ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

خلاصه‌‌‌‌‌فیلم
فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می دهد

نظر منتقدین

کیوان کثیریان
ک فیلم که قرار است بار تربیتی داشته باشد و بناست هشداری باشد برای پدرومادرها و جامعه، با خامدستی و تساهل نسبت به ابزار بیانی سینما از دست رفته است. اگر به عنوان فیلمنامه نویس نتوانی بحران داستانی توی ذهنت را به فیلم انتقال دهی و به زبان سینما ترجمه کنی، اگر به عنوان کارگردان نتوانی فیلم را از جایی که باید، شروع کنی و اگر ندانی فیلم را در چهل دقیقه اول چطور سرپا نگهداری، چطور و چه وقت مساله‌ات را طرح کنی و چطور پرداختش کنی و گسترشش بدهی و به مساله کاراکترها بدلش کنی که بعد به مساله مخاطب تبدیل شود، بازی را بدجوری باخته‌ای. "اتاق تاریک" تمام این مشکلات را با هم دارد. فیلم، جان ندارد، کسالت بار است و حتی نمی‌تواند مساله مهمی که درصدد طرح آن است -چه موضوع قضاوت و چه مساله کودک‌آزاری- درست "بیان" کند.
یاسمن خلیلی فرد
گامى رو به جلو در كارنامه كارگردانش پس از فيلم شكست خورده "مرگ ماهى" است. درامهاى روانشناسانه همانقدر كه مهم اند خطرناك هم هستند اما روح الله حجازى به درستى از پس اين تجربه خطير برمى آيد. فيلم موضوع حساسى دارد و به رغم اندك بودن كاراكترها و داستانكهايش از نفس نمى افتد. بازيهاى فيلم خوشايندند و بازيگر خردسال بازى خيره كننده اى دارد كه حضور و هدايت كارگردان قطعاً در اين موفقيت بسيار دخيل است.

خبرهای مرتبط

بیانیه‌ی حمایت سینماگران کودک و نوجوان از امنيت روانی كودكان و فیلم «اتاق تاریک»
نامزدهاي چهارمين جشن عكاسان سينماي ايران معرفی شدند
انتخاب 17 فیلم از بین 34 فیلم رسیده به جشنواره/ 17 فیلم سینمایی در سومین جشنواره ملی فیلم سلامت به نمایش درمی‌آید.
نوید محمدزاده از عوامل “اتاق تاریک” در پی حواشی مطرح شده توهین به مردم ایلام واکنش نشان داد.
نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «اتاق تاریک» با حضور کارگردان و عوامل فیلم امشب در پردیس ملت برگزار شد.

نظرهای منتشرشده


نیما طلاکوبی
۳ ماه پیش
در اوایل دهه چهل بود که فیلم خانه سیاه است فروغ فرخزاد ساخته و با درخشش در جشنواره های بین المللی و داخلی توانست توجه ها را به سمت جزمیان محبوس در باباباغی جلب کند و پس از آن بود گشایش های زیادی در زندگی این افراد صورت گرفت موضوع جزام و جزامیان موضوعی منفور و ممنوع و یا به عبارت کامل تر یک تابو در جامعه آن روزها بود و همین صحبت نکردن در باب مسئله سبب شده بود مانند یک زخم چرکی که بجای درمان فقط آن را پنهان کرده باشند روز به روز بدتر شود جمله ای در این اثر شجاعانه که غیر از پیام و محتوا فرم مناسب و هنری نیز داشت گویی تمام حرف این مطلب را خلاصه کرده :( دنیا زشتی کم ندارد اما زشتی ها بیشتر می شد اگر انسان دیده بر آنها می بست آدمی چاره ساز است.) همیشه برای بار اول به سراغ موضوعی ممنوعه و زخمی سربسته رفتن برای یک فیلمساز رسالت و کار سخت و ارزشمندی است به خصوص اینکه موضوع و ایده را به درستی پرداخت و در فرمی مناسب جای دهد تا نتیجه بخش باشد به عبارت دیگر به جای حکم صادر نمودن و پیام های مستقیم آموزشی دادن خلق موقعیت کرده و قصه بگوید تا به زبان سینما احترام گذاشته و ضمن سرگرم کننده بودن بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار سازد مگر رسالت هنر و یا هر فضیلتی غیر از کاستن از رنج های بشریت است؟ یکی از مسائلی که متاسفانه به عنوان تابو و ممنوعه نگاه داشته شده مسئله تجاوز و به خصوص کودک آزاریست پوران درخشنده در فیلم هیس توانست گام بزرگی در جهت مشکلات بانوان بردارد و بعد از آن آثار شاخص بسیاری در سینما ایران با این موضوع تولید شد و زنان آموختند به تدریج در این باب صحبت کنند و به جرات می توان گفت همین آگاهی رسانی ها می تواند نقش چشمگیری در کاهش انواع آسیب های اجتماعی داشته باشد. در جشنواره امسال اما روح الله حجازی گامی بزرگ برداشت و به سراغ موضوعی بسیار مهجور و در عین حال شایع رفت که برخی از گروه های جامعه کمترین اطلاع و تصوری در باب آن نداشته و همین امر موجب تشدید این موضوع می شود ((برای مثال در مصاحبه ای مادر پسر بچه ای قربانی کودک آزاری جنسی توسط ناپدری خود شده و بر اثر آن جان باخته بود می گفت زمانی که پزشکان به ما گفتند و مسئله را با پلیس در میان گذاشتیم پلیس گفت دختر بچه که نیست این موضوع دور از ذهن است و ... که بعدا حقیقت امر روشن گشت)) متاسفانه بسیاری به ویژگی ها و ظرایف روحی و جسمی جنس مذکر بی توجه بوده و خطراتی که متوجه آنان است را نمی بینند و شاید اتاق تاریک اولین فیلمی در ایران باشید که به یک مرد از این جهت که یک انسان با جنسیت مذکر است نزدیک می شود نه از منظر یک محافظ برای زنان و یا دشمنی برای آنان... همینطور مسائل نهفته در هر جنس که شاید جنس مخالف درکی از آن احساسات نداشته باشد. اتاق تاریک پا را کاملا فراتر از نشان دادن این مسئله و بیان مشکل می گذارد و به خوبی پیامد های رویداد های این چنینی را در زندگی افراد بررسی می کند همچنین به مسائل اجتماعی دیگری نیز پرداخته نظیر فرهنگ سازی برای برخورد با حیوانات ، طلاق،مهاجرت ، روابط جنسی خارج از ازدواج، قاچاق،مهاجران افغان ،سبک های تربیتی کودکان و رسانه های مجازی و آینه ای تمام نما از مشکلات جامعه است جامعه ای که مدت هاست از اصول سنتی خود فاصله گرفته ولی در عین حال به طور کامل مختصات یک جامعه مدرن را دارا نمی باشد و ما در قالب روابط و تنش های فرهاد و هاله بار ها به این تضاد ها بر می خوریم داستانک مربوط به سوار کردن زن گدا که مسئله عدم اعتماد در جامعه را نشان می داد بسیار نفس گیر و تاثیر گذار است جالبتر اینکه این فیلم چنان همه این ها را در قالبی مناسب و سرگرم کننده بیان می کند و حتی لحظه های مفرحی در دل خود دارد که مخاطب کاملا درگیر قصه شده و از تماشای آن لذت می برد فیلم به هیچ وجه سیاه نمایی و خفه کننده نیست بلکه جذاب و روان می باشد و این خود برای یک فیلم آپارتمانی که نمی خواهد پیام و محتوای خود را به زور فریاد و هیاهو ویا مبالغه و مظلوم نمایی به مخاطب تحمیل کند یک موفقیت است. با این که اتاق تاریک اثری واقع گراست که جامعه و ابعاد گوناگون آن را به تصویر می کشد اما هیچ یک از عناصر داستانی آن و ویژگی های شخصیت ها بی ارتباط به هم نمی باشند و ارتباط آنان نیز عمیق و قابل