ساز و کار شبکه شخصیت در فیلمنامه با مطالعه موردی « ...
فیلم « ماه در جنگل » دارای آن دسته فیلمنامههایی است که به دلیل تمرکز بر شخصیتها طبق دسته بندی فیلمنامه شخصیت محور و داستان محور در دسته اولی طبقه بندی میشود، اما این نکته که آیا چنین طبقه بندی در فیلمنامه صحیح است یا خیر خود منازعهای به قدمت تاریخ دارد. اولین بار ارسطو در پوئتیک به این نکته اشاره کرد که درام ماحصل کنار یکدیگر قرار گرفتن عناصر متفاوت است و داستان را مهمترین عنصر درام دانست و شخصیت را در جایگاه بعدی قرار داد. اما خوانشهای قرن بیستمی از درام مانند نقد روانکاوانه شخصیت را عنصر مهم درام دانستند و معتقد بودند شخصیت با توجه به کارکرد خود پیشبرنده داستان است. از این رو این نزاع پایان نمیپذیرد تا تعریفی متقن از شخصیت ارائه شود و مشخص گردد آیا شخصیت در بستر داستان شکل میگیرد یا خود یک عنصر واحد و مستقل است که داستان را تحت اختیار خود دارد. رابرت مککی این معضل را در کتاب خود « داستان، سبک و اصول فیلمنامه نویسی» تا حدودی مرتفع میسازد، مککی با بیان تفاوت میان شخصیت و شخصیتپردازی مشخص میکند شخصیت تنها با کنش و انتخابی که مسئولیتی برای شخصیت به همراه دارد معرفی میشود و این کنش ماحصل روند و اتفاقهایی است که در داستان برای شخصیت پیش میآید پس میتوان اینگونه بیان کرد که : شخصیت با کنش شکل میگیرد، و طبق گفته ارسطو کنش است که باعث پیشرفت پیرنگ یا داستان میشود. با توجه به این گزاره، استنتاج منطقی، نظر صحیح رابرتمککی در مورد یکی بودن فیلمنامه شخصیتمحور و داستانمحور است، زیرا شخصیت در داستان است که ساخته میشود و داستان بدون شخصیت روندی یکنواخت را طی میکند. با توضیحات بالا میتوان گفت متن حاضر در تلاش است تا شخصیتهای فیلمنامه « ماه در جنگل» را بر اساس ...
فیلم « ماه در جنگل » دارای آن دسته فیلمنامههایی است که به دلیل تمرکز بر شخصیتها طبق دسته بندی فیلمنامه شخصیت محور و داستان محور در دسته اولی طبقه بندی میشود، اما این نکته که آیا چنین طبقه بندی در فیلمنامه صحیح است یا خیر خود منازعهای به قدمت تاریخ دارد. اولین بار ارسطو در پوئتیک به این نکته اشاره کرد که درام ماحصل کنار یکدیگر قرار گرفتن عناصر متفاوت است و داستان را مهمترین عنصر درام دانست ...