قتلی اتفاق افتاده است و سه پلیس برای بررسی جرم به ورزشگاهی آمدهاند.آنها مظنون به قتل را هم همراه خود دارند وفقط کافیست که خط سیر وقوع قتل را دریابند اما این برایشان کار پیچیدهای خواهد بود.دوستان مقتول نمیخواهند همکاران خوبی برای پلیس باشند.
《با دیدی که نسبت به شهرام مکری پیدا کرده بودم به خاطر فیلم ماهی و گربه. مشتاقانه انتظار اکران هجوم را می کشیدم. سانس های محدود هنر و تجربه رو بالا و پایین می کردم اما هر دفعه قسمت نمی شد. تا اینکه اتفاقی همه چیز برای دیدن شاهکار جدید شهرام مکری جور شد. از خلاصه فیلم و متن های اول فیلم میشد فهمید که با فیلم جالبی طرف هستیم. فیلمی که از یک ایده ساده شکل گرفته اما به دلیل پیچیدگی هایی که ایجاد می شود با یک داستان جالب طرف هستیم. از همان اول با دیدن طراحی صحنه ، تماشاگر به ایرانی بودن این فیلم شک می کند. طراحی صحنه و لباس مجذوب کننده ای در کل فیلم حاکم است ، که بیننده فضای فیلم را عادی نمی بیند. یک فرقی هست ، یک ایده جدید ، یک خلاقیت. طراحی صحنه فوق العاده و پر جزئیات که در فیلبرداری سخت و طولانی فیلم به کمک همه عوامل می آید. مکری در فیلم جدید خود نیز از سبک مورد علاقه اش استفاده کرده. یک سکانس-پلان طولانی که کل فیلم را در بر می گیرد. دکوپاژ و میزانسن های مسحور کننده که انسجام خود را حفظ می کنند و تا انتها همراه تماشاگر می آیند و پیچیدگی ای ایجاد می کند که مخاطب در آن غرق می شود. این سبک فیلم نیاز به دکوپاژ بسیار دقیقی دارد که لحظهای خطا نباید در آن بوجود بی آید. پیچیدگی داستانی که مکری ایجاد می کند ، قابل تحسین است. روایت کردن داستانی کاملا متفاوت که رگه های جنایی و ترسناک دارد ، با همچین فضا سازیای کار هر کسی نیست. شخصیت سازی کارگردان در حدی کامل است ، که با تمام دو گانگی شخصیت ها و عوض شدن شخصیت ها در طول فیلم ، مخاطب درمورد پرسوناژ ها دچار اشتباه نمی شود. اما اینگونه فیلم ها ، که سبک کاملا متفاوتی دارند و با چشم مخاطبان آشنا نیست. برای عدهی زیادی نمی تواند جذاب باشد. زیرا فاصله ...
《با دیدی که نسبت به شهرام مکری پیدا کرده بودم به خاطر فیلم ماهی و گربه. مشتاقانه انتظار اکران هجوم را می کشیدم. سانس های محدود هنر و تجربه رو بالا و پایین می کردم اما هر دفعه قسمت نمی شد. تا اینکه اتفاقی همه چیز برای دیدن شاهکار جدید شهرام مکری جور شد. از خلاصه فیلم و متن های اول فیلم میشد فهمید که با فیلم جالبی طرف هستیم. فیلمی که از یک ایده ساده شکل گرفته اما به دلیل پیچیدگی هایی که ایجاد می شود ...
...هجمه هجوم ، هجی مهاجرت...
هجمه هجوم ، هِجّی مهاجرت
چند خطی برای هجوم مکری.
هجوم ، یا شاهکار است یا ابتذال. حد وسطی در کار نیست. مخاطبی که برای چنین اثری پیچیده و متکی به فرم نود و هفت دقیقه وقت میگذارد ، زمانی که از سالن سینما بیرون می آید ، یا شگفت زده از شاهکاری است که چند دقیقه پیش تمام شده ، یا شاکی و سردرگم در حال غر زدن است که چرا این وقت و این هزینه را پای چنین اثر مبهم و بی سر و تهی گذاشته.
