پوستر فیلم ظرف ناهار

فیلم‌ سینمایی

ظرف ناهار (۲۰۱۳)

The Lunchbox

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

منتقدان:

۸

امتیاز دهید :

این فیلم به معضل تنهایی در شهری عظیم مانند بمبئی می‌پردازد و داستان آن از طریق ظرف غذایی دنبال می‌شود که به اشتباه به آدرس دیگری می‌رود و همین امر باعث شکل‌گیری ارتباطی میان یک مرد بازنشسته تنها و یک زن خانه‌دار افسرده می‌شود. این دو شخصیت از طریق یادداشت‌هایی که در این ظرف غذا می‌گذارند، با یکدیگر صحبت می‌کنند.

کارگردان: ریتش باترا

نقدهای بلند فیلم ظرف ناهار

چندان آسان نیست در فصل نقاهت هر سال سینمایی، یافتن آثاری که بتوان از آنها لذت برد. «ظرف ناهار» یکی از آن آثار است که به رغم زادگاه سینمایی‌‌اش (بالیوود) و همچنین ظاهر سهل و ممتنع‌ و قصه ساده و بی‌تکلفش، به سبب مضمونی که در قالب ورودی تقریبا موشکافانه به ساحت درونی انسان‌هایی تنها و بررسی تاثیرات و تلخی‌های روزمرگی و زندگی ماشینی بر آنها، منبعث از دستمایه نسبتا خلاقانه فیلم، ظهور می‌کند، فراتر از حد انتظار می‌نماید. جانمایه‌‌اش ظاهرا باید در این جمله نهفته باشد؛ «قطار اشتباه ممکن است انسان را به ایستگاه درست برساند» کما اینکه شخصیت اصلی نیز در پایان فیلم، سوار همان قطار اشتباهی می‌شود که می‌تواند او را به ایستگاه درست (دیدار با ایلا) برساند. بهره‌گیری از هجوی ساده اما هوشمندانه نسبت به سیستم تحویل غذای بمبئی در قالب اشتباهی فاحش در تحویل غذا، باب آشنایی حسابداری «ساجی فرناندز» نام و کم‌حرف و درونگرا و منزوی و گوشه‌گیر و در آستانه بازنشستگی را با خانم خانه‌داری «ایلا» نام و متاهل اما عملا تنها و دارای یک فرزند می‌گشاید که با تاثیراتی بر زندگی هر دو و تغییراتی در روحیات و رفتارهایشان همراه است؛ ظاهرا یک داستان عاشقانه. اما ساده‌انگارانه است اگر «ظرف ناهار» را فیلمی شخصیت- موقعیت بدانیم؛ حتی گنجاندن فیلم در ردیف عاشقانه‌های کلاسیک مرسوم را نیز می‌توان غلط مصطلحی ناشی از غفلت در نگاه و تحلیل دانست. شاید «ظرف ناهار» را بتوان به لطف ایده مرکزی‌‌اش در قالب رد و بدل کردن نامه‌هایی پردرددل لا‌به‌لای ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم ظرف ناهار

نظرهای منتشر شده فیلم ظرف ناهار