سیمین میخواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر نمیخواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج میبرد تنها رها کند. این اختلافات باعث میشود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند...
نگاهی تازه به یک قصه قدیمی
میانگین پنج سانس، در سالن اصلی 500 نفره در 100 سینما به معنی 250000 صندلی در روز (برای اخراج های 3) و پنج سانس در سالن 200 نفره در 45 سینما برابر با 45000 صندلی در روز (برای فیلم جدایی نادر از سیمین) ، یعنی نسبتی بیش از پنج به یک. این تنها یک مقایسه آماری نیست بلکه نشانه ای از نگرش مجموعه مدیریت و سینماداران می باشد که همچنان نجات اقتصاد سینما را در گِرو ساخت و نمایش فیلم های بفروش به سبک فیلمفارسی می دانند.
عنوان "جدایی نادر از سیمین" نشان دهنده کنشی از سوی نادر (پیمان معادی) نسبت به سیمین (لیلا حاتمی) است. اصغر فرهادی در جایگاه فیلمنامه نویس راوی کنش ها و واکنش های شخصیت های خاکستری در زندگی اجتماعی امروز است که درگیر روابط و قراردادهای اخلاقی، اعتباری و قانونی هستند او سپس در مقام کارگردان این روایت را به تصویر می کشد و بازی های درخشانی را از بازیگران حرفه ای و غیر حرفه ای می گیرد که آن ها را شایسته جوایز بین المللی می کند. فیلمنامه "جدایی نادر از سیمین" از نظر ساختاری کاملا از قواعد فیلمنامه نویسی کلاسیک پیروی می کند. افتتاحیه فیلم با همخوانی کامل از عنوان فیلم در دادگاه خانواده شروع شده سپس تا نقطه عطف اول فیلم یعنی احضار نادر به عنوان متهم به دادگاه، مخاطب تقریبا با تمامی شخصیت های فیلم آشنا شده است. پس از گره افکنی، مسیر زندگی شخصیت داستان به کلی عوض می شود اما رویدادها پیوسته ادامه پیدا می کند و فیلم را در جهت اصلی به پیش می راند. نقطه عطف دوم یعنی اعتراف راضیه (ساره بیات) در نقش کارگر خانه به سیمین، فیلم ...
نگاهی تازه به یک قصه قدیمی
میانگین پنج سانس، در سالن اصلی 500 نفره در 100 سینما به معنی 250000 صندلی در روز (برای اخراج های 3) و پنج سانس در سالن 200 نفره در 45 سینما برابر با 45000 صندلی در روز (برای فیلم جدایی نادر از سیمین) ، یعنی نسبتی بیش از پنج به یک. این تنها یک مقایسه آماری نیست بلکه نشانه ای از نگرش مجموعه مدیریت و سینماداران می باشد که همچنان نجات اقتصاد سینما ...
روزهای سخت در راهاند …
سیمین: چیکارش کردی مگه؟
نادر: من چیکارش کردم؟
نادر برای پرسش، پاسخی ندارد. جوابِ سوال را با سوال میدهد؛ در اکثر مواقع به سیمین، هنگام جدل با او. به سمت خود راندنِ بحث که حق با «من» است. او چون نبوده (هنگام هُل دادن راضیه) و قرار است دیگر نباشد (رفتن را به ماندن ترجیح داده) پس نباید به دنبال حقیقت یا پاسخ بگردد. بیشتر میخواهد خودش به جواب برسد و قانع شود تا دیگران. اما در این میان یک نفر وجود دارد که برایش حاضر است دست از لجبازی بکشد. انگار روبروی او که قرار میگیرد آدم دیگری است. به سختی اما اعتراف میکند چون فقط میخواهد «او» بداند. او اگر بگوید برو و به بازپرس بگو که میدانستی راضیه باردار بوده، این کار را میکند.
ترمه، ...
سیمین: چیکارش کردی مگه؟
نادر: من چیکارش کردم؟
نادر برای پرسش، پاسخی ندارد. جوابِ سوال را با سوال میدهد؛ در اکثر مواقع به سیمین، هنگام جدل با او. به سمت خود راندنِ بحث که حق با «من» است. او چون نبوده (هنگام هُل دادن راضیه) و قرار است دیگر نباشد (رفتن را به ماندن ترجیح داده) پس نباید به دنبال حقیقت یا پاسخ بگردد. بیشتر میخواهد خودش به جواب برسد و قانع شود تا دیگران. اما در این میان ...
منسجمترین فیلم فرهادی
نقد نئوفرمالیسم ِبوردول و تامسون به عنوان یکی از کاملترین متدهای نقد و تحلیل فیلم،تاکید بسیاری بر عناصر روایی و سبکی یک فیلم دارد.برای پرداختن به عناصر روایی،قبل از هر چیزی ارائهی تعریفی از روایت میتواند به درک هر چه بهتر مباحث کمک بسیاری کند؛روایت را می توان زنجیرهای از روابط علت و معلولی دانست که در زمان و مکانی مشخص رخ میدهند.
روایت در آثار فرهادی بیش از هر چیز به اصول روایت در فیلمهای کلاسیک نزدیک است.چیزی که اوجش را می توان در بررسی روابط علت و معلولی آثار او مشاهده کرد.آغاز روابط علت و معلولی ِجدایی... را میتوان از همان عنوانبندی آغازین فیلم مشاهده کرد.در دستگاه فتوکپی که همچون صندوق صدقات ِصحنه اول ِفیلم دربارهی الی،آغازی نمادین و بسیار مهم برای کلیت ...
نقد نئوفرمالیسم ِبوردول و تامسون به عنوان یکی از کاملترین متدهای نقد و تحلیل فیلم،تاکید بسیاری بر عناصر روایی و سبکی یک فیلم دارد.برای پرداختن به عناصر روایی،قبل از هر چیزی ارائهی تعریفی از روایت میتواند به درک هر چه بهتر مباحث کمک بسیاری کند؛روایت را می توان زنجیرهای از روابط علت و معلولی دانست که در زمان و مکانی مشخص رخ میدهند.
روایت در آثار فرهادی بیش از هر چیز به اصول روایت در فیلمهای کلاسیک ...
خدایی این فیلم خیلی خوب روابط انسانی را نشون داده. فرهادی تمام فیلم را با مسئله دروغ جلو می برد و فرهادی استاد پرداختن به روابط انسانی و پرداختن به موضوع دروغ است و در این فیلم به اوج پرداخت به این دو موضوع می رسد و دلیل این هم علاقه شدید فرهادی به فیلم راشومون است اگه ما اصغر فرهادی را دوست دارم باید کوروساوا را به خاطر ساخت راشومون و تاثیر گذاری روی فرهادی پرستش کنیم. فیلم عالی بود درامی واقع گرا و بسیار پر کشش. کسایی که هم پایان باز دوست ندارند بیشتر از این جور فیلم ها ببینند.
فيلمي با فيلمنامه بسيار ظريف و دقيق كه تعليق نهفته مخاطب را درگير ميكند.قطعا شاهكاري بر تارك سينماي ايران با لحني محكم و سرزنده كه تيم بازيگري در خدمت كامل محتوي است كه ميتواند بصورت رگباري مخاطب را ميخكوب كند!
اثری مثل :درباره الی" قویتر بود. ولی این هم به نوبه خود قابل قبول و خوب بود
۲
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 15, 2016
درامی قوی و بسیار خوش فکرانه
۱۱
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 30, 2016
به نظر من بهترين فيلم هاى اصغر فرهادى به ترتيب:
١- جدايى نادر از سيمين
٢-فروشنده
٣- الي
٤- چهارشنبه سوري
٥- رقص در غبار
٦- شهر زيبا
٧- گذشته
۹
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 30, 2016
بهترین فیلم اصغر فرهادی و بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران.
۱۱
۴
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 29, 2016
من همه فیلمهای فرهادیو در حد پرستش دوست دارم ولی به نظرم "فروشنده" از نظر اجرا و فیلمنامه کاملترینشون بود.
۷
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 27, 2016
فيلمنامه ش از صافي گذشته بود هيچ زائده اي نداشت. اين فيلم و فروشنده بهترين فيلمنامه رو در بين كاراي فرهادي داشتن.
۷
۴
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 25, 2016
بهترين فيلم اصغر فرهادي
۱۳
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 24, 2016
اسكار حق مسلم اين فيلم درخشان بود
۱۹
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 23, 2016
يكى از افتخارآميزترين فيلم هاي اقاي فرهادي و سينماى ايران. البته من فيلم آخرشونم خيلى دوست دارم و فكر مى كنم حتماً نامزد اسكار بشه
۱۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 22, 2016
من اين فيلمو از تمام فيلمهاي فرهادي بيشتر دوست داشتم و فكر ميكنم ساختار فيلمنامش درست تر از بقيه س ولى با همه اين حرفها من عاشق سينماى فرهادي هستم و همه فيلماش برام عزيزه
ی چیزی بگم یه کم بخندیم: "به نظر من اخراجی ها بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است... آقای ده نمکی شما مارتین اسکورسیزی سینمای ایران هستین" :)))
۱۳
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 21, 2016
من به این فیلم واقعاً افتخار می کنم. باعث سربلندی ما و سینمامون شد همون طور که فیلم فروشنده ی فرهادی ....
می تونم بگم واقعاً متاسفم که خیلیها سغی در تخریب فرهادی دارن و هر فیلمی ایشون می سازه انگ سیاه نمایی بهش می زنن.... این اتفاق برای هر فیلمسازی که اومده گام موفقیت رو طی کنه رخ داده. خانم بنی اعتمادم سال گذشته قصه ها رو روی اکران داشت که بعضی از نگران ها! (!) بهش انگ وطن فروشی و سیاه نمایی دادن. تا کی میخوایم فیلمسازمونو بکوبیم!؟ واقعا چرا جای افتخار ب چنین شخصیت هایی فقط از سر حسادت نطرهای مغرضانه میدیم؟؟؟؟ چشم ها را باید شست...
(امیدوارم نظرم منتشر بشه!)
۱۴
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 20, 2016
به نظر شخصی من بهترین فیلم فرهادی درباره الی هست. درباره الی موج نو سینمای رئالیسم ایران رو شکل داد و چند کیلومتر از جدایی نادر از سیمین جلوتره این نظر شخصی من هست ولی جدایی هم فیلم دلنشین و با نکات فنی مثبت از جمله بازی های درخشان مجموع بازیگران و فیلمبرداریست. من درباره الی را امشب ببینم می شود 23 بار باور کنید درباره الی شاهکار سینمای ایران هست
۳
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 18, 2016
فیلم بدی نبود ولی پایان بندی خیلی بدی داشت یعنی یه پایان باز بی معنی فروشنده و درباره الی خیلی بهتر هستن
تا قبل از ديدن فيلم جديد آقاي فرهادي (فروشنده) اعتقاد داشتم فيلم جدايي نادر از سيمين شاهكار همه ي كارهاي آقاي فرهادي هست
هنوزم اين فيلم رو فوق العاده ميدونم اما فيلم فروشنده حتي از اين هم قشنگ تره
آقاي فرهادي واقعا نابغه ي فيلم سازي هستي
خيلي خيلي پرمعنا و مفهوم همه ي فيلم هاش
۶
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 6, 2016
8.4/10
IMDb
99%
Rotten Tomatoes
4/4
Roger Ebert
بعد اینجا رتبش 7.4؟؟؟
این جز 250 فیلم برتر دنیاست
۱۷
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 3, 2016
یعنی قرآن بدست گرفتن حجت و دنبال اون معلمه راه افتادن که بیا و دستتو بذار رو قرآن که ازون شاهکارهای باور نکردنی بود.....
یا اینکه حجت به راضیه میگه توبیا قسم بخور گناهش گردن من...
داشتن شماره تلفن مرجع تقلید در کیف اما به شوهر دروغ گفتن راضیه....
حجت تو دادگاه به قاضی میگه برواز خدا بترس
یا حجت تو دادگاه دقیقا وقت اذان که لحظات معنوی و امید برای هر فرد هست، میگه راضیه حالم بده
من این فیلمو در طی یک هفته ۵ مرتبه دیدمچون سکانس به سکانسش پر از نکته بود!
واقعا الان حوصله نوشتن ندارم. فقط از شما می پرسم خانمغزاله شما از کدام اعتقاد قوی صحبت می کنید؟
اینکه راضیه نخواست قسم بخوره یا دست روقرآن بگذاره شما را فریب نده!
بشین بازم فیلمو ببین
۱۳
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 3, 2016
ساره بیات دست به قرآن نمیزنه
نه برای خدا یا بخاطر خدا
بلکه به خاطر بچش
شاید درک این دوتا برات سخت باشه
ولی روش میتونی فکر کنی
۱۳
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 24, 2016
شاهکار سینمای ایران و جهان...
۱۳
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 22, 2016
بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران.فکر نکنم کسی باشه که این فیلم رو ندیده باشه
عالی بود. بازی بازیگرها، کارگردانی، موسیقی، فیلمبرداری، فیلمنامه و ... همه چیز عالی و فراموش نشدنی
۱۸
۸
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 19, 2016
خوبه ولی اخرش یه جوری تموم میشه ولی بازیگرا عالی هسن
۷
۱۴
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 17, 2016
هیچ وقت دلیل اتهام سیاه نمایی به این فیلمو درک نکردم این فیلم نه تنها سیاه نمایی نمی کنه بلکه داره قوی بودن اعتقادات مردمو خیلی بیشتر از اون چیزی که هست نشون میده لحظه ای که ساره بیات نمی تونه دستشو به قرآن بزنه و دروغ بگه نشون میده که چه قدر معتقد بوده که حاضر نمیشه با یه دروغ زندگیشو از فلاکت نجات بده
۲۵
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 16, 2016
یه فیلم وطن فروش با پایان مسخره و باز......
۶
۶۶
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 13, 2016
چی کار کنم من؟ عاشق این فیلمم. صد بارم ببینم سیر نمیشم.
۳۳
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 13, 2016
جدايي نادر از سيمين يكي از كم نقص ترين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران از لحاظ ريتم درست قصه گويي است كه اين موفقيت چشمگير از چينش بسيار خوب عناصر فرمي و محتوايي فيلم حاصل ميشود كه قرار است با جلو رفتن فيلم به عمق شخصيتها، تعليق آفريني قصه و درگيري فزاينده مخاطب تا ثانيه هاي آخر و حتي تا مدتها بعد از پايان فيلم بيانجامد. واقعا به سختي ميتوان ايرادي از اين فيلم و عواملش گرفت.
همچنين اين فيلم درس مهمي براي فيلمسازاني است كه به درستي معني پايان باز يك فيلم را نميدانند. خيلي ها پايان باز را با باز گذاشتن چارچوب ساختاري فيلمنامه اشتباه ميگيرند در حالي كه در جدايي اگرچه سرنوشت كاراكترها باز ميماند اما چارچوب ساختاري فيلمنامه بسته ميشود و براي همين احساسي ار ابتر ماندن شخصيتها و نيازي به ادامه فيلم به تماشاگر دست نميدهد.
۲۰
۴
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 13, 2016
مگه هنوز کسی هست که این فیلمو ندیده باشه که گذاشتین دوباره ؟؟؟
...........
سلام سینما: فیلم درگروه هنر و تجریه مجددا در حال اکران می باشد.
۱۸
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 12, 2016
بهترین فیلم سینمای ایران و یکی از بهترین های تاریخ جهان.
۲۷
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 12, 2016
محشره. محشر
۲۲
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 11, 2016
نمره به این فیلم 20 از 10 معلومه چرا چون در یک کلام فوق العاده بهترین فیلم 2011 جهان بود
۲۱
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 11, 2016
بازی همه عالی بود چقدر دختر اصغر فرهادی خوب بود واقعا استعداد داره(نقش ترمه)و فیلم هم که عالی