اما بیایید بدون تعریف و تمجید ، یا کوبش و کم لطفی فیلم را از منظر سینما بررسی کنیم تا در آخر به مقصد مورد نظر برسیم.
اولین مبحثی که در مورد فیلمسازانی مثل شهرام مکری همیشه در جریان است ، این است که مکری ها دقیقا چه ...
هجمه هجوم ، هِجّی مهاجرت
چند خطی برای هجوم مکری.
هجوم ، یا شاهکار است یا ابتذال. حد وسطی در کار نیست. مخاطبی که برای چنین اثری پیچیده و متکی به فرم نود و هفت دقیقه وقت میگذارد ، زمانی که از سالن سینما بیرون می آید ، یا شگفت زده از شاهکاری است که چند دقیقه پیش تمام شده ، یا شاکی و سردرگم در حال غر زدن است که چرا این وقت و این هزینه را پای چنین اثر مبهم و بی سر و تهی گذاشته.
اما بیایید بدون ...
فرمولِ تکراری
قبل از اینکه فیلم جدید شهرام مکری را ببینم فکر می کردم قطعا قرار است اتفاق عجیب تری نسبت به فیلم قبلی اش رخ بدهد و حتما مکری فرمول جدیدتری برای فیلمش انتخاب کرده، به این جهت که اساسا مکری را یک فیلمساز نمی دانم قبل از این که او فیلمساز باشد یک ریاضیدانِ هوشمند است یک آدمی که به فیزیک و فلسفه بیشتر از سینما علاقه دارد. اما اگر بخواهیم درباره ی هجوم فارغ از ذوق زدگی حرف بزنیم این فیلم آن چیزی نیست که ما بعد از ماهی و گربه از مکری انتظار داشتیم ، فرم و فرمالیست بودن خیلی هم خوب است و نگارنده بیشتر از محتوا فرم را می پسندد چرا که فیلمِ موفق از فرم به محتوا می رسد به همین دلیل است که تمامی فیلم های مکری را دوست دارم چه فیلم های کوتاه معروفش طوفان سنجاقک و محدوده دایره و چه فیلم ماهی و ...
قبل از اینکه فیلم جدید شهرام مکری را ببینم فکر می کردم قطعا قرار است اتفاق عجیب تری نسبت به فیلم قبلی اش رخ بدهد و حتما مکری فرمول جدیدتری برای فیلمش انتخاب کرده، به این جهت که اساسا مکری را یک فیلمساز نمی دانم قبل از این که او فیلمساز باشد یک ریاضیدانِ هوشمند است یک آدمی که به فیزیک و فلسفه بیشتر از سینما علاقه دارد. اما اگر بخواهیم درباره ی هجوم فارغ از ذوق زدگی حرف بزنیم این فیلم آن چیزی نیست ...
مثل فیلم ماهی و گربه جذاب و البته در سطحی بالاتر از آن !
طراحی صحنه فوق العاده و پر جزئیات
مکری در فیلم جدید خود نیز از سبک مورد علاقه اش استفاده کرده. یک سکانس-پلان طولانی که کل فیلم را در بر می گیرد
این سبک فیلم نیاز به دکوپاژ بسیار دقیقی دارد که لحظهای خطا نباید در آن بوجود بی آید که به خوبی این کار انجام شده
داستان پردازی کاملا متفاوت که رگه های جنایی و ترسناک دارد
این فیلم فضایی مسحور کننده و پردازشی جذاب دارد که شما را وارد دنیای جدیدی می کند. بطوری که بعد از خروج از سینما تا لحظاتی لذت "تازگی" را تجربه می کنید. دقیقا مانند حس بعد از خواندن یک رمان جذاب..
و در اخر به مخاطبان عام پیشنهاد نمی کنم.
من ندیده ام و نمیدونم از چه قرار فقط محض اطلاع ظاهراً در جشنواره ای در بخش فیلم های همجنسگرایانه نامزد شده!
0
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
February 9, 2018
فیلم هجوم درون ذهن شما اجرا می شود نه روی پرده سینما،ان هم دقیقا بعد از خارج شدن شما از سینما. یک معمای بینظیر که باید برای حل ان به حافظه تان مراجعه کنید. البته ملاحظه داشته باشید که از حوصله ی مخاطب عادی سینما به دور است و حتی برای خاصترین مخاطب سینما هم با یک بار دیدن بر روی پرده سینما شاید پنجاه درصد از جزییات فیلم قابل درک باشد.
خاص و جذاب ..
همانند فیلم ماهی و گربه بدون کات !
فیلمی که درگیرت میکند در داستان که مبادا حتی لحظه ای از فیلم را از دست بدهی .. حتی جرات یک کلام صحبت را با بغل دستی ات نداری که مبادا سرنخ را گم کنی..
آقای مکری ایران باید به وجود شخصی چون شما و تیمتان ایستاده و کف بزند.
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
January 2, 2018
بدترین فیلمی که تا حالا تو عمرم دیدم کارگردان مدیوم سینما رو با چیز دیگه اشتباه گرفته واسه یه مشت روشنفکر متاسفم که به خودشون اجازه میدن به مخاطب عام توحین کنن محض اطلاع رسانی میگم مخاطب خاص از مخاطب عام به وجود میاد شما بی سوادا که هیچ چیز از سینما نمی دونین توحین نکنین سینمای ما نه فورد داره نه هیچکاک مثلا نابغه ی سینمای کشورمون فرهادی هستش فقط باید گفت متاسف
مخاطب خاص از مخاطب عام بوجود نمیاد
مخاطب خاص از سینمای عام خسته شده و بدنبال خلاقیت و هنر جدید میگرده. دنبال شگفت زده شدن هست. توصیه می کنم شما اصلا سمت سینمای هنر و تجربه نیاید چون مشخصه که مخاطب همان فیلم های تکراری و عام پسند هستید.
درضمن توحین نه توهین
به نظر من جای اینطور فیلم ها در سینمای ما خالی است واقعا . فیلم هایی که نه فقط به دیالوگ بلکه و به صحنه و تمام جزییات باید توجه بشه. اینطور فیلم ها برای وقت گذرانی نیست برای کسانی توصیه میکنند که چالش ذهنی بعد از یک فیلم را دوست دارند
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
December 14, 2017
فیلم اصلا مناسب مخاطب عام و افراد سطحی نگر نیست! بسیار پیچیده با داستانی فوق العاده فیلم نامه ای معرکه! اگر هدفتون از دیدن فیلم وقت گذرانی است اصلا بهتون پیشنهاد نمیکنم! اما اگر طرفدار فیلمهای پیچیده که شاید روزها درگیر اون بشید هستید حتما ببینید! به نظرم کسانی که خوششون نیومده ذره ای از فیلم رو درک نکردند و چون نفهمیدند ایراد میگرند (مخاطب عام هستند)
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
January 2, 2018
سطحی نگر شما هستی که به مخاطب عام توحین میکنی واقعل واسه یک مشت روشنفکر که فکر می کنن از همه عقل کل تر و دانه تر هستن متاسفم شما روشنفکر نماها در خوابی هستید که به همین سادگی نمیشه بیدارتون کرد
مگه میشد بدتر از این؟؟؟ .... سینمای ایران نمی تونه فیلم های پیچیده رو خوب بسازه بنظرم و کارگردانای ایرانی تو روایت های غیرخطی توانایی ندارن! تو این سال ها فقط دوتا فیلم با جابه جایی زمان دیدم که خوب از پس اینکار بر اومدن . اول: چیزهایی هست که نمی دانی فردین صاحب زمانی و دوم: جاودانگی فرد قادری
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
December 5, 2017
این فیلم فقط از نظر تکنیکی خوب بود، ولی اصلن قصه خوبی نداشت، گنگ بود، یه جاهایی ماورایی بود دیگه، الکی از روی تعصب نگید شاهکاره مکری! من خودم ماهی و گربه رو دوست داشتم، ولی هجوم رو نه!!! خیلی میتونیت بهتر از این باشه، سوژه عالی بود، ولی مسیر اشتباه بود!
