پوستر فیلم کمدی انسانی

فیلم‌ سینمایی

کمدی انسانی (۱۳۹۵)

۴.۴ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۸۲ رای

منتقدان:

۱.۸

امتیاز دهید:

فیلم یک کمدی موقعیت از زندگی تراژیک فردی است که می بایست علیرغم خواست درونی اش همرنگ با مردم پیرامونش زندگی کند.

عکس‌های فیلم کمدی انسانی


نیکی کریمی در فیلم «کمدی انسانی»
علیرضا شجاع نوری در فیلم «کمدی انسانی»
فرخ نعمتی در فیلم «کمدی انسانی»
آرمان درویش در فیلم «کمدی انسانی»
هومن سیدی در فیلم «کمدی انسانی»
بهاره کیان افشار در فیلم «کمدی انسانی»
هستی مهدوی فر در فیلم «کمدی انسانی»
آرمان درویش و نیکی کریمی در فیلم «کمدی انسانی»

نقدهای فیلم کمدی انسانی

سینمای به اصطلاح فلسفی


کمدی انسانی فیلمی با جهات و پیچیدگی و سردگمی های فراوانی است که شاید مخاطب عام را بیش از هرچیز عذاب دهد و فیلم برایش حکم شکنجه داشته باشد که البته برای مخاطب خاص هم تاحدودی قابل هضم نیست .  فیلم یک شروع و پایان مشخص و روایت زندگی شخصیتی است که به معنا زندگی نکرده است و تمام سعیش همسان شدن با اطرافیانش است .  فیلمنامه فراز و نشیب هایی دارد که از نظر شخصی من گنگ هست و کارگردان به خوبی نتوانسته این معادله هایی را که نوشته شده را حل کند و راه حل را برای مخاطب به نمایش بگذارد و همین سردگمی فیلم با خودش باعث میشود ریتم پایین بیاید و اثر دچار یک ضعف شود و همین ضعف و کندی از نظر عده ای فلسفی است و از نظر عده ای دیگر فیلمی است که تماما ادای یک  فیلم فلسفی را در میاورد و تماما انتلکت طور است .  البته که محمدهادی کریمی با فیلمنامه "ساکن طبقه وسط"  خود را در نوشتن آثار فلسفی که حرفی برای گفتن داشته باشد نشان داده است ولی در فیلمنامه کمدی انسانی شاهد اغراق و گنده گویی های بیش از حد از دهه های ۳۰ تا ۶۰ هستیم و همین باعث میشود فیلمنامه یک نوشته ابزورد به حساب بیاید و ارزش خود را از دست بدهد .  قاب بندی ها و دکوپاژ های این اثر بسیار خوب بود و به شخصه خیلی پسندیدم و باز همین مورد باعث میشود که مخاطب به این فکر کند که کارگردانی که میتواند قاب هایی به این ظرافت ببندد چگونه میتواند یک فیلم را اینگونه روایت کند !.  بازی ها چندان حرفی برای گفتن نداشت جز کاراکتر هومن سیدی [ناظم مدرسه] و شخصیت دوران کودکی فیلم که به نظر خوب درآمده و کنترل شده بازی کرده اند .  برعکس شخصیت اصلی فیلم [آرمان درویش] که قبلتر هم در فیلم چهارشنبه ساخته سروش محمدزاده بازی کرده و در نقد همان فیلم هم گفتم که بازیشان ...
کمدی انسانی فیلمی با جهات و پیچیدگی و سردگمی های فراوانی است که شاید مخاطب عام را بیش از هرچیز عذاب دهد و فیلم برایش حکم شکنجه داشته باشد که البته برای مخاطب خاص هم تاحدودی قابل هضم نیست .  فیلم یک شروع و پایان مشخص و روایت زندگی شخصیتی است که به معنا زندگی نکرده است و تمام سعیش همسان شدن با اطرافیانش است .  فیلمنامه فراز و نشیب هایی دارد که از نظر شخصی من گنگ هست و کارگردان به خوبی نتوانسته این ...

