رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک دزد سابقهداری است که در زندان به سر می برد که با جا زدن خودش به عنوان یک آخوند موفق به فرار می شود اما برخلاف انتظارش باید مدت زمان زیادی نقش یک آخوند را بازی کند...
در دورانی که اصلاح طلبی گفتمان رایج فضای رسانه ای را شکل میدهد، کمال تبریزی با ساخت فیلم "مارمولک" (1382) به گونه ای نقادانه به تابوهای جامعه می نگرد.(مطالعه این نقد پیش از تماشای فیلم توصیه نمیشود.)
رضا مثقالی(پرویز پرستویی) سارقی مسلح و سابقه دار است که به دلیل استعدادش در بالا رفتن از دیوار و خالکوبی بازویش به "رضا مارمولک" مشهور است. سکانس آغازین فیلم دستگیری اش حین سرقت را نشان میدهد و در ادامه به حبس ابد محکوم میشود. تلاش او برای فرار از زندان با پوشیدن لباس یک روحانی هسته اصلی داستان را شکل میدهد و خرده داستانهای پیرامون آن با شوخ طبعی به نقد افکار سنتی جامعه میپردازد.
عمادالدین مجاور (بهرام ابراهیمی) رئیس زندان ماموری وظیفه شناس است که از نگاه جامعه همواره خوب و درستکار بوده است. در گفتگویش با رضا مارمولک اظهار میکند که زندان یک "کلینیک امراض روحی" است و زندانی بیماری است که به درمان نیاز دارد اما با اصرار بر اینکه "انسانها را با زور به بهشت میفرستد" نشان میدهد که درک لازم برای اصلاح و بازپروری مجرمین را ندارد.
رضا مارمولک در زندان به پوچی رسیده و اقدام به خودکشی میکند اما این تلاش نافرجام به بستری شدنش در بیمارستان منجر میشود. در بیمارستان با یک روحانی به نام رضا احمدی (شاهرخ فروتنیان) آشنا میشود که کتاب شازده کوچولو میخواند و از طریق گچبری امرار معاش میکند. رضا مارمولک تحت تاثیر کلام نافذ و عامه پسند او قرار میگیرد و ایندو با هم دوست میشوند اما در ادامه با پوشیدن لباسهای حاج آقا احمدی موفق به فرار از بیمارستان میشود!
رضا مارمولک در لباس یک روحانی برای فرار از کشور به شهری مرزی سفر میکند و ناخواسته امام جماعت مسجد آن شهر میشود. در حالیکه معلوماتی در زمینه مذهب ندارد ...
در دورانی که اصلاح طلبی گفتمان رایج فضای رسانه ای را شکل میدهد، کمال تبریزی با ساخت فیلم "مارمولک" (1382) به گونه ای نقادانه به تابوهای جامعه می نگرد.(مطالعه این نقد پیش از تماشای فیلم توصیه نمیشود.)
رضا مثقالی(پرویز پرستویی) سارقی مسلح و سابقه دار است که به دلیل استعدادش در بالا رفتن از دیوار و خالکوبی بازویش به "رضا مارمولک" مشهور است. سکانس آغازین فیلم دستگیری اش حین سرقت را نشان میدهد و در ...
این فیلم بسیار زیباست و بازی پر قدرت استاد پرستویی .نقش خیلی مهمی در زیبا جلوه دادن این فیلم .بوده است .وحکایت از واقعیت های جامعه ما دارد.وبه همین خاطر مورد پسند مردم قرار گرفته است
مارمولك به شدت فيلم ضعيفي وكپي شده يه فيلم امريكايي به اسم مافرشته نيستيم كه توش رابرت دنيرووشون پن بازي ميكردن تازه جالبه نسخه اوليه فيلمم مثل اون فيلم امريكايي واصلاكپي شده اون فيلم بوده يعني دوتادزدبودن ولي بعداتغييرپيداميكنه ويه دزدميشه واي كاش پيمان قاسم خاني يادبگيره كه كپي نكنه ازفيلماي خارجي
داداش
اول اینکه این فیلم اقتباسی از اون فیلم بود.
2- با توجه به اینی که شما میگی تمام فیلم های اقتباسی بدن
دلیل نمیشه
تازه پیمان قاسم خانی کپی بهتر از اصل انجام داده
و حتی اگر دقت کرده باشی نوشته فیلم اقتباسی در تیتراژ خود فیلم
و اضافه کنم که این فیلم از بین هزاران فیلم کمدی که دیدم و هزاران فیلم ایرانی، این فیلم بهترین فیلم ایرانی بود که دیدم و هیچوقت از دیدن چندین باره اش سیر نمی شوم
طنز فاخر به این میگن. نه لوده بازی داشت نه توهین به شعور بیننده و سرشار بود از معانی عمیق اخلاقی و تربیتی و ... خیلی چیزها میشه از این فیلم آموخت و واقعا مایه تأسف هست که بعضی ها هنوز معنی طنز رو نفهمیدن و درک گلچین آثار طنز فاخر رو ندارند و برای فیلمهایی مثل "50 کیلو آلبالو" و "من سالوادور نیستم" قه قهه می زنند. آثاری مثل "مارمولک" "لیلی با من است" و "نهنگ عنبر" خیلی زود از یاد و خاطرشون میره