تامل است نه بیرونی و تصنعی برای مثال مسئله دلیل اختلاف سنی فرهاد و هاله با دقت در لایه های فیلم به خوبی آشکار می شود. قطعا اتاق تاریک بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون بازی هاست ساعد سهیلی ، ساره بیات، مروارید کاشیان و علیرضا میرسالاری (بازیگر کودک ) بی نقص بازی کرده اند رابطه میان پدر و پسری بسیار قوی ، باور پذیر و جذابی میان ساعد سهیلی (فرهاد) و بازیگر نقش کودک شکل می گیرد و باید به حجازی و گروه بازیگران تبریک گفت که توانسته اند به این خوبی از این کودک بازی گرفته و در کنارش به ایفای نقش بپردازند بیشتر بار فیلم روی کارکتر فرهاد است که ساعد سهیلی به شایستگی و در آن حضور یافته و نقشی کاملا متفاوت ایفا نموده در اصل فهم ریز رفتار های فرهاد و همراهی او تا مسیری که سخن بگوید خط سیر اصلی داستان است و فرهاد مردی است که به شدت درگیر مشکلات درونی شخصیتی است برای نمونه او همیشه در برخورد با آدم ها و برقراری ارتباط با آنان با مشکل مواجه است و از طرفی نهایت تلاش خود را برای خوب بودن و مواجه با ترس هایش بکار می بندند تمام کارکتر های فیلم شبیه خود ما آدم های واقعی هستند با همه ویژگی های نفسانی و روحانی انسانی که از نظرمن بازی درست و جذاب در نقش آنان بسیار سخت تر از فیلم های هیجانی ، قهرمانی و بسیار احساسی است زیرا کاملا زیر ذربین مخاطب قرار می گیرند و باید به طور کامل آن آدم را خلق کنند و دقیقا به همین خاطر است که واجب است فیلمی با مختصات اتاق تاریک برای اینکه به درستی بتواند در روح نشست کرده و اثرش لمس و لذتش چشیده شود در سینما دیده شود فیلمی که پس از مشاهده روی پرده به خودی خود کامل است ما جای زیادی برای تامل و دقت در تعلیق های آن وجود دارد تعلیق هایی که خود رفتار های انسانی هستند. اتاق تاریک با دقت نظر می گوید کودک آزاری و تجاوز فقط جنبه جنسی ندارد و رفتار های غلط والدین و جامعه ناخواسته باعث پدید آمدن چه آسیب هایی می گردد خصوصا رفتار هایی که سبب عدم اعتماد و فاصله گرفتن فرزندان با والدین شان می شود که این خود ممکن است بر اثر سخت گیری آنان پدید آید و این عدم اعتماد و فاصله گرفتن آغازی است برای انواع آسیب های اجتماعی که این فاصله در رابطه هاله و مادرش و رابطه امیر با او روشن است نکته قابل توجه دیگر درباره این فیلم پرداختن به مسئله قضاوت درباره افراد است و پیام پایانی فیلم نیز شایان توجه است که می گوید در عین این که هیچ یک به طور مستقیم قصد نداریم در جامعه آسیب رسان باشیم اما همه با خطا های کوچک و بزرگی که انجام می دهیم سهمی در آشفتگی جامعه مان داریم یعنی در عین اینکه هیچ یک مقصر نیستیم همه مان مقصریم خصوصا هر کدام در زندگی خود بزرگترین مسئول موفقیت ها و یا اتفاقات نا خوشایند می باشیم و بیشتر از روی ویژگی های خودمان دیگران را قضاوت می کنیم. فیلم با نگاه جامعه شناسانه عمیقی ساخته شده و روایت دقیقی دارد به طوری که می توان به علت ریتم مناسب و غافلگیری های پی در پی در پایان بندی فوق العاده فیلم بدون هیچ ترسی از بی تاثیر شدن قصه اش و لو رفتن آن به راحتی به نقد آن پرداخت برای بیان دقت جامعه شناسانه فیلم نیز بار دیگر گریزی به اتفاقات روز می زنم (در ماجرای تعرض به پسران در دبیرستانی در تهران و رسانه ای شدن آن باید به خاستگاه آن دانش آموزان در منطقه ی خوبی از پایتخت دقت شود که سبب پیگیری اولیا و در نهایت اقدام به درمان روحی آنان و جلوگیری از دنباله دار شدن مسئله در آن آموزشگاه شد اما در نمونه های دیگری شاهد بودیم که در یک شهر دورافتاده تعدادی از بانوان قربانی تجاوز از طرف خانواده های خود تهدید به مرگ شده اند)اگر رویداد آن دبیرستان در مناطقی که کمتر توسعه یافته و کوچک و سنتی هستند (مانند همین مسئله ای که به درستی در فیلم به آن اشاره شد وباعث مشکلاتی نیز از سوی گروهی متعصب جاهل که حسابشان را از مردم آن خطه جدا می سازیم روبرو شد و زمانی که حتی تحمل دیدن فیلمی با این موضوع ندارند می توان حدس زد نمونه واقعی چگونه لا پوشانی می گردد و به اسم آبرو چه آسیب ها که وارد نمی کنند و چقدر خوب که حجازی تا حدودی توانست این تابو را بشکند ) رخ داده بود امکان مسکوت ماندن آن بسیار بیشتر می بود. در پایان باید بگویم اتاق تاریک فیلمی عمیق و زیبا بود که مانند گوهری در فیلم های جشنواره فجر 96 می درخشید هرچند که درجشنواره نایده گرفته شد و به خصوص اتفاق بسیار عجیبی که ساعد سهیلی با وجود سه فیلم متفاوت و قوی کاندید نشد و یک ناحقی آشکار مسلم گشت امیدوارم این کج سلیقگی ها در اکران عمومی جبران شود و مردم آگاه استقبالی شایسته از آن نمایند زیرا این فیلم برای گروه خاصی نیست و هر فرد می تواند با هر هدفی که به سینما می آید و هر سطح سواد و سلیقه ای که دارد بهره ای از آن ببرند اما تماشای به افرادی که در حوزه آسیبهای اجتماعی فعلاند و یا به هر نحوی با این مسائل در ارتباط می باشند و همینطور به والدین خصوصا زوج های جوان توصیه می شود. #اتاق_های_تاریک_را_روشن_کنیم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
تینا
۸ ماه پیش
یکی از بهترین کارای جشنواره 36 که کلن انگار داوری نشده بود! باورم نمی شه تو هیچ شاخه یی نامزد نشد.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
نیما
۸ ماه پیش
مثل نوید محمدزاده که دیگه رسماً تو همه فیلماش همون نقش "ابد و یک روز" رو تکرار می کنه ساره بیات هم داره مدام یک نقش تکراری رو توی همه فیلماش بازی می کنه. خیلی بده در حالی که توی همه دنیا بازیگرا سعی می کنن خودشونو ارتقا بدن تو مملکت ما بازیگر در یک نقش تکراری درجا می زنه و انتظار جایزه هم داره
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شاندیس
۸ ماه پیش
خیلی متوسط بود. به نظرم ساره بیاتم داره تکراری می شه
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شرمینه
۸ ماه پیش
این فیلم خیلی خوب بود. چرا تو هیچی نامزد نشد؟
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
سلماز ادیب
۸ ماه پیش
از تماشاش لذت بردم و یک حس تعلیق رو در سر تا سر فیلم تجربه کردم. ساعد سهیلی و پسرک عالی بودند
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
نگار
۸ ماه پیش
یک فیلم خیلی آموزنده و خوب. آفرین بهشون
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
امید عباس آبادی
۸ ماه پیش
روح الله حجازی موضوعی برای فیلم انتخاب کرده که خیلی بلد نیست گسترشش بده و با یکسری سکانس های بیشتر اضافی سعی در پر کردن فیلم داره .... سکانس ماقبل فینال جایی که گره گشایی انجام میشه بسیار خوب در اومده ... بازی های فیلم هم خوبه .... کارگردانی خوبع ... فیلم بیشتر از گسترش نیافتن داستان لطمه میخوره
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
نیما طلاکوبی
۸ ماه پیش
بزرگترین دستاورد فیلم این بود که با وجود اینکه فیلم آرامی بود و تعداد محدودی شخصیت داشت و به آن ها نزدیک می شد اما لحظه خسته کننده نبود و تا آخر فیلم مخاطب با آن همراهی میکرد-بار آموزشی فیلم هم قابل احترامه-بازی بازیگران عالی بود خصوصا ساعد سهیلی- در کل به خوبی خلق موقعیت کرده بود- بچه هم خیلی خوب بود - اما در مجموع کاش قدری عمیق تر پرداخت و ریشه یابی می شد... تماشای فیلم خصوصا به زوج هایی که بچه کوچک دارن توصیه میشه.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
حسین
۸ ماه پیش
این بازیگر ها واقعا بی شعور هستند چون به مردم استان ایلام بی احترامی کرده اند
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مریم پوررمضان
۸ ماه پیش
خوش ساخت و موضوع جدید
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
تيموري
۸ ماه پیش
فيلم قوي و پرهيجاني بود و واقعا مخاطبشو ب فكر فرو مي برد. ففط بازي خانم بيات به نظر من تكراري شده. ساعد و بازيگر خردسال فيلم فوق العاده بودن
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مهدی کریمی فرد
۸ ماه پیش
دریک کلام فقط می تونم بگم عالی بود. فیلم تلخ و دلهره آور روح اله حجازی را می تونم بهترین فیلم چند سال اخیر سینمای ایران بدونم. پایان بندی فیلم هم فوق العاده و میخکوب کننده بود . در یک کلام شاهکار. فیلمی که یک سرو گردن از بقیه فیلمهای جشنواره بالاتر بود .
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
علی ایماندوست
۸ ماه پیش
فیلم خوب یعنی این یعنی تو کل فیلم یه نفر نمیبینی که بخواد توجهشو یه لخظه بده جای دیگه آفرین
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شهروز شهباز پور
۸ ماه پیش
اين فيلم واقعا عالي بود يك اگاهي به تمام معنا و داستاني بسياز زيبا و سكانس ها همه جاي نقد داشت
