پوستر فیلم آبجی

فیلم‌ سینمایی

آبجی (۱۳۹۴)

Abji

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

منتقدان:

۶

امتیاز دهید:

درباره طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می‌کنند؛ سال‌هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود 50 سال. اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسد. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که «آبجی» به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده «آبجی» است. آینده‌ای بدون حضور خودش.

عکس‌های فیلم آبجی


گلاب آدینه در نمایی از فیلم آبجی
نمایی از فیلم «آبجی»
نمایی از فیلم سینمایی «آبجی»
نرگس آبیار و محمد حسین قاسمی در پشت صحنه فیلم «آبجی»
گلاب آدینه در نمایی از فیلم سینمایی «آبجی»
معصومه قاسمی‌پور در نمایی از فیلم سینمایی «آبجی»
پانته آ پناهی‌ها و گلاب آدینه و معصومه قاسمی‌پور در نمایی از فیلم «آبجی»
بابک حمیدیان در نمایی از فیلم «آبجی»

نقدهای فیلم آبجی

   «آبجی» نخستین فیلم بلند مرجان اشرفی­زاده، فیلم شریفی است؛ این بدان معنا نیست که فیلم خالی از نقصان است اما آن­چه از وجوه بارز آن است چربیدن نقاط قوت آن بر نقاط ضعفش است. فیلم روایتی خطی و ساده دارد از داستان روزمرگی­های یک مادر (گلاب آدینه) و دختر عقب­ مانده ی ذهنی اش (معصومه قاسمی پور) که دارد 50 ساله می شود و مادر پس از آگاهی از اوضاع جسمانی خود نگران آن است که پس از مرگش چه کسی خواهد توانست سرپرستی دخترِ معلول ذهنی را بر عهده گیرد؟ «آبجی» فیلمنامه ی خوبی دارد که به جا و به اندازه است و از ظرفیت های دراماتیک آن بهره ی درستی گرفته شده است. علیرغم آن که داستانک های فیلم زیاد نیستند و فیلمنامه چندان پرملات و پرشاخ و برگ نیست، اما در عین حال کشش خود را از دست نمی دهد و با تمرکز بر خط داستانی اصلی اش تمیز و متقاعدکننده جلو می رود. به نظر می رسد عناصر درام درجای درست خود قرار گرفته اند. ورود هر شخصیت به داستان، ماندنش و سپس خروجش کاملاً به موقع است و هیچ شخصیتی بیش از ظرفیت حضورش در فیلم نمی ماند. مثلاً شخصیت عالیه (پانته آ پناهی ها) که اتفاقاً یکی از شخصیت های مهم فیلم است در جایی که باید وارد فیلمنامه می شود و بعد از آن که نیازی به ماندنش نیست از فیلمنامه بیرون می رود. به عبارتی، «آبجی» داستانِ تنهایی های مادر و دخترش است که زندگی شان به نحو عجیبی در هم گره خورده و ظاهراً تلاش های طلا (مادر) برای گشودن این گره بی فایده است. به بیانی دیگر می توان "آبجی" را ترسیم گر یک موقعیت بکر انسانی دانست که در تلاش برای پررنگ کردن خرده روایت های تلخ اش نیست بلکه می کوشد راهی برای گشودن گره ها و زدودن تلخی ها پیدا کند. روند پیشرفت فیلمنامه رضایتبخش است گرچه به نظرم آغاز بحران (لحظه ...
   «آبجی» نخستین فیلم بلند مرجان اشرفی­زاده، فیلم شریفی است؛ این بدان معنا نیست که فیلم خالی از نقصان است اما آن­چه از وجوه بارز آن است چربیدن نقاط قوت آن بر نقاط ضعفش است. فیلم روایتی خطی و ساده دارد از داستان روزمرگی­های یک مادر (گلاب آدینه) و دختر عقب­ مانده ی ذهنی اش (معصومه قاسمی پور) که دارد 50 ساله می شود و مادر پس از آگاهی از اوضاع جسمانی خود نگران آن است که پس از مرگش چه کسی خواهد ...

قصه مادری


یادداشتی بر فیلم سینمایی آبجی  فاطمه فریدن  قصه مادری  فیلم آبجی محصول نگاهی زنانه است که در بدو ورود به نظر می‌رسد کارگردان آن می‌کوشد به سویه‌های فمینیستیِ کلیشه‌ای و ضدمرد در درامی زنانه یا به تعبیری مادرانه تکیه نکند. در همین مقطع شاید ذکر این نکته دارای اهمیت باشد که کوشش فیلمساز برای از بین بردن مرزهای اندیشیدنِ صرف درباره زنان و صرفا زنانه بودن فیلم که غالبا صورتی اغراق‌آمیز و تکراری به خود می‌گیرد، قابل ستایش است. با این تعبیر که فیلمساز تأکید خود را بیش از هر چیز بر نحوه زیستن یک دختر با شرایط خاص (کم‌توان ذهنی) در جهان کنونی می‌گذارد و جلوه‌های ترحم‌انگیزی که امکان آن از سوی مخاطب در مواجهه با ...
یادداشتی بر فیلم سینمایی آبجی  فاطمه فریدن  قصه مادری  فیلم آبجی محصول نگاهی زنانه است که در بدو ورود به نظر می‌رسد کارگردان آن می‌کوشد به سویه‌های فمینیستیِ کلیشه‌ای و ضدمرد در درامی زنانه یا به تعبیری مادرانه تکیه نکند. در همین مقطع شاید ذکر این نکته دارای اهمیت باشد که کوشش فیلمساز برای از بین بردن مرزهای اندیشیدنِ صرف درباره زنان و صرفا زنانه بودن فیلم که غالبا صورتی اغراق‌آمیز و ...

خبرهای مرتبط با فیلم آبجی

نظرهای منتشر شده فیلم آبجی

۵ سال پیش

April 23, 2017

بسیار زیبا بود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

April 28, 2016

فقط با پایان فیلم شدیدا مشکل دارم
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف