پوستر فیلم پنجره عقبی

فیلم‌ سینمایی |اسرار آمیز ، مهیج

پنجره عقبی

Rear Window

۷.۵ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۵۰ رای

منتقدان:

۹

امتیاز دهید :

تمامی نماهای این فیلم از درون یک اتاق گرفته شده که پنجره‌ای رو به چند آپارتمان دارد. یک عکاس خبری (جیمز استوارت) که با پای شکسته مجبور است در یک صندلی چرخدار باقی بماند از روی بیکاری به تماشای حرکات همسایه‌های آن طرف حیاط آپرتمانی که در گیتیچویلج دارد مشغول می‌شود. مشاهداتش باعث می‌شود که به یکی از همسایه‌ها (ریموند بر) شک ببرد ...

کارگردان: آلفرد هیچکاک

نویسنده: جان مایکل هیز

نقدهای بلند فیلم پنجره عقبی

زمانی که هیچکاک از پنجره ی پشتی به زندگی زنها می نگرد نویسنده : کامل حسینی ………………………………….………………………………….……………..... کدامین چشم از پنجره پشتی می نگرد؟چشم هیچکاک؟یا دوربین؟یا جیمز استوارت؟یا چشمان ما؟این پرسش در نگاه اولیه بسیار ساده به نظر می رسد اما با تماشای ادامه ی ماجرا این مسئله اهمیت خودش را دوچندان نشان می دهد.جهت قضاوت و پاسخ نسبتا قانع کننده به این پرسش،خوانندگان گرامی را با گفت و گویی از هیچکاک و تروفو ارجاع می دهم که در کتاب "سینما به روایت هیچکاک"با ترجمه ی پیروز دوایی آمده است؛البته در اینجا نگارنده تنها به نقل به مضمون می کند(اگر موفق به تفسیر درست از سخنان هیچکاک باشم). هیچکاک در جواب این پرسش تروفو که آیا نگاه جیمز استوارت صرفا جهت کنجکاوی است یا علت دیگری دارد و همچنین ضمن پاسخ به یک منتقد زن (که فیلم پنجره ی عقبی را به سبب چشم چران بودن شخصیت اصلی یعنی جیمز استوارت وحشتناک خوانده است) می گوید ازکجا وحشتناک است؟ مگر ما نیستیم؟شرط می بندم از هر ده نفر نه نفر بعضی موقعیتها را ببینند به جای کنترل نگاه در آن مواقع به [سبب ضعف اراده]چشمان خود را معطوف سوژه می نمایانند...هیچکاک البته از اخلاق چشم چرانی دفاع نمی کند بلکه آن را به گونه ای عاطفی و از طریق تصاویر نقد می کند و می خواهد واقعیت مبتذل امروزین دنیای مردان را از میانه ی دید ما و جیمز استوارت و حتی دید خودش اکران نماید.ماندن در نقطه ای نسبتا ثابت اتاق با دید کافی از پنجره ی عقبی و بیکاریش ...ادامه مطلب
هر پنجره یک زندگی، هر زندگی یک داستان و هر داستان یک فیلم. پنجره پشتی تعریف سینما است. هیچکاک هر پنجره را گونه‌ای از فیلمی در نظر گرفته ،عاشقانه،موزیکال،تراژدی و... اما نگاهش به پنجره (فیلم) موردعلاقه‌ی خودش است جایی که جنایت رخ می‌دهد و در این دیدن که به بهانه‌ی چشم‌چرانی است مارا سهیم می‌کند. این چشم چرانی در سرگیجه و روانی‌هم ادامه پیدا می‌کند و جزء تعریف دیدن، تعریفی از غرایز جنسی و امر ناخوداگاه است. جف (جیمز استوارت) نسبتا معقول که یک عکاس خبری است به اسکاتی مالاخولیایی درسرگیجه که در میان رویا و واقعیت حرکت می‌کند تبدیل می‌شود و در نهایت در صحنه‌ی نهایی سرگیجه با از دست دادن زن خیالی که برای خود خلق کرده او را به نورمن بیتس در روانی که دیوانه‌ای کامل است تبدیل می‌کند. درواقع پنجره پشتی ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم پنجره عقبی

نظرهای منتشر شده فیلم پنجره عقبی