بی توجهی و سهل انگاری پدر و مادر شیرین هشت ساله ، واقعه ای را برای او رقم می زند که زخمش سالها بر روح او باقی می ماند و همه زندگی اش را تحت الشعاع خود قرارمی دهد . آنچه این زخم را عمیق تر می کند و واقعه را به فاجعه ختم می سازد ، این است که دخترک هیچکس را نمی یابد تا دردش را با او در میان بگذارد ...
هیس... دختر ها فریاد نمیزنند _ ضد یادداشت
"هیس... دختر ها فریاد نمیزنند" فیلمی است مدعی در فرم و مضمون بکر سینمائی! اما فیلم "پوران درخشنده" از نظر فرم سینمایی عقیم است و ابتر. فیلم فقط پیام دارد و پیام. هیس... دختر ها فریاد نمیزنند مطلقا سینمائیزه و دراماتیزه نشده است , بلکه در پیام هایش اگزوتیک هایی از جنس فمنیستی دیده میشود. این نوع اگزوتیک از جنس اگزوتیک های شبه روشنفکران(انتلکتان) وطنی خودمان نیست , بلکه فمنیستی ای کامل است. شاید هم فرا فمنیستی!
سوژه ی فیلم جذاب است و مخاطب را به سینما میکشاند ولی سینما وسیله ای نیست که بتوان هر چیزی را در آن قرار داد . به یاد بیاورید میزانسن نخستین را که همراه با دوربین روی دست بی معنایی گرفته شده است. چرا استفاده از دوربین روی دست برای همچین میزانسن ساده ای؟ فیلم از نظر شخصیت پردازی بسیار ضعیف است و جز " خانم وکیل " (مریلا زارعی)و "شهاب حسینی" هیچ کس در فیلم تبدیل به شخصیت نمیشود و اصولی رفتار نمیکند چون ما (مخاطب) چند کنش و واکنش ساده از آن ها بیشتر نمیبینیم. شخصیت پردازی ها هم مطلقا کامل نیست.
فیلم در بیان نمودن مسائل روانشناسی بسیار بد و ضعیف عمل کرده است و ما مشکلات روحی _ روانی شیرین را درست نمیفهمیم. به یاد بیاورید زمانی را که "شیرین" داستان "مراد" را برای بازپرس پرونده تعریف میکند. هیچکدام از مسائل روانشناسی این دختر نه در گذشته و حال , برایمان مشخص نمیشود. نه دادگاه برایمان مشخص میشود و نه زندان. ...
هیس... دختر ها فریاد نمیزنند _ ضد یادداشت
"هیس... دختر ها فریاد نمیزنند" فیلمی است مدعی در فرم و مضمون بکر سینمائی! اما فیلم "پوران درخشنده" از نظر فرم سینمایی عقیم است و ابتر. فیلم فقط پیام دارد و پیام. هیس... دختر ها فریاد نمیزنند مطلقا سینمائیزه و دراماتیزه نشده است , بلکه در پیام هایش اگزوتیک هایی از جنس فمنیستی دیده ...
نقد و بررسی فیلم هیس...دختران فریاد نمی زنند
من هستم و حق دارم و چون حق دارم،هستم.همانگونه که تو-با... هستی،و حق ...داری،بنابراین برای من،زندگی شاید چیزی نباشد جز نوشتن که حق