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
پدرام شیردل
۸ ماه پیش
انتخاب موضوعی حساس و جسورانه برای ساخت فیلم اجتماعی - خانوادگی از نکات مثبت فیلم بود. همچنین بازی خوب پسربچه خردسال. فیلم در بخش هایی شبیه کارهای قبلی حجازی بود، بازی قضاوت کاراکترها سر میز شام در زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و زندگی خصوصی خانم و آقای میم هم به چشم می خورد. ضعف در جلوه های ویژه و اصلاح رنگ باعث شده بود قاب های بد و تقریبا افتضاحی از چشم انداز بالکن بوجود بیاد. با همه ایرادات ریز و درشت فیلم نسبتا خوبی بود.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
لیلی
۸ ماه پیش
فیلم خوبی بود...فیلمنامه خوبی داشت وآدم و درگیر می کرد...بازی پسر بچه از نقاط قوت فیلم بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فرزاد رخشانمهر
۸ ماه پیش
متاسفانه فیلم خوبی نیست مخاطبو درگیر نمیکنه بازی ها بدک نیست بچه ی کوچک فیلم خوبه ولی فیلمساز هی مشکل میندازه تو فیلم و خیلی سطحی ازش میگذره ایده ی فیلم طوریه که میتونست به یه فیلمنامه خوب تبدیل شود ولی در کل فیلم ضعیفه هدر رفته ایی است
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
Bita bajelan
۸ ماه پیش
به نظرم خیلی خیلی ضعیف و لوس و یخ بود، بازی تکراری ساره بیات در نقشی شبیه عاشقانه و دیالوگ های خشک و مصنوعی و آخرشم هیچی.این جور نقش ها به ساعد سهیلی نمیاد اصلا، کارگردانی هم ضعیف بود، طراحی صحنه ضعیف و فیلم کشدار و خسته کننده
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شقایق لعل
۸ ماه پیش
به نظرم جالب بود.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ركسانا
۸ ماه پیش
عالي بود عالي دست كارگران درد نكنه راضيم ازش
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
Kambiz
۸ ماه پیش
فيلمه خوبي بود و تربيتي براي پدر مادرهايي كه بچه كرچيك دارن شايد براي مجردها جالب نباشه ولي هر پدر مادري كه بچه كرچيك داره با اين فيلم حال ميكنه چو خيلي اموزنده هست و جذاب
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مرتضي
۸ ماه پیش
فيلم قشنگي بود تا اخر فيلم با داستان فيلم خيلي حال كردم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
پدرام
۸ ماه پیش
هر پدر مادري بايد اين فيلمو ببينه فيلم بسيار زيبا اموزنده و داستاني بسيار جالب
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شهروز
۸ ماه پیش
اينقدر زيبا بود هر چي بگم كم گفتم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
علیرضا م
۸ ماه پیش
امشب یکی از فوقالعاده ترین فیلم های سینما را دیدم فقط 10 دقیقه اخر فیلم ادم را میخکوب می کرد
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شهروز
۸ ماه پیش
يك فيلمه بسيار زيبا گيرا و تربيتي از مشكلات جامعه تمام صحنه ها به جا و موضوع بي نظير و اموزنده البته براي زن و شوهر هاي بچه دار عالي
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
امین صفایی
۸ ماه پیش
افتضاح بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مهدی باقری
۸ ماه پیش
یه فیلمنامه تا حدودی خوب با بازی عالی خردسال میرسالاری که اقای حجازی خیلی خوب تونستن ازش بازی بگیره. ارزش نگاه کردن داره این فیلم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
علی عطاپور
۹ ماه پیش
نسبت به کارهای قبلی روح الله حجازی این فیلم متوسط بود و در روایت دچار لکنت بود ولی وجه مشترک این فیلم با فیلم های قبلی این کارگردان این بود که همان خط فکری کارهای قبلی در این فیلم هم دیده می شود . از نکات مثبت فیلم اشاره های دقیق به معضلات اجتماعی موجود در جامعه ی ناسالم و به ظاهر مدرن ما بود که بدون اغراق در طول فیلم به آن ها پرداخته شده بود اما حرف اصلی این فیلم به نظر من , دقت در تربیت و نگهداری از فرزندان است . بازی ساره بیات هم که مثل همیشه دوست داشتنی و درخشان بود.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ

تلفن تماس:

۸۸۳۹۴۲۱۹-۰۲۱

استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.

کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ می‌باشد.

راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی و پاسخ به سوالات شما:

logo-samandehi