وقتی قرار است همه چیز در هیچ جا بگیرد


  «کمدی انسانی» نه تنها پی محکمی ندارد که اصلا پی ندارد. راستش اصلا بنایی ساخته نشده که بخواهد پی داشته یا نداشته باشد. فرض کنید من با شما در حال صحبتم و خبر میدهم که راستی فلانی ازدواج کرد؛ بعد طلاق گرفت بعد سر فلان کار رفت. این فیلم هم دقیقا همینطور است؛ اتفاق‌ها بی هیچ بار دراماتیک در حال بیان شدن است. یادم رفت بگویم که این فیلم اتوبیوگرافیست و خیلی هنر می‌خواهد که اتوبیوگرافی بسازی و فرد محوریت در همه پلان‌ها باشد اما هیچ سمپاتی با مخاطب ایجاد نکند و اصلا شخصیت نشود. احتمالا در نگاه کارگردان، قرار است شخصیت مرکزیش نمادی از کل انسانها باشد اما یادش رفته که نماد از دل شخصیت آنهم با شرط امکان نه وجوب به وجود می‌آید و با دلخواهی نویسنده و کارگردان هیچ چیز نماد هیچ چیز نمیشود.  اما چه شده که ...
  «کمدی انسانی» نه تنها پی محکمی ندارد که اصلا پی ندارد. راستش اصلا بنایی ساخته نشده که بخواهد پی داشته یا نداشته باشد. فرض کنید من با شما در حال صحبتم و خبر میدهم که راستی فلانی ازدواج کرد؛ بعد طلاق گرفت بعد سر فلان کار رفت. این فیلم هم دقیقا همینطور است؛ اتفاق‌ها بی هیچ بار دراماتیک در حال بیان شدن است. یادم رفت بگویم که این فیلم اتوبیوگرافیست و خیلی هنر می‌خواهد که اتوبیوگرافی بسازی و فرد محوریت ...

قابی گنگ از تاریخ


  سینما بیش از هرچیزی نوعی رویارویی با زندگی است. فیلم خوب مانند زندگی با یک انسان می ماند. تجربه ای مشترک از منظر احساسی، تاریخی و یا اجتماعی که میتواند در ناخودآگاه تماشاگر خود اثر گذاشته و او را درگیر تجربه ای مشترک با فیلمساز کند. روایت بازه زمانی سی ساله از زندگی یک کاراکتر ، بیش از هرچیزی رویارویی با زندگی است. اما فیلمساز که اسیر سخن گفت است، از ساختن این زندگی باز میماند. ما نمیدانیم که با چه منطقی رو به رو هستیم. در بازه زمانی کودکی، نوع قاب بندی ها، موسیقی، رنگ هایی با کنتراست بالا، و فضای غیرعادی مدرسه و ناظم و غیره، ما را به سمت نوعی از فانتزی می برد. ناظمی که اعتقاد دارد پسر بچه مرد نیست و با رفتار خاص خود در صدد این است که از او " مرد" بسازد. این بخش ها با تاکید فانتزی وار بر روی ...
  سینما بیش از هرچیزی نوعی رویارویی با زندگی است. فیلم خوب مانند زندگی با یک انسان می ماند. تجربه ای مشترک از منظر احساسی، تاریخی و یا اجتماعی که میتواند در ناخودآگاه تماشاگر خود اثر گذاشته و او را درگیر تجربه ای مشترک با فیلمساز کند. روایت بازه زمانی سی ساله از زندگی یک کاراکتر ، بیش از هرچیزی رویارویی با زندگی است. اما فیلمساز که اسیر سخن گفت است، از ساختن این زندگی باز میماند. ما نمیدانیم که با ...

خبرهای مرتبط با فیلم کمدی انسانی

نظرهای منتشر شده فیلم کمدی انسانی

۳ سال پیش

November 24, 2019

5 از 10
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

July 14, 2018

اول از همه فیلم برای محتواش یعنی بلایی که نقش های تحمیلی جامعه و هنجار و قالب های غلط سر افراد میاره ارزش داشت خصوصا نقش هایی که به یک مرد تحمیل میشه و کسی که خودش قربانی حالا کاملا به سیستم غلط تن داده و اصرار به قربانی کردن دیگران هم داره که هومن سیدی با بازی خیلی خوبی این شخصیت رو به نمایش گذاشت البته فیلم فقط یک مسئله مردانه و خشونت و قالبی که بهشون تحمیل می شه(حتی از سوی مادر به نوعی ) رو مورد بررسی قرار نمی ده و اون مرد دریچه ای هست به سوی همه انسان ها که چطور بازیچه میشن و حقیقت خودشون رو فراموش می کنن اما درامی که شکل می گیره و پیچیدگی های جاسوس بازی و ازدواج قدری باعث میشه مخاطب فاصله بگیره از فیلم انگار بدون اون گره ها فیلم بهتر جلو می رفت چون کاملا تصنعی بودن در مجموع پیشنهاد می کنم ببینید ...
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

May 27, 2018

به نظرم تک تک دیالوگا عالی بودن... واقعا لذت بردم و چند بار دیدم.یکی از بهترین فیلمایی بود که دیدم.برام عجیبه چطور ممکنه کسی از دیدت این فیلم لذت نبره
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

October 15, 2019

دقیقا منم تعجب میکنم از این همه نظر منفی . من خودم تنها فیلمی هستش که چندین بار دیدمش و هنوزم اگه وقت کنم میشینم دوباره نگاه میکنم .
۰
۰
گزارش تخلف

۳ سال پیش

October 15, 2019

واقعا خیلی فیلم خوبیه من چندین بار دیدمش
۰
۰
گزارش تخلف

۴ سال پیش

May 12, 2018

واقعا نمیدونم چی بگم همه چی قاطی پاتی بود میشد کاملا فهمید فیلم ضعیفی از بازی ها تا کارگردانی وقتی فیلم تموم شد من تعجب کردم چون هیچ اتفاق مهمی نیفتاد و هیچی به هیچی ربط نداشت
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۵ سال پیش

February 24, 2018

كمدي انساني فيلمي كه مي توان گفت اجتماعي واقعي بود فيلمنامه خوب بود و موضوع خوبي رو انتخاب كرده بود ولي كارگرداني ضعيف بود و به تصوير كشيدن اين فيلمنامه زيبا خوب از آب در نيامد دركل فيلم متوسط به پايين بود ولي ميتونست بهتر از اينا باشه
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۵ سال پیش

February 20, 2018

بد نبود ولی به نظرم باید در فرم یک سریال تلویزیونی ساخته می شد. خیلی طولانیه و مخاطب سینما رو خسته می کنه.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۵ سال پیش

February 7, 2018

فیلم را دیدم . واقعا فیلم فوق العاده ای بود و حتی برای من ارزش چند بار دیدن را داره. فیلمی فلسفی و بسیار سنگین . و دوستانی که فیلمهای تجاری را دوست دارن به هیچ عنوان وقتشونو برای این فیلم نزارن.
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۵ سال پیش

January 28, 2018

این فیلم به نوعی توهین به شعور مخاطبه
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۵ سال پیش

January 27, 2018

فیلم بسیار خسته کننده،بدون سوژه و از حوصله بیننده خارج بود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۵ سال پیش

January 18, 2018

پایان فوق العاده لوس و بیمزه و بدی داشت بعد من یک مشکل دیگه هم داشتم چرا شخصیت اصلی فیلم اسم نداشت
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۵ سال پیش

January 18, 2018

این فیلم حرف هایی برای گفتن داشتن اما به سطحی ترین و ابتدایی ترین شکل ممکن روایت و ساخته شد. کارگردانی و فیلمنامه می توانست بسیار دقیق تر و سنجیده تر باشد که متاسفانه این فیلم نمی تواند بیننده را جذب کند.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۵ سال پیش

April 5, 2017

من این فیلم راستش ندیدم فقط اینجا تصاویرش دیدم و مطالبی دربارش خوندم بنابر این نظری درباره این فیلم ندارم ببخشید.. دوست گرامی 1 سوال مگه تو سینمایی 50کیلوآلبالو که هستی مهدوی فر بازی میکرد به کارگردانی استادمانی حقیقی، خانم نیکی کریمی هم بازی میکرد؟! من جواب میدم نه خیر.. چون با خالم تو سینما اون فیلم دیدیم و به نظره من که خیلی هم قشنگ بود خیییلی خندیدم.
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

February 6, 2017

به نظرم این فیلم می تونست بهتر باشه ولی در پرداخت و تدوین و بازی و... اشکالاتی داره که باعث میشه دیده نشه
۳
۲
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

February 5, 2017

چرت ترين فيلم سال... البته بعد از سوفي و ديوانه و ماه گرفتگي.
۴
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

February 5, 2017

ایده ای ک حیف شد خیلی حیف..............بازی عالی هومن سیدی و ارمان درویش
۷
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

February 3, 2017

خدا وكيلي فيلم شهرام مكرى يا تهمينه ميلاني از اين پايين تر بود يعني؟؟؟؟؟
۱۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

February 3, 2017

نيكي كريمي پارتي هستي مهدوي فره آيا؟ آخه تو هر فيلمي نيكي هست اين دختره هم هست!
۱۰
۲
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

February 3, 2017

این فیلم یک اشکال کلی و بزرگ دارد و اشکلات متعدد جزئی. اشکال بزرگ این فیلم انتخاب یک لباس کوچک و تنگ برای یک داستان بزرگ و مفصل است. زمان فیلم و پرداخت به سناریو ۹۰ دقیقه و زمان مورد نیاز برای چنین متنی بدون شک بیش از ۱۲۰ دقیقه است و نتیجه چنین شتابی در روایت فیلم می شود پرداخت های سطحی به وقایع و خرده داستان ها٬ شخصیت ها و بازی ها و از دل این چنین روایاتی خستگی به فکر و نگاه مخاطب می نشیند. این فیلم بعضا در نورپردازی٬ قاب بندی٬ طراحی دکور و لباس خوب عمل کرده و بعضا در همین موارد بسیار بد. به طور مثال چرا بایستی حدود ۳۰ سال قبل از لباس ها و برندهای امروزی استفاده کرد؟! یا در موارد مبارزات بوکس و رینگ پرداخت بسیار مبتدیانه و خامی صورت پذیرفته است و از فیلم های نوآر و مبتنی بر بوکس امریکایی تنها صدای ساز ساکسیفون را در روایت خویش استفاده کرده است. کارگردان با چنین کست و بازیگرانی شکست مطلق خورده و حتی نتوانسته بازی های خوبی از بازیگران بگیرد و از امکانات در اختیار خود بهرمنده شود٬ او به سراغ فضایی در سینمای ایران رفته که نه آن را می شناخته و نه اساسا تجربه ای در سینمای ایران نسبت به چنین ژانر و فضایی وجود داشته است. این متن و این سینما٬ کارگردان استخوان خرد کرده بزرگ می خواهد.
۲۶
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

February 2, 2017

فیلمی که در انتها این سوال رو ایجاد می کنه برات که هدف کارگردان از ساخت اون چی بوده . فیلم نه تنها به شعورت به عنوان مخاطب توهین می کنه ، بلکه حتی یه جورایی شخصیتت رو هم به عنوان تماشاگر زیر سوال می بره . فارغ از سوتی های تصویری تاریخی فیلم ، بازی ها هم به جز تا حدودی هومن سیدی به شدت ضعیفن . بازیگر نقش اصلی فیلم حتی بعضی جاها دیالوگش تو دهنش نمیچره . به جز قاب های خوشگل فیلم هیچ چیزی برای ارائه نداره . فقط تظاهر به متفاوت بودن ، تظاهر به خاص بودن . پنجمین فیلم محمد هادی کریمی پرمدعا ترین و پر ادا ترین فیلم جشنواره امسال تا به الان بوده .
۷
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

February 2, 2017

انتظارها از این فیلم بسیار بالاتر بود. بازی و گریم ضعیف شخصیت اصلی تو ذوق میزنه. خواسته ادای فیلم های فلسفی رو دربیاره. نقطه قوتش فقط موسیقیشه. فضاسازی خیلی ضعیفه. در کل مناسب برای جشنواره نیست
۷
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

January 31, 2017

اشک آورترین کمدی ساخته شده. فقط می توان گفت حیف اون همه قاب زیبا و نورپردازی عالی. یک فیلم کاملا پوچ از عر گونه مضمون و فیلمنامه منسجم. دیالوگ ها بسیار ابتدایی.حیف و صد حیف بابت وقت و هزینه که برای این بظاهر کمدی سخیف کشیده شده. واقعا کلمه کمدی و انسانیت زیر سوال رفت با این فیلم ضعیف..
۹
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

January 31, 2017

بلاتکلیف و ضعیف... هم از لحاظ فیلمنامه و هم از لحاظ ساخت... گاف هم کم نداشت... فیلم که گذشته رو روایت می کرد، از لباس های ورزشی و راکت و توپ امروزی استفاده کرده بود... فیلم پر از صداپیشه خوب بود تا بازیگر... سکانس های مربوط به هومن سیدی در لباس ناظم یه مقدار ابتدای فیلم رو قابل تحمل کرد اما بازی سیدی تکراری و تلفیقی از دیگومارادونا و اینجاکسی نمی میرد بود. متاسفانه جشنواره 35 رو با این فیلم شروع کردم.
۸
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

January 31, 2017

فیلم فصل نرگس رو اصلا ازدست ندین عالیه فیلم فصل نرگس برعکس کمدی انسانی من پردیس ملت میرم ازپریروز شروع شده
۱
۱
گزارش تخلف

۶ سال پیش

January 30, 2017

مرخرف به تمام معنا توهین به شعورمون شده پول و وقت هدر رفتمون به درک لعنت به هبیت انتخاب
۸
۳
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

January 30, 2017

واقعن سخته با وجود چنین قاب‌های خوب و زیبایی فیلمی خسته‌کننده و سردرگم و نچسب ساخت اما محمدهادی کریمی تونسته چنین کاری بکنه!
۱۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف