روانی