با احترام به آقای مکری
۶
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
November 28, 2017
من نمیدونم چرا جدیدا این فیلم های بسیار بی کیفیت و کم مغز شدن شاهکار!
۱۴
۱۱
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
November 25, 2017
من چند ماه قبل فیلم جاودانگی رو که سکانس پلان بود رو با چندتا از بچه های دانشگاه هنر تو همین هنروتجربه دیدیم و چندشب قبل هم هجوم رو .... هردو فیلم جابه جای های زمان زیادی داستند اما بین این دوتا ، جاودانگی بنظرم خیلی بهتر بود چونکه قصه خیلی نویی داشت و خودنمایی تو فرمش نکرده بود اما هجوم خیلی خودنمایی داره و همش ادا اطواره و از یه جایی به بعد خیلی خسته کننده
۶
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
November 16, 2017
يك فيلم فوق العاده حرفه ايي شهرام مكري رو ميتونم با كريستوفر نولان نزديك بدونم يك جادوگر در سينماي ايران بسيار خلاق و جسور لذت بردم از فيلم و هنوز درگيرشم
انتلکتوئال ها میخوان بگن خیلی فهمیدن از این فیلم.
به نطرم یه نقطه ی بسیار تاریک در کارنامه ی شهرام مکری بود که فقط میخواست ثابت کنه که سبک هنری داره با توجه به فرم فیلم.
ولی دریغ از یه محتوای درست.انقدر استعاره به کار رفته که حرف اصلی فیلم به گوش هیچکس نمیرسه.
اونایی که ادعای فهمیدن میکنن بیان بگن چی بود و چی شد؟!
حیف از فیلم ماهی وگربه که با یه همچین اثر گیج و وامونده و خلط شده از همه جا مقایسه بشه
۲۰
۱۳
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
November 11, 2017
خطر لو رفتن داستان
ققنوس در تاریکی/ یادداشت میثم داودی برای فیلم شگفت انگیز هجومِ شهرام مکری
نکته : این یادداشت بلافاصله بعد از دیدن فیلم نوشته شده است ، پس تمام آن برداشت شخصی نگارنده است و وحی منزل نیست ...
یادداشتی بر فیلم شگفت انگیز «هجوم»
نکته : این یادداشت بلافاصله بعد از دیدن فیلم نوشته شده است ، پس تمام آن برداشت شخصی نگارنده است و وحی منزل نیست ...
مدت ها بود به این فکر می کردم که چرا در ایران جدا از نبود امکانات، اقدامی برای خلق دنیایی جدید مانند فیلمهایی نظیر آواتار یا مدمکس نمی شود . هجوم اما نشان داد که برای خلق جهانی تازه و گشودن پنجره ای نو رو به روی مخاطب ، لزوما به پروداکشن عظیم نیاز نیست و خلاقیت و جسارت و از همه مهمتر جاه طلبی فیلمساز است که از همه چیز بیشتر اهمیت دارد .
در هجوم ، تاریکی بر گوشه ای از دنیا که دورش حصار کشیده اند ، چیره شده و مردم دارند کم کم به خون آشام هایی بیزار از نور تبدیل می شوند که برای بقا به "خون" نیاز دارند . فیلم از جایی شروع می شود که پلیس ، علی را برای بازسازی صحنه قتل سامان که یکی از هم تیمی هایش بوده به ورزشگاهی مه گرفته می آورد . کم کم ما متوجه می شویم که از طرفی علی عاشق سامان بوده و از طرف دیگر سامان به خون آشام تبدیل شده بوده و بعد از اینکه دیگر بچه های تیم به او خون اهدا نکرده بودند ، اقدام به قتل دو نفر از بچه ها کرده است و پس از آن علی او را کشته و در چمدان گذاشته و آنطرف حصارهایی که در فاصله ای بسیار دور از ورزشگاه قرار دارند ، انداخته است .
اما از طرف دیگر علی می فهمد سامان یک خواهر دوقلو داشته و در اصل علی عاشق او بوده است و تمام ابراز علاقه اش به او بوده و حتی او را به جای سامان کشته است . ماموران هم گویا هدفشان این است که بفهمند آیا سامان تبدیل به خون آشام شده بوده یا نه و اگر شده بوده چه کسانی به او در پنهان شدن کمک کرده اند و آن طور که مشخص است قتل سامان اهمیت چندانی ندارد .
با اینکه فیلم در یک برداشت بلند فیلمبرداری شده ، زمان و مکان و حتی شخصیت ها مدام در حال تغییر هستند و این وجه شگفت انگیز فیلم است . از این جهت فیلم خیلی به یکی از فیلم های کوتاه مکری ، محدوده دایره ، شباهت دارد .
ورزشی خیالی ، چاقوی عجیب و غریب ، چمدان جادویی و نمایشگری که آینده را نشان می دهد تنها گوشه ای عناصر فانتزی موجود در فیلم هستند که به ما یادآوری می کنند ، باید ذهنیت های واقعی خود را دور بریزیم و خود را در فضای سیال فیلم رها کنیم . چون هرچه بخواهیم بین سیمرغ (نقاشی ) و خون آشام هایی که در آفتاب می سوزند ، ارتباط برقرار کنیم به جایی نمی رسیم .
اگر فیلم بردمن را دیده باشید و آن صحنه هایی را که مایکل کیتون در خیالات فرو می رود و مرد پرنده ای را به جای خودش در آینه می بیند و صدای او را می شنود ، به خاطر بیاورید ؛ می توان گفت تمام فیلم هجوم در فضایی آنگونه سیر می کند . ( البته نوع فیلمبرداری هم بر این شباهت می افزاید )
به نظر می رسد فیلم در یک لحظه ، همان لحظه که علی چاقو را در قلب سامان (یا خواهرش ) فرو می کند و در می آورد ، اتفاق می افتد و بقیه آن در ذهن علی شکل می گیرد .
فیلم از هر لحاظ چه فنی ، چه ایده پردازی و فیلمنامه ، خیلی خیلی خوب است و نمونه اش را حداقل من در سینمای ایران سراغ ندارم .
اشارات سیاسی و فرهنگی و حتی جنسیتی فیلم را هم نمی شود نادیده گرفت . از علائم چسبانده شده روی دیوار راهرو ها ، تا دیالوگ هایی سراسر طعنه و متلک ؛ به گمانم تنها نقطه ضعف فیلم همین رو بودن موضع گیری سیاسی – جنسیتی فیلم است که می تواند مانع از این شود که ما نیز چون علی و سامان «از تاریکی فرار کنیم و در ساحل قدم بزنیم و مثل ققنوس دوباره از خاکسترمان برخیزیم »* .
*اشاره به دیالوگ پایانی فیلم ...
این فیلم کاملا شبیه ماهی و گربه بود. اگر ماهی و گربه را دیدید و خوشتان آمد، این کار را پیشنهاد می کنم. اگر ندیدید باید حتما قبلش بدانید که سبک فیلم چیست. چون فیلم دارای ایماژها و کولاژهای فراوانی هست مثل ماهی و گربه و این اثر با کار دیگر آقای مکری به اسم اشکان و انگشتر متبرک ؛ زمین تا آسمان فرق دارد. ایماژهای فیلم به قدری از کولاژهایش بیشتر است که منجر به این می شود که ۹۹ درصد افراد بعد از فیلم بگن چی شد و این چی بود. پس با دقت بیشتری نسبت به ایماژها و کولاژها به نظاره فیلم بنشینید.
فیلم عجیب و خلاقانه است و نحوه فیلم برداری و روایت قصه، مشابه با فیلم ماهی و گربه شهرام مکری است. فضاسازی، نورها و المان های بکار رفته در فیلم نقش بسیار مهمی را بازی می کنند.
یک جادوی سینمایی که لحظه ای آرام نمی گذاردت. هجوم، یک سورئال موفق است که هر لحظه می تواند غافلگیرت کند. فیلمی ست که هرگز تمام نمی شود و می تواند تا مدتها با مخیله ات بازی کند.