ماجرای یک روز از زندگی یک خانواده که علیرغم مشکلات مالی درگیر برگزاری مراسم آبرومند خواستگاری دخترشان هستند. خانه ویلایی آنها در گروی بانک است و پدر برای رفع مسائل مالی پسر بزرگش تلاش میکند.
سومین فیلم سینمایی مهدی رحمانی پس از «دیگری» و «پنهان»، نقطه تلاقی او با یک فیلمنامهنویسی خوشقریحه است. زاویه نگاه خاص حسین مهکام به انسان پس از «آدم»، «هیچ»، «بیست» و «گهوارهای برای مادر» در تلفیق با دغدغهمندیهای بهروز رحمانی، سازنده فیلمی است از جنس سادگی روزمرگی که در دل خود پیچیدگی از نوع زندگی امروز دارد.
«برف» قصه یک روز از زندگی خانوادهای است که همه تلاش میکنند شرایط را برای رسیدن به یک هدف نمایشی آماده کنند و این هدف چیزی نیست جز آمدن خواستگار برای دختر کوچک خانواده (سارا- آناهیتا افشار)؛ خواستگاری که قرار است آرزوهای فروخورده سارا را برآورده کند ولی به گفته بهتر قرار است آبروی ازدسترفته خانواده را بخرد؛ آبرویی که از مطلقهبودن سارا تا ورشکستگی خانواده، به رهنرفتن خانه ویلایی قدیمی، بهزندانرفتن پدر (جلیل) برای چک بیمحل، خرجشدن چک موسسه خیریه توسط مادر (هایده- رویا تیموریان) برای بدهیهای مجید (افشین هاشمی) و... را شامل میشود.
در فیلم «برف» با برشی کوتاه از زندگی خانواده وزیری مواجه میشویم که در حال غوطهورشدن در سراشیبی سقوطی است که برای خود طراحی کرده است. درواقع در این 24 ساعت شاهد هستیم که چگونه با پیچیدهتر شدن کلاف شرایط، هر یک از افراد خانواده تلاش میکنند همه چیز را برای برگزاری بی کم و کاست مراسم خواستگاری آماده کنند و از اینجاست که این خواستگاری تبدیل میشود به هدفی که انگار موفقیت در آن بهمنزله حل همه مشکلات خانواده است.
نمایشیبودن این هدف یعنی خواستگاری را میتوان بیش از هر چیز در ساختار روایی فیلم مورد توجه قرار داد که آن را تبدیل به یک مکگافین کرده است. به مفهوم هدفی نمایشی که قرار است تمهید و فرصتی باشد برای شخصیتپردازی کاراکترها ...
سومین فیلم سینمایی مهدی رحمانی پس از «دیگری» و «پنهان»، نقطه تلاقی او با یک فیلمنامهنویسی خوشقریحه است. زاویه نگاه خاص حسین مهکام به انسان پس از «آدم»، «هیچ»، «بیست» و «گهوارهای برای مادر» در تلفیق با دغدغهمندیهای بهروز رحمانی، سازنده فیلمی است از جنس سادگی روزمرگی که در دل خود پیچیدگی از نوع زندگی امروز دارد.
«برف» قصه یک روز از زندگی خانوادهای است که همه تلاش میکنند شرایط را برای رسیدن به ...
باران لازم است
روضه خوانی خسته کننده، مسکوت و مسکون، بی مبدا و بی مقصد، بی ریتم و بی مایه، عقیم و الکن و خنثی و بیهوده که به سبب حبس در فضای بسته و محدود خانه و ناتوانی مطلق در قصه گویی، آن هم در زمانی به محدودیت یک روز و در مکانی به محدودیت یک خانه، تمام تخم مرغ هایش را در سبد رنگ بندی و بافت تصویری و جلوه های بصری و فضاسازی گذاشته و جز کبک گونه سر به زیر برف فرو بردن، راه گریزی جهت نجات از مخمصه هایش ندارد؛ آری ! این شاید صریح ترین وصفی است که می توان پس از سر برون بردن از برف، درباره ی "برف" مهدی رحمانی بکار برد.
شاید اصلی ترین و البته نخستین مخمصه ای که "برف" به دام آن گرفتار شده در فقدان قصه ی اصلی نهفته است. مسلما آنچه در فیلمنامه در قالب "ضرورت برگزاری آبرومندانه ی ...
روضه خوانی خسته کننده، مسکوت و مسکون، بی مبدا و بی مقصد، بی ریتم و بی مایه، عقیم و الکن و خنثی و بیهوده که به سبب حبس در فضای بسته و محدود خانه و ناتوانی مطلق در قصه گویی، آن هم در زمانی به محدودیت یک روز و در مکانی به محدودیت یک خانه، تمام تخم مرغ هایش را در سبد رنگ بندی و بافت تصویری و جلوه های بصری و فضاسازی گذاشته و جز کبک گونه سر به زیر برف فرو بردن، راه گریزی جهت نجات از مخمصه هایش ندارد؛ آری ...
برف و پایان یک سکوت
تحلیل و نقد فیلم سینمایی برف
تحلیلگر و نویسنده متن :
مهیار محمد ملکی
تهیه کننده و کارگردان :
مهدی رحمانی
نویسنده:حسین مهکام
مقدمه :
خب قبل همه چیز بپردازیم به این موضوع که حرف قصه برف چه بود ؟ایا این فیلم به دنبال رسالت مطلق و بدون چون و چرای سرگرمی بود یا به دنبال نشانه گذاری و نماد و مفاهیم ارزشمند یا تلفیقی از همه ؟کدام یک ؟
پاسخ:متاسفانه پاسخی برای این سوال پیدا نکردم چرا که این فیلم به نوعی روایت سیکل عقب مانده ای از بد به بد است سیکلی که در ان کاراکتر اصلی به عنوان یک نقش مؤثر هیچ تاثیری در چگونگی شکل گیری اش یا حتی تغییرش نداشته و ندارد صرفا یک ورود .یک تماشا و یک خروج رو میبینیم نه ...
تحلیل و نقد فیلم سینمایی برف
تحلیلگر و نویسنده متن :
مهیار محمد ملکی
تهیه کننده و کارگردان :
مهدی رحمانی
نویسنده:حسین مهکام
مقدمه :
خب قبل همه چیز بپردازیم به این موضوع که حرف قصه برف چه بود ؟ایا این فیلم به دنبال رسالت مطلق و بدون چون و چرای سرگرمی بود یا به دنبال نشانه گذاری و نماد و مفاهیم ارزشمند یا تلفیقی از همه ؟کدام یک ؟
پاسخ:متاسفانه پاسخی برای این سوال پیدا نکردم چرا ...
سلام من هنوز این فیلم رو ندیدم ولی فقط بخاطر محمد رضا غفاری میخوام ببینمش😍
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 9, 2018
خطر لو رفتن داستان
تهش معلوم بود ک. خاطره و حامد باهم بودن . خواستگارای سارا هم نیومدن.که اینم یا میتونه کار خاطره باشه یا حامد.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
October 30, 2017
یعنی میخوام بدونم مزخرف تر ازین فیلم هم وجود داره؟!! مثلا پایانش باز بود؟ اصلا پایانی داشت ک بخواد باز یا بسته باشه؟ اصلا در حد سینما نبود.فوق العاده بیخود بود.من ک دیگه هیچ فیلمی ازین کارگردان نمی بینم💩
۱
۴
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
October 9, 2017
فیلم خوب شروع شد اما این پایان باز رو هم دیگه شورش رو درآوردن، هر وقت دلشون میخاد فیلم تموم میشه، ۲ساعت وقت میذاری بعد یهو وسط داستان ول میشه، حیف وقت آدم، اون وقت میگن سینمای ایران پیشرفت نمیکنه!
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
September 9, 2017
من اين فيلم رو تو ماهواره ديدم ولي دلم نيومد چيزي نگم. مد شده هر كي مي خواد فيلم بسازه يه داستان پيدا ميكنه بدون مشخص كردن سر و ته داستان شروع به ساخت فيلم ميكنه آخرش رو هم براي كلاس باز ميگذاره. يه سري هم متفكر نما بشينن براي خودشون مثلا فيلم رو درك كردن براي آخرش قصه ببافن.
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
October 8, 2016
فیلم خوبی بود
۳
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
September 25, 2016
این فیلم از نظر داستانی تشابه زیادی به فیلم هایی چون "هیچ" و "اینجا بدون من" داشت که زوال خانواده ای از طبقه ی متوسط را در تقابل با اقتصادی شکننده نشان می داد. خانواده ی برشکسته ای که پدر در دادگاه دنبال چک های برگشتی پسر بوده و باقی اهل خانه به دنبال مهمانی ای نمایشی برای حفظ مفهومی ارزشی و پرهزینه ی ایرانی ای چون "آبرو" هستند. فیلم با وجود شلوغی کاراکترها توانسته به خوبی از پس شخصیت پردازی تک تک کاراکتر ها بر بیاید. شخصیت های خاکستری ای که با وجود نداری مالی، هنوز به همدیگر فکر می کنند، به نام خانواده شان و به آرزوی های فروخورده ی خواهر مطلقه شان که با خواستگاری خارج نشین قرار است به همهشان برسد. در این فیلم آسیب شناسی های بسیاری شده بود، از جمله مسئله ی بکارت، مسئله ی آبروداری، مسئله ی پنهان کاری و مسئله ی دغل کاری بازاری. همهی به ظاهر ارزش هایی که به نوبهی خود تیغی به خانواده کشیده اند. داستان فیلم به خوبی شروع شد، با ورود برادر سرباز و مواجهه با برادر دیگر که بدنبال انگشتر یادگاری پدری به بالای درخت می رود. فیلم هرچند همه جایش از روایت هایی سمبولیک عاریه داشت، حرکاتی چون نگه داشتن نردبان برای یکدیگر، اما پایان فیلم کمی زیادی سمبولیک بود و از واقع گرایانه بودن فیلم به دور.
بازی ها خوب بود و هر کس سرجای خودش بود. دیالوگ ها اضافی نبودند، و لوکیشن و طراحی صحنه زمستانی به فضای شکسته ی روایت جلای دیگری داده بود. با این وجود دوربین در فیلم دیده نمی شد. شاید این حسنی باشد که زاویهی نگاه همان زاویه دوبعدی و هم ارتفاع مخاطب بود. ولی خب شاید کمی زاویه های خلاقانه ی بالا یا پایین به تصویری ناب تر می انجامید.
در مجموع از دیدن این فیلم لذت بردم. امید به لذتی مشابه برای شما.
فیلم خیلی خوب شروع شد و خیلی خوب ادامه پیدا کرد اما آخرش خیلی بد تموم شد.
۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
August 1, 2015
به عنوان یه فرد عادی که سررشته ای در نقد و انتقاد فیلم نداره و فقط علاقمند به فیلم هست باید بگم شبیه خیلی از فیلمای ایرانی دیگه شروع خوب و پایان بی سروته... انگار رسالتشون شده که نتیجه رو به عهده ی بیننده بذارن و فکر میکنن این شکلی جذابتره-_-
۲
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
May 5, 2015
فیلم بدی نبود ولی خوب هم نبود ،جای کار داشت خیلی از سوالات ریز و درشت بیننده رو بی پاسخ گذاشت ولی دیالوگها و حال و هوای فیلم خیلی رئال بود .
۴
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
April 18, 2015
حامد با رو کردن دست خاطره و دادن فندک بهش انگار یه طورایی اونو از زندگی خودش و خانوادش بیرون انداخت نماد این کارم اونجا بود که ماشین خاطره کامل از در خارج نشده بود که درو به روش بست
ولی اینکه نگرانبه امید نسبت به کوروش برا چی بود رو فیلم مشخص نکرد
۵
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
April 8, 2015
چیز دیگری که میخوام اضافه کنم: آبرو همیشه به برف تشبیه شده ، ذره ذره و باخون دل جمع میشه مثل برف. اما آب شدنش بسیار آسونه.
و یا میشه گفت برف اشاره به چنهان کردن همه چیز داره ( در سایه ی دروغ های همه اعضای خانواده ، همه چیز رو در جهت حفظ آبرو توجیه کردن)
و اینکه در مثل گفته اند که حرف مردم (آبرو) مثل برفه. شب میاد صبح آب میشه. بخاطر حرف مردم زندگی کردن عاقبتش آدم رو به مفلسی میکشونه
۵
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
April 8, 2015
با توجه به دیالوگ سارا و مجید، به نظر میرسید سارا پول ها را برای عمل جراحی بازگشت بکارت خود خرج کرد. اما بخاطر سانسور خیلی در لفافه این موضوع در فیلم عنوان شد. یکی دیگر از نمودهای دروغ و دغل که بیننده رو در مقابل این سوال قرار میدهد که این همه تضاد در خانواده ای اینگونه سنتی از کجا نشات می گیرد؟
۶
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
March 18, 2015
به نظر من فیلم ریتم خوبی داشت وآدم رو تا آخر همراه خودش می کرد.بازی بازیگرها هم خوب بود. ولی اشکال فیلم اینجا بود که روی فیلنامه خوب کار نکرده بودندو آدم بعد از تمام شدن فیلم احساس می کرد هنوز مجهولاتی وجودداره که فیلم به اونا جواب نداده وفیلم باید ادامه پیدا کنه.نکته آخر این که من شخصا نفهمیدم که فیلم حامل چه پیامی برای مخاطبه.
۶
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
March 9, 2015
با اینکه از اثر قبلی مهدی رحمانی ناراضی بودم ، این فیلم به نظر من فوق العاده بود ، اصلا نفهمیدم فیلم کی به پایان رسید . و برخلاف نظر عده ای این فیلم پاسخ تمامی سوال های فیلم داده .. بازی آناهیتا افشار رو هم دوست داشتم
۷
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
February 27, 2015
عذر میخوام اما خیلی بد و تاسف برانگیزه که در مورد هرچی که اطلاعات و مطالعه نداریم اظهار نظر کنیم. برای نقد کردن باید بینش داشت، اولین قدم بیان نظر نیست. اول باید با تماشای فیلمهای مختلف و مطالعه نقد آگاهی و بینش رو بالا برد تا نظرمون اساسا قابل مطرح کردن باشه.
۲
۴
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
February 27, 2015
سارا پول ها رو خرج عمل بکارتش کرده بود
۸
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
February 25, 2015
کارگردانی و بازی ها خوب بود ولی فیلمنامه مشکل داشت' سارا پول ها را چه کرده بود? چه چیزی برای کورش اهمیت داشت? چه رابطه ای بین خاطره و حامد وجود داشت? ظاهرا حامد آمده بود تا مانعی برای برگزاری خواستگاری سارا ایجاد کند? اما فندک او در دست خاطره آیا نشان دهنده رابطه ای بین آن دو نبود? ظاهرا فیلم فقط طرح مساله کرده و کاری به راه حل ندارد' زیرا در سکانس پایانی همه به خواب زمستانی رفته اند یا به قول فیلم همچنان سرشان را زیر برف ها برده اند ' یعنی هیچ تغییر و اتفاقی حاصل نمی شود' اوین چیزی نیست که بیننده از دیدن آن احساس رضایت داشته باشد' حرف های خاطره توی استخر به نظر می رسد قرار است رازی را افشا کند و در گره گشایی قصه نقش داشته باشد اما سکوت و سرمای پایانی قصه به ما می فهماند که هیچ اتفاق مهمی نیفتاده است' و فردای این آدم ها بدتر از امروزشان اتفاق خواهد افتاد'
۳
۸
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
February 17, 2015
مزخرف ترین فیلم تاریخ سینما بعد از اسب حیوان نجیبی است. نه تکلیف سارا معلوم شد که رفت یا نرفت مجید چی شد بابا چی به سرش اومد خونه چی شد در کل خیلی خیلی بی محتوا بود
۵
۱۰
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
February 15, 2015
کارگردانی فیلم عالیه،درکل این فیلم آدمهای جامعه امروزی رونشون میده که باتمام مشکلات میخوان به هرنحوی که شده خودشون روخوب جلوه بدن،به اصطلاح مثل کبک سرشون رو زیربرف کنند
۷
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
February 11, 2015
سوری/
خرج عمل کرده بود پول رو
گفت برا کوروش خیلی مهم بود
۴
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
February 8, 2015
من برام سواله که دختر خانواده پولهایی را که از برادرش گرفته بود چه کرده؟ آیا به کوروش (خواستگارش) داده که بیاد خواستگاریش؟ چون میگه برای کوروش مهم بود
!!! کسی چیزی فهمیده یا کلا سرکار بودیم؟
۱
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
February 4, 2015
[...] بود شخصیتهای عقده ای که حتما باید سیگار دستشان باشه
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
February 1, 2015
این فیلم در حد یک فاجعه بود. غیر قابل تحمل. نمی شه حدی واسه مزخرف بودنش قائل شد..................................
۶
۹
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
January 30, 2015
فیلم مزخرفی بود معلوم نشد خواستگار اومد نیومد اگر تومد چرا گلی که اورد پزمرده بود و همه پکر بودند نه به فیلمهای هالیودی که اسلوموشن تک تک صحنه زا به بیننده میفهمانند نه به این فیلمها که هنوز معلوم نیست فیلنامه نویس با خودش چند چنده پولتونو دور نریزید من که دیگه فیملی از این کارگردان و فیلمنامه نویس باشه به هیچ وجه نکاه نمیکنم
۷
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
January 29, 2015
من امروز که فیلم به شبکه نمایش خونگی اومد فیلم رو دیدم.
فیلم خوبی بود از این نظر میگم خوب که خسته کننده نبود و بازی بازیگر ها هم عالی بود اما پایان فیلم چرا اینجوری بود؟
اصلا چی شد آخرش؟
۶
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
December 31, 2014
منم به خاطر غفاری این فیلم رو دیدم عاشقشم {...}
۴
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
November 30, 2014
من ای فیلمو ندیدم اما حاضرم فقط به خاطر میلاد کیمرام برم و ببینم
۱
۸
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
September 19, 2014
برای میلادکی مرام دوست دارم این فیلم راببینم اناهیتاافشارهم خوبه
۱
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
September 15, 2014
واقعادلم می خوادواسه میلادکی مرام این فیلم راببینم.
۳
۸
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
August 8, 2014
عالی بود
۴
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
July 24, 2014
آخر فیلم برف اومد. یعنی همه چی دوباره خوب شد و همه دوباره می خوان سرشون رو زیر برف فرو کنن تا یه مدتی. فیلم خوبی بود. در محیط بسته تونست با قصه های جانبی مخاطب رو نگه داره. پایان فیلم هم خوب بود. واقعا مسخره و سطحی بود اگر مثلا می خواست جلسه خواستگاری رو نشون بده
۹
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
July 6, 2014
فیلم خوبی نبود.وقتتونو و پولتونو هدر ندین دوستان
۶
۱۷
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
July 6, 2014
فیلمی برای پخش در یک بعد از ظهر پاییزی از کانال 1 تلویزیون .... اصلا در حد سینما نبود .
بازیها هم افتضاح بود غیر از آناهیتا افشار .
۶
۱۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
July 1, 2014
بازیه بازیگرا خوب بود و سرگرم کننده ولی فکر میکنم میتونستن تبدیلش کنن به یه سریال تلویزیونی نه یه فیلم سینمایی، سینما مقدسه و اسم هر فیلمی هم نمیشه گذاشت فیلم سینمایی با پایان باز، این پایانش باز نبود، مشکل داشت، اصلا پایانی نداشت که بخواد باز باشه یا بسته. در کل 3 میدم از 10.
۷
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
June 30, 2014
والا یه لحظه فکر کردم همراه اول اسپانسر بوده.بس همه جای فیلم آبی و نارجی به کار رفته بود.خیلی قشنگ بود
۳
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
June 29, 2014
بر ف فیلم سر وشکل داریه و واجد مشخصه ایه که بیش از نیمی از فیلمای جشنواره اخیر ازش بی بهره بودن : "ریتم"....فیلم هیج کجا دچار سکته در روایت نمیشه و اون لحن مونوتون و تقریبا آرومش رو همه جا حفظ میکنه...نه " قضاوت" میکنه درباره کارااکترهاش و نه وارد هزارتوی دروغ و فریب و پنهان کاری و خیانت میشه...فیلمنامه دقیق و مینیاتوری فیلم شدیدا به کمک بعضی ضعف های فیلم اومده و باعث شده تماشای برف کسل کننده و زجر آور نباشه...