پوستر فیلم تیغ و ترمه

فیلم‌ سینمایی |درام

تیغ و ترمه (۱۳۹۷)

Blade and Termeh

۳.۲ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۲۴۵ رای

منتقدان:

۱.۹

امتیاز دهید :

«تیغ و ترمه»، درامی اجتماعی است که زندگی دختری 28 ساله‌ به نام ترمه را که با عمویش زندگی می‌کند، روایت می‌کند. او با بازگشت مادرش درگیر اتفاقاتی می‌شود و برملا شدن رازهایی در انتظار اوست.

ویدیوهای فیلم تیغ و ترمه


آنونس فیلم «تیغ و ترمه»
تیزر بازیگران و عوامل فیلم ...
پدرام ابدان از بازی در «تیغ ...
کیومرت پوراحمد از تیغ و ترمه ...
صحبت های دیبا زاهدی درباره ...
کوروش سلیمانی از بازی در تیغ ...
لاله اسکندری از «تیغ و ترمه» ...

عکس‌های فیلم تیغ و ترمه


لاله اسکندری و پژمان بازغی در فیلم «تیغ و ترمه»
پژمان بازغی در فیلم «تیغ و ترمه»
لاله اسکندری در فیلم «تیغ و ترمه»
دیبا زاهدی و مهران رجبی در فیلم «تیغ و ترمه»
دیبا زاهدی و پژمان بازغی در فیلم «تیغ و ترمه»
لاله اسکندری در فیلم «تیغ و ترمه»
دیبا زاهدی و مهران رجبی در فیلم سینمایی «تیغ و ترمه»
پژمان بازغی در فیلم سینمایی «تیغ و ترمه»

دیالوگ های به یاد ماندنی

نقدهای بلند فیلم تیغ و ترمه

   «تیغ و ترمه» آخرین ساخته کیومرث پوراحمد، فیلمی ست که احتمالاً پس از تماشای آن هرگز به سراغ رمان مورد اقتباسش نخواهید رفت. به­ عنوان مخاطبی که رمان «کی از این چرخ و فلک پیاده می­شوم» را خوانده ­است باید اذعان کنم اتفاقا کتاب شریفی است و اگر عالی نباشد کاملاً قابل­ قبول به حساب می­ آید اما آن­ چه در فیلم می­بینیم، روایتی سردرگم و مغشوش­ از همان کتاب است که با اجرایی ضعیف مقابل دوربین رفته است. بزرگ­ترین اشتباه فیلمساز، انتخاب نقطه­ ی آغازین درام است که با خودکشی پیام (کوروش سلیمانی) شکل می گیرد؛ درحالی­که گره اصلی فیلمنامه همان چگونگی شیوه ­ی مرگ اوست، بنابراین نمایش نوع مرگ او در آغازین­ سکانس فیلم عملاً تماشای آن را به عملی بیهوده و عبث بدل می­ سازد. «تیغ و ترمه» فلاش­ بک­های متعددی به کودکی ترمه (دیبا زاهدی) دارد که به­ جهت عدم کارکردشان در فیلمنامه می­ توانستند کلاً حذف شوند. فیلم در معرفی شخصیت­هایش کاستی­ های بسیاری دارد. مثلاً نقاش بودنِ امیر (پزمان بازغی) و ترمه، چه کارکردی در فیلم دارد؟ اگر مثلاً شغلی فنی داشتند یا پزشک بودند چه تفاوتی در کنش­های آن­ دو، تصمیمات و کشمکش­ هایشان ایجاد می­ شد؟ همچنین امیر، در جایی از فیلم به حال خود رها می­ شود و حضور منفعلش در کار آزاردهنده ­است. این­ که کارگردانی چون کیومرث پوراحمد به­ سراغ موضوع خیانت رفته است اتفاق خوشایندی­ست و از همان دغدغه­ مندی آشنایِ اجتماعی او نشئت می­ گیرد اما حجم و میزان پرداختن به این مسئله در روابط افراد مختلف تاحدودی اغراق­ آمیز است و از طرفی متحد شدن ترمه با مادرش (لاله اسکندری) در انتهای درام، هرگز با منطق علت و معلولی فیلم و درونیات کاراکترها سنخیتی ندارد.اصلاً مادر چرا باید آن­قدر تحول ...ادامه مطلب
یک درام عاشقانه ی ساده و کمی حوصله سربر. ماجرای خطی برای کشف جزییات یک ماجرای قدیمی با دیالوگهای ساده بدون افت و خیز قابل توجه. پوراحمد اثر ضعیفی را به جشنواره رسانده که اعتبار نیمه جان سینماییش را بیش از پیش ساقط کرد.   فیلم جز در چند سکانس ، جذابیت خاصی برای مخاطب ندارد و با محور قرار دادن بازیگر نقش اول زن که دختر جوانی ست‌، عملا فضای بازی را از بازیگران کارکشته تر دریغ کرده است. شخصیت امیر بابازی پژمان بازغی ناقص کار شده است. زمان بندی در فیلم مفهوم خود را از دست داده و هسته ی داستان از خیانت امیر به خیانت مادر ترمه تحلیل میرود. برخی شخصیتها توی داستان بدون دلیل و سرنوشت خاصی رها میشوند و خیلی نشانه ها که بنظر میرسد بعدا باید ارجاعات داشته باشند (مثل تقلید لهجه ...ادامه مطلب
  کیومرث پوراحمد همان فردی است که سریال قصه‌های مجید را برایمان ساخته و در بین آثار سینمایی نیز فیلم‌هایی چون خواهران غریب و شب یلدا را در کارنامه هنری‌اش دارد. پوراحمد همان فردی است که سالها بعد از خلق این آثار توانست فیلمی مثل اتوبوس شب بسازد و تاحدی خودش را احیا کند و البته اون همان شخصی است که بیش از ده سال است اثری درخور توجه نساخته و وارد دوران سیاه فیلمسازی خود شده است. پور احمد ۶۹ ساله با فیلم تیغ و ترمه بعد از چند سال دوری از صندلی کارگردانی، بار دیگر فیلمی را خلق کرده و علاقه‌مندان به این امید به تماشای فیلمش می‌نشینند که بار دیگر قدرت قصه‌گویی او را دریابند اما افسوس که تیغ و ترمه بدترین فیلم کارنامه هنری پوراحمد به شمار می‌رود. خوشبختانه جشنواره سی و هفتم فیلم ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم تیغ و ترمه

یاسمن خلیلی فرد


فيلمى كه در حد و اندازه نام كيومرث پوراحمد نيست. روايت مغشوش و سردرگم است. شخصيتها در حد تيپ باقى مانده اند و برخى از آنها حضورى منفعل دارند. فلاش بكهاى بى مورد و بازيهايى كه از ناپختگى شديدى رنج مي برند.

آرش پارساپور


فیلمنامه فیلم تیغ و ترمه پر از حفره‌هایی است که تا انتهای فیلم بی پاسخ می‌ماند و گاف‌های زیادی هم در خود دارد که برخی از آنها مانند سکانس فرودگاه امام خمینی را پوراحمد به گردن نقص و اشکال در داستان کتاب می‌اندازد! (ادعایی که وی در نشست خبری با اصحاب رسانه داشت همین بود.) مشکلات فیلمنامه را به گردن منبع ادبی انداختن موضوعی بسیار عجیب به نظر می‌رسد و نمی‌توانم درک کنم که یک کارگردان سینما نداند که لازم نیست مو به مو از منبع ادبی اقتباس کرد و اگر اشکالی در منبع خود دید، می‌تواند آن را تغییر دهد و فیلم خود را از مرز مشکلات عدیده رها سازند. فیلم تیغ و ترمه کاراکترهایی دارد که جملگی آنها برخلاف کتاب که تقریبا تمامی کاراکترها یک جور هستند (و این نقطه ضعف رمان به حساب می‌رود) سعی کرده‌اند تبدیل به تیپ شوند اما عملا از رسیدن به این موضوع بازمانده‌اند.

خبرهای مرتبط با فیلم تیغ و ترمه

نظرهای منتشر شده فیلم تیغ و ترمه

یک سال پیش

۲۵ خرداد ۱۳۹۹

عالي عاي مخصوصا ديبا جون
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

یک سال پیش

۲۵ خرداد ۱۳۹۹

همه كساني كه گفتن فيلم ضعيف هست «...» من كه خيلي خوشم اومده عالي مخصوصا ديبا زاهدي ❤️❤️
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۹ بهمن ۱۳۹۷

فقط شاهرخ خان رو کم داشت!!
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۹ بهمن ۱۳۹۷

عالی بود عالی
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۹ بهمن ۱۳۹۷

بازی دیبا زاهدی رو دوست داشتم 👍😍
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۴ بهمن ۱۳۹۷

خیلی ضعیفه خداوکیلی
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۳ بهمن ۱۳۹۷

کیمرث پور احمد کارگردان تاثیر گذاری در سینمای ایران است ولی با این فیلم نشان داد که دیگر وقت بازنشستگی و خداحافظی با پرده نقره ایی است . شاید بهتر باشد کلاسی را تشکیل دهد و تجربیات کارگردانی چندین ساله اش را به جوانان منتقل کند ، دیدن ای فیلم را اصلا توصیه نمیکنم ، ما که دیدیم پشیمانیم چون به تمام باور هایی که از آقای پور احمد در ذهنمان در این سالها نقش بسته بود آسیب جدی وارد کرد
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۳ بهمن ۱۳۹۷

اب این که احترام زیادی برای آقای پوراحمد قایلم ولی با نظر خانم خلیلی فرد عزیز موافقم. کسی که این فیلم آشفته و بیخود رو ببینه هرگز دیگه به سراغ خوندن اون کتاب نمی ره. افتضاح
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۲ بهمن ۱۳۹۷

فیلم بسیار ضعیف و ول. نقشها هیچکدوم پخته و باور پذیر نیستن
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۱ بهمن ۱۳۹۷

یک فیلمنامه ضعیف با شخصیت پردازی ضعیف که با بازی های نه چندان خوب روایتگر یک داستان باورناپذیر است.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۰ بهمن ۱۳۹۷

یه فیلم خیلی خیلی معمولی که میتونست فیلمنامه بهتری از اب دربیاد. ولی انتظارات از جناب پوراحمد بیشتر بود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف