پوستر فیلم برداشت دوم از قضیه اول

فیلم‌ سینمایی

برداشت دوم از قضیه اول (۱۳۹۴)

۴.۸ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۲۳ رای

منتقدان:

۲.۵

امتیاز دهید :

«هو الصدیق؟ همین؟» «آره دیگه.الان فیلم شروع شد.» روز فیلم‌برداری است. گروه در خانه‌¬‌ای قدیمی مشغول آماده کردن صحنه هستند.کارگردان و گروهی از دوستان تئاتری‌اش پس از ماه‌ها تمرین،امروز قرار است اولین فیلم بلند خود را بسازند. اما ساختن فیلم سخت‌تر از آن چیزیست که آن‎ها تصور می‌کنند.

بازیگرهای فیلم برداشت دوم از قضیه اول

بازیگرهای فیلم برداشت دوم از قضیه اول

عکس‌های فیلم برداشت دوم از قضیه اول

«برداشت دوم از قضیه اول» ساخته پویان باقرزاده
فیلم «برداشت دوم از قضیه اول»

نقدهای بلند فیلم برداشت دوم از قضیه اول

متأسفانه یکی از مشکلاتی که در مواجهه با فیلمی مثل «برداشت دوم از قضیه اول» پویان باقرزاده به آن برمی خوریم، الصاق عنوان «هنر و تجربه» به چنین فیلمی است؛ البته نه فقط به این فیلم، بلکه به تقریباً تمام فیلم های نامتعارف روایی و ساختاری سینمای ایران و تعریف کردن شان ذیل سینمای تجربی، که می تواند بسیاری از این دسته آثار مذبذب روایی و نمایشی و ساختاری را از طبیعی ترین پرسش هایی که به صورت بدیهی متوجه شان می شود خلاص کند؛ با این عذر و توجیه که تجربی است! حرکت جدیدی است! ابتکار بدیعی است! نوع دیگری از سینما است! شالوده شکن است! و قص علی هذا؛ و لذا نعوذ بالله اگر در این میان قرار باشد بپرسیم که «ایده مرکزی» روایت حول چیست؟ توأمان ادای فرهادی و کیارستمی را درآوردن؟! تصادف واقعیت نمایشی و بازسازی شده با واقعیت بیرونی و عینی؟! «ایده ناظر» روایت حول چیست؟ بیان اینکه چیزی تحت عنوان «واقعیت ثابت» نداریم؟! سوار بودن واقعیت بیرونی و عینی بر واقعیت نمایشی و بازسازی شده؟! و باز نعوذ بالله اگر قرار باشد بپرسیم که حرکت دوربین و ساختار نمایشی اثر، براساس چه دستورالعمل یا حداقل منطقی صورت می گیرد؟ بهره گیری از دوربین به عنوان کاراکتر ناظر و راوی زنده؟! سیالیت در فضا؟! تبدیل میزانسن های فردی به جمعی و بالعکس؟! و باز هم نعوذ بالله اگر قرار باشد بپرسیم که...! بله! نباید بپرسیم! ناسلامتی «فیلم تجربی» است! استغفرالله ربی و اتوب الیه! تجربه اما از دغدغه می آید؛ از نیاز می آید، از تمایل به آموختن و آزمودن و آزموده شدن می آید؛ اطوار و ژست و تصنع در عین سترونی مطلق نیست، تابلوی صرف بی مشخصه و فاقد هویت نیست؛ اثر تجربی، دست کم باید از یک «ایده مرکزی» و یک «ایده ناظر» روایی و نمایشی و ساختاری نشأت بگیرد که مبدأ ...ادامه مطلب
   «برداشت دوم از قضیه اول» را اولین بار در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر دیدم؛ زمانی که جشنواره هنوز بخش "هنر و تجربه" را حذف نکرده بود و ساخت فیلم­هایی به این شیوه نیز به­ اپیدمی رایجی تبدیل شده بود تا جایی که تکرر تماشای فیلم­هایی در این قالب می­توانست برای مخاطب خسته­کننده و بی­چالش باشد. نخستین ساخته­­ی بلند پویان باقرزاده، اثری کاملاً تجربه­گراست؛ از آن دست تجربه­گرایی­های صِفر و صدی که یا منجر به زایش اثری به­شدت متفاوت و تأمل برانگیز همچون «ماهی و گربه» می­شوند و یا کاملاً پس­زننده و دوست­نداشتنی. به­عنوان یک منتقد، سلیقه­ی شخصی خود را در تحلیل فیلم اعمال نمی­کنم و سعی می­کنم با نگاهی غیرمطلق­گرا به این اثر تجربی بنگرم و آن­را از زوایای مختلف بررسی نمایم. «برداشت ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم برداشت دوم از قضیه اول

نظرهای منتشر شده فیلم برداشت دوم از قضیه اول

۳ سال پیش

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

دوستش داشتم جالب بود. بازی ها خیلی خوب بود.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۱۹ بهمن ۱۳۹۴

با عرض تبریک به کارگردان فیلم..من فیلم رو در روز اول جشنواره دیدم. زمانی که بیرون اومدم کاملا شوک بودم.فیلم به شدت من رو درگیر خودش کرده بود.مخصوصا قسمت پلان سکانس فیلم که به نظر من یکی از اتفاقات خوب سینمای ایران رو رقم زد. این فیلم دانشجوییه و با همین امکانات کم لحظات نابی رو ثبت میکنه..من در سینما چهارسو هم فیلم رو دیدم..در میان این همه فیلم خنثی و بی حرف جشنواره..این فیلم برای بار دوم هم من رو به بهمراه خودش برد.. ممنون بابت این فیلم تو این روزهای بی معنی سینما
۲
۳
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۱۵ بهمن ۱۳۹۴

فیلم جالبی بود.متفاوت بود،حرف داشت برای گفتن، جوون هایی که آینده درخشانی دارند
۳
۲
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۱۴ بهمن ۱۳۹۴

یه فیلمه خیلی خیلی بد. حتی شوخیه که بشه اسمش رو فیلم گذاشت.. اگه می خواهید بدونید یه فیلم کاملا بد با تمام جزئیاته ناجور چطوریه حتما ببینیدش!
۲
۴
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۳ آبان ۱۳۹۶

خفه هنرو تجربه همينه
۰
۰
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۳ آبان ۱۳۹۶

خفه هنرو تجربه همينه
۰
۰
گزارش تخلف