پوستر فیلم ماه در جنگل

فیلم‌ سینمایی

ماه در جنگل (۱۳۹۴)

۲.۸ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۶ رای

منتقدان:

۳

امتیاز دهید:

آقامحرم، جنگلبان کارکشته‌ جنگل‌های (زیرآب) مازندران، توسط قاچاقچیان چوب به شدت مضروب شده و در بیمارستان بستری‌ است. یحیی پسر جوان آقامحرم، علیرغم آنکه تمایلی به ادامه‌ راه پدر نداشته، آقامحرم را با خود به کلبه‌ جنگلی می‌برد تا هم مراقبت از او را به عهده بگیرد و هم ناگزیر مراقبت از جنگل را، اما قاچاقچیان چوب اقدامات تخریبی‌شان را ادامه می‌دهند و یحیی پایداری‌اش را ...

کارگردان: سیامک شایقی

نویسنده: سیامک شایقی

عکس‌های فیلم ماه در جنگل

نمایی از فیلم «ماه بر فراز زیر آب»
آزیتا حاجیان در نمایی از فیلم «ماه بر فراز زیر آب»
نمایی از «ماه بر فراز زیر آب»

نقدهای فیلم ماه در جنگل

ساز و کار شبکه شخصیت در فیلم‌نامه با مطالعه موردی « ...


   فیلم « ماه در جنگل » دارای آن دسته فیلم‌نامه‌هایی است که به دلیل تمرکز بر شخصیت‌ها طبق دسته بندی فیلم‌نامه شخصیت محور و داستان محور در دسته اولی طبقه بندی می‌شود، اما این نکته که آیا چنین طبقه بندی در فیلم‌نامه صحیح است یا خیر خود منازعه‌ای به قدمت تاریخ دارد. اولین بار ارسطو در پوئتیک به این نکته اشاره کرد که درام ماحصل کنار یکدیگر قرار گرفتن عناصر متفاوت است و داستان را مهم‌ترین عنصر درام دانست و شخصیت را در جایگاه بعدی قرار داد. اما خوانش‌‌های قرن بیستمی از درام مانند نقد روانکاوانه شخصیت را عنصر مهم درام دانستند و معتقد بودند شخصیت با توجه به کارکرد خود پیشبرنده داستان است. از این رو این نزاع پایان نمی‌پذیرد تا تعریفی متقن از شخصیت ارائه شود و مشخص گردد آیا شخصیت در بستر داستان شکل می‌گیرد یا خود یک عنصر واحد و مستقل است که داستان را تحت اختیار خود دارد. رابرت مک‌کی این معضل را در کتاب خود « داستان، سبک و اصول فیلم‌نامه نویسی» تا حدودی مرتفع می‌سازد، مک‌کی با بیان تفاوت میان شخصیت و شخصیت‌پردازی مشخص می‌کند شخصیت تنها با کنش و انتخابی که مسئولیتی برای شخصیت به همراه دارد معرفی می‌شود و این کنش ماحصل روند و اتفاق‌هایی است که در داستان برای شخصیت پیش می‌آید پس می‌توان این‌گونه بیان کرد که : شخصیت با کنش شکل می‌گیرد، و طبق گفته ارسطو کنش است که باعث پیشرفت پیرنگ یا داستان می‌شود. با توجه به این گزاره، استنتاج منطقی، نظر صحیح رابرت‌مک‌کی در مورد یکی بودن فیلم‌نامه شخصیت‌محور و داستان‌محور است، زیرا شخصیت در داستان است که ساخته می‌شود و داستان بدون شخصیت روندی یکنواخت را طی می‌کند. با توضیحات بالا می‌توان گفت متن حاضر در تلاش است تا شخصیت‌های فیلم‌نامه « ماه در جنگل» را بر اساس ...
   فیلم « ماه در جنگل » دارای آن دسته فیلم‌نامه‌هایی است که به دلیل تمرکز بر شخصیت‌ها طبق دسته بندی فیلم‌نامه شخصیت محور و داستان محور در دسته اولی طبقه بندی می‌شود، اما این نکته که آیا چنین طبقه بندی در فیلم‌نامه صحیح است یا خیر خود منازعه‌ای به قدمت تاریخ دارد. اولین بار ارسطو در پوئتیک به این نکته اشاره کرد که درام ماحصل کنار یکدیگر قرار گرفتن عناصر متفاوت است و داستان را مهم‌ترین عنصر درام دانست ...

نظرهای منتشر شده فیلم ماه در جنگل

۵ سال پیش

August 29, 2017

danger iconخطر لو رفتن داستان
مسخره س
۰
۳
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

July 10, 2016

سلام..به نظرم فیلم آقای شایقی فیلم پر محتوا و عمیقی بود..همه ی بازیگران نقش های عمیق و درونی داشتند..به نظر من این فیلم هم مانند دیگر فیلم های ایشان فیلم زیبایی بود..از لوکیشن های زیبایی استفاده شد..اقای شایقی در این فیلم از بازیگران جدید هم استفاده کردند که این خود انگیزه ایست برای بازیگران جوان و دیده نشده..باید به ایشان تبریک گفت.
۵
۳
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

May 20, 2016

هدف فیلم محترم است اما متاسفانه فیلم آقای شایقی فیلمی بسیار کسل کننده و خنثی از آب در آمده ، نه تاثیر خاصی بر مخاطب می گذارد و نه او را به حفاظت از محیط زیست وامیدارد. فیلمنامه ی فیلم به هیچ وجه کشش یک فیلم بلند را ندارد ، کارگردانی هم جز در دو سکانس(یکی سکانس مرگ پیرمرد جنگلبان و دیگری خاموش کردن آتش جنگل ) چنگی به دل نمی زند ، بازی ها هم به جز دو نفر(لادن مستوفی و کیوان زند ) بی حس و حال و خسته کننده است ، فیلمبرداری اما از نقاط قوت"ماه در جنگل " است ، به خصوص در نماهای چشم نوازی که از طبیعت گرفته شده اما با این وجود متاسفانه فیلم همان طور که اشاره شد ، در نیامده و نمیتواند مخاطبش را درگیر کرده یا حداقل ذره ای به فکر فرو ببرد، زیرا آنقدر خسته کننده است که مخاطب و به خصوص مخاطب بی حوصله ی امروزی را پس می زند. "ماه در جنگل" را نمیتوان فیلم بی ارزشی دانست، اما نسبت به فیلمهای خوب شایقی مانند"باغ فردوس پنج بعداز ظهر"و"شراره" و حتی نسبت به فیلم ضعیفی مثل "ابرهای ارغوانی" گامی رو به عقب است ، به امید بازگشت شایقی به روزهای خوب فیلمسازی اش.
۵
۴
پاسخ
گزارش تخلف