پوستر فیلم همه چیز همه جا به یکباره

فیلم‌ سینمایی |اکشن ، ماجراجویی ، کمدی

همه چیز همه جا به یکباره

Everything Everywhere All at Once

۸ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۲ رای

منتقدان:

۶.۵

امتیاز دهید:

مهاجری چینی در یک ماجرای عجیب و غریب گرفتار می‌شود و باید با جست و جو در جهان‌ها و احتمالات دیگر زندگی‌اش، دنیا را نجات دهد.

معرفی فیلم همه چیز همه جا به یکباره

فیلم علمی- تخیلی، اکشن، درام و کمدی «همه چیز همه جا به یکباره» (Everything Everywhere All In Once) به نویسندگی و کارگردانی مشترک دن کوان و دانیل شاینرت که در مجموع با نام «دانیلز» شناخته می‌شوند، محصول سال ۲۰۲۲ است.

بازیگران این اثر عبارتند از میشل یو، استفانی هسو، که هوی کوان، جنی اسلیت، هری شام جونیور، جیمز هونگ و جیمی لی کورتیس،‌ جاناتان کی کوان، اندی لی و برایان لی.

قصه‌ی این اثر درام-کمدی به طور خلاصه این است که یک زن چینی-آمریکایی (یئو) توسط سرویس درآمد داخلی حسابرسی می‌شود. زن متوجه می‌شود که باید با نسخه‌های جهان موازی خود ارتباط برقرار کند تا جلوی یک موجود قدرتمند را که قرار است باعث تخریب جهان چندگانه شود بگیرد.

درباره این فیلم گفته‌اند که دچار «چرخش آنارشی ژانر» شده است و دارای عناصر کمدی سیاه، علمی- تخیلی، فانتزی، رزمی و انیمیشن است.

در سال 2010 کوان و شاینرت پژوهش‌ها و تحقیقاتی را درباره مفهوم چندجهانی آغاز کردند و از همان ماه‌های اولیه‌ی سال 2016 شروع به نوشتن فیلم‌نامه کردند. در آغاز نقش اصلی برای جکی چان نوشته شده بود؛ اما نقش اصلی بعداً بازسازی شد و به میشل یو پیشنهاد شد.

فیلم‌برداری اصلی در ژانویه 2020 شروع شد و در مارس پیش از آغاز همه‌گیری کویید ۱۹ در ایالات متحده تمام شد. این فیلم شامل موسیقی ساخته‌شده توسط سون لوکس، از جمله همکاری با نوازندگان میتسکی، دیوید برن و آندره ۳۰۰۰ است.

فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۲ اکران شد و پیش از اکران وسیع، در ۸ آوریل ۲۰۲۲ اکران محدودی را در ایالات متحده توسط شرکت ای ۲۴ در ۲۵ مارس ۲۰۲۲ آغاز کرد.

این اثر تاکنون بیش از ۴۸ میلیون دلار در همه‌ی جهان فروخته است و تحسین بسیاری از منتقدان و تماشاگران را نسبت به تخیل فیلم، کارگردانی فیلم، بازی بازیگران فیلم (به ویژه یئو و کوان) و پرداختن فیلم به مضامینی مانند اگزیستانسیالیسم، نیهیلیسم و هویت آسیایی- آمریکایی برانگیخته است.

 

داستان فیلم همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All at Once)

این فیلم به سه بخش تقسیم شده ‌است که با عنوان فیلم تطابق دارد.

 

قسمت اول: همه‌چیز

ایوِلن وانگ یک زن چینی- آمریکایی است که به همراه همسرش ویموند به اداره‌ی یک خشک‌شویی مشغول هستند؛ اما تنش‌ها و درگیری‌ها بالاست؛‌ زیرا خدمات درآمد داخلی دائم از لباس‌شویی بازرسی می‌کنند. افزون بر این، ویموند می‌کوشد تا اوراق طلاق را به ایولن بدهد.

در همین حال، از یک سو پدر سختگیر ایولن به نام گونگ گونگ به تازگی از چین آمده ‌است؛ و از سوی دیگر دختر ایولن به نام جوی سعی می‌کرد تا مادرش را وادار کند که دوست دخترش بکی را بپذیرد.
هنگامی که ویموند با بازرس دی‌یردری باوبِردرا در ساختمان آی آر اس ملاقات می‌کند، بدنش برای مدت کوتاهی توسط آلفا ویموند (نسخه‌‌ای از ویموند از جهان آلفا) با نام مستعار آلفاور تسخیر می‌شود و به دنبال این اتفاق، شخصیتش تغییر می‌کند.

آلفا ویموند به ایولن می‌گوید جهان‌های موازی بسیاری وجود دارند زیرا هر انتخابی دراین جهان، پدیدآورنده‌ی یک جهان جدید است. مردم آلفاورس به رهبری آلفا ایولن فقید، تکنولوژی «پرش در چندجهانی» را گسترش دادند؛ تا جایی که به انسان‌ها اجازه بدهد با عملی‌کردن موقعیت‌ها و شرایط خاص، دسترسی به مهارت‌ها و خاطرات و بدن همتایان جهان موازی خودشان داشته باشند.

آلفا ویموند شرح می‌دهد که چندجهانی توسط جوبو توپاکی (آلفا جوی سابق) در حال تهدید است. بعد از این‌که آلفا ایولن، جوبو را به پرش گسترده سوق داد، ذهن جوبو متلاشی شد. سپس ذهن او را به بارگذاری بیش از حد و شکستگی در سراسر چندجهانی سوق داد.

اکنون جوبو توپاکی تمام جهان‌های موازی را ناگهان تجربه می‌کند و قادر است به خواست و میل خودش به پرش و دستکاری ماده بپردازد. او توسط توانایی الهی‌اش سیاهچاله‌ای مانند «همه چیز بیگل» پدید آورده است که بالقوه قادر است چندجهانی را از بین ببرد.

از سوی دیگر به ایولن نیز تکنولوژی پرش اعطا می‌شود تا با دستیاران جوبو توپاکی که در ساختمان آی آر اس همدست می‌شوند بجنگد. ایولن از طرح‌های ویموند جهت طلاق آگاه می‌شود و بلافاصله زندگی‌های دیگری را کشف می‌کند که در آن، انتخاب‌های متمایزی داشته است و شکفته و شکوفا شده ‌است؛ دقیقاً مثل تبدیل شدن به یک استادکار کونگ‌فو و ستاره سینما به ‌جای ترک چین با ویموند، که به یک تاجر موفق تبدیل می‌شود.

آلفا ویموند نتیجه می‌گیرد و به این اعتقاد می‌رسد که ایولن، به عنوان بزرگ‌ترین ناکامی در میان تمام ایولن‌های جهان چندگانه، قدرت استفاده‌نشده‌ای برای شکست‌دادن جوبو توپاکی دارد.

آلفا گونگ گونگ برای ایولن فرمانی صادر می‌کند که جوی را بکشد تا بتواند از این طریق جلوی جوبو توپاکی را بگیرد؛ اما ایولن نمی‌پذیرد و تصمیم می‌گیرد که جوی را از طریق تبدیل‌کردن به جوبو رهایی ببخشد.

لذا در حالی که با دستیاران و عوامل جوبو و پاسداران و سربازان آلفا گونگ گونگ می‌جنگد، مکرراً به پرش بین جهانی می‌پرد. بعد از این جنگ و مبارزه، جوبو آلفا ویموند را در آلفاورس به قتل می‌رساند و ذهن ایولن پیش از مرگش دچار شکستگی می‌شود.


قسمت ۲: همه‌جا

ایولن ذهنش در سراسر چندجهانی شاخه‌شاخه و منشعب می‌شود و جهان‌های شگفت‌آور دیگری را پیدا می‌کند و همه‌ی این جهان‌های تازه را هم‌زمان تجربه می‌کند. او جهان‌هایی را پشت سر می‌گذارد؛ مثلاً جهانی که در آن‌، انسان‌ها هات‌داگ برای انگشتانشان دارند و رابطه‌ای عاشقانه با دی‌یردری دارد و رابطه‌ی دیگر که در کنار یک سرآشپز تپپان‌یاکی کار می‌کند؛ سرآشپزی که مخفیانه توسط یک راکون شبیه راتاتویی عروسک‌گردانی می‌کند.

جوبو سرانجام ایولن را می‌یابد و به او می‌گوید همه چیز بیگل را نه برای نابودکردن همه چیز، بلکه برای از نابودکردن خودش ساخته‌ است. و او در جست‌وجوی ایولنی بوده است که بتواند او را درک کند. جوبو توپاکی با خود فکر می‌کند که از آن‌جا که جهان‌های بسیار گسترده و آنارشی بی پایان وجود دارد، دیگر هیچ چیز واقعاً مهم نیست.

وانگ‌ها در جهان‌های دیگر به علت خطاهای مالیاتی در حال از دست دادن لباس‌شویی هستند. جوبو توپاکی نیز آلفا ویموند را به  قتل مي‌رساند. تاجر ویموند ستاره سینما ایولن را بعد از چندین دهه دوری از هم رد می‌کند.

ایولن تقریباً به سوی مقصد جوبو توپاکی کشانده می‌شود و به ویموند جهانش خنجر می‌زند. او تقریباً به جوبو توپاکی ملحق می‌شود تا داخل بیگل شود؛ اما وقتی دعوت‌های ویموند به مهربانی و امید را مي‌شنود، متوقف می‌شود.

ایولن با بهره‌گیری از علم و دانش چندجهانی خودش برای پیداکردن چیزی که به هر یک از آن‌ها صدمه می‌زند و شادی نیز  می‌دهد، سربازان و یاران جوبو توپاکی را شکست می‌دهد.

ایولن به جوبو توپاکی می‌رسد و به او می‌گوید که او تنها نیست و ایولن همواره با اوست؛ علی‌رغم هر جای دیگری که ممکن است باشد. در همین حال ایولن با پدرش گونگ گونگ در جهان‌های موازی می‌جنگد و با هر دوی ویموند و جوی صلح می‌کند و ویموند دی‌یردری را قانع می‌کند که اجازه به وانگ‌ها بدهد تا مالیات‌های خودشان را دوباره بدهند. جوبو توپاکی در آغاز ایولن را رد می‌کند؛ اما سرانجام نزد او باز می‌گردد و یک‌دیگر را در آغوش می‌گیرند.


قسمت ۳: به یکباره

پس از گذشت مدت کوتاهی پیوندها و زندگی خانوادگی بهبود پیدا کرده ‌است. بکی اکنون عضوی از خانواده محسوب می‌شود. ویموند و ایولن برای نخستین بار بعد از مدت‌ها لحظات کوتاه عاشقانه‌ای را تجربه می‌کنند و در فرصتی دوباره برای ثبت مالیات خود به ساختمان آی آر  اس بر می‌گردند. همان‌طور که دی‌یردری مشغول صحبت‌کردن است، لحظه‌ای توجه ایولن به خود متناوبش و جهان چندگانه جلب می‌شود، پیش از این‌که خودش را به دنیای خانه‌اش بازگرداند.

 

بستن

عکس‌های فیلم همه چیز همه جا به یکباره


میشل یو، استفانی هسو و جاناتان کی کوان در فیلم «همه چیز همه جا به یکباره»(Everything Everywhere All at Once)
نمایی از فیلم «همه چیز همه جا به یکباره»(Everything Everywhere All at Once)
میشل یو در فیلم سینمایی «همه چیز همه جا به یکباره»(Everything Everywhere All at Once)
میشل یو و هری شام جونیور در «همه چیز همه جا به یکباره»(Everything Everywhere All at Once)
میشل یو در نمایی از فیلم «همه چیز همه جا به یکباره»(Everything Everywhere All at Once)
نمایی از فیلم سینمایی «همه چیز همه جا به یکباره»(Everything Everywhere All at Once)
جاناتان کی کوان در فیلم سینمایی «همه چیز همه جا به یکباره»(Everything Everywhere All at Once)
جاناتان کی کوان در «همه چیز همه جا به یکباره»(Everything Everywhere All at Once)

نقدهای فیلم همه چیز همه جا به یکباره

دوست‌داشتنی و دیوانه‌کننده


جاستین چانگ
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
ترجمه اختصاصی سلام سینما دوربین در ابتدای فیلم "همه چیز، همه جا به یکباره"، به آرامی به سمت یک آینه مدور حرکت می‌کند - که شروعی مناسب برای فیلمی است که دیری نمی‌گذرد شخصیت‌هایش را از یک آینه پس از دیگری با سرعت روی صحنه می‌آورد. با این حال، با وجود همه‌ی این هیاهوها، دوربین سعی دارد تصویر آن دایره را حفظ کند که در میان همه مناظر و صداها، صحنه‌های جنگ دیوانه‌کننده و شوخی‌های بدنی مضحک که دنیل‌ها - دنیل کوان و دنیل شاینرت - در جدیدترین فیلم گیج‌کننده‌ی سورئال خود گرد هم آمده‌اند تا فیلم را بسازند، کار آسانی نیست. با این حال، آنها ردپایی از خرده نان مفاهیم متافیزیکی، یا شاید باید بگویم خرده نان شیرینی بیگل، بر جای می‌گذارند. آن دایره در سرتاسر فیلم تکرار می‌شود، ابتدا در شیشه‌ی ماشین لباس‌شویی و بعداً به‌عنوان یک مفهوم "بیگل همه چیز، بیگل همه جا" به معنای واقعی کلمه آن را می‌بینیم، ما یک دونات کیهانی غول‌پیکر را شاهد هستیم که روی آن تکه‌هایی از تمام مواد شناخته شده در جهان، پاشیده شده است. آیا این شیرینی، دایره زندگی است یا شاید دایره بازگشت ابدی باشد، مفهومی که در آثار مایکل انده رمان‌نویس آلمانی و والری لاماخ هنرمند اوکراینی ظاهر می‌شود؟ بیشتر شبیه یک سیاه‌چاله است که قرار است همه چیز و همه کس را ببلعد، زیرا در پایان، طبق گفته‌ی یکی از شخصیت‌های این فیلم، "هیچ چیز مهم نیست". آیا هنوز سرتان درد نگرفته یا روحتان آزار ندیده؟ اجرای صد و چهل دقیقه‌ای خنده‌دار، درهم و برهم، پرتحرک، عجیب و غریب، گاهی هیجان‌انگیز و اغلب خشمگین، "همه چیز در همه جا به یکباره" می‌تواند دردناک باشد و خودش بر این حقیقت واقف است، همچنین ممکن است درمان خودش هم باشد. این فیلم مملو از ایده‌ها، جوک‌ها، ناله‌ها، ...
ترجمه اختصاصی سلام سینما دوربین در ابتدای فیلم "همه چیز، همه جا به یکباره"، به آرامی به سمت یک آینه مدور حرکت می‌کند - که شروعی مناسب برای فیلمی است که دیری نمی‌گذرد شخصیت‌هایش را از یک آینه پس از دیگری با سرعت روی صحنه می‌آورد. با این حال، با وجود همه‌ی این هیاهوها، دوربین سعی دارد تصویر آن دایره را حفظ کند که در میان همه مناظر و صداها، صحنه‌های جنگ دیوانه‌کننده و شوخی‌های بدنی مضحک که دنیل‌ها - دنیل ...

علیه زمان


   همه چیز، همه جا، به یک باره فیلمی جهانشمول علیه هیچ‌انگاری است که وارد سیاهچاله زمانی در فیلم‌نامه شده. واکاوی چرایی همواره یکی از دست مایه‌های ایده پردازی در ادبیات فیلم‌نامه بوده و یکی از ملزومات رسیدن به چگونگی و چیستی است. در فیلم نامه این اثر دانیل کوان و دانیل شاینرت از چرایی عبور نمی کنند بلکه از ابتدا چگونگی را زمینه رشد یک پرسش نسبتا فلسفی قرار می دهند. چند جهانی و جهان‌های موازی در این فیلم کاربرد فرمیک دارند. علاوه بر آنکه روایت با فلش بک‌های متعدد فلسفه زمان و گذشته را زیر سوال می برد، مفهوم خاطره و خاطره انگاری به خطر افتاده. فیلم فرضیه‌ای دارد که در ثابت کردن آن ناتوان است. خاطرات بازتابی کدر از جهانی دیگراند، با ساختار و مواد دیگر. با پشت سر هم قرار لحظات ...
   همه چیز، همه جا، به یک باره فیلمی جهانشمول علیه هیچ‌انگاری است که وارد سیاهچاله زمانی در فیلم‌نامه شده. واکاوی چرایی همواره یکی از دست مایه‌های ایده پردازی در ادبیات فیلم‌نامه بوده و یکی از ملزومات رسیدن به چگونگی و چیستی است. در فیلم نامه این اثر دانیل کوان و دانیل شاینرت از چرایی عبور نمی کنند بلکه از ابتدا چگونگی را زمینه رشد یک پرسش نسبتا فلسفی قرار می دهند. چند جهانی و جهان‌های موازی ...

خبرهای مرتبط با فیلم همه چیز همه جا به یکباره

نظرهای منتشر شده فیلم همه چیز همه جا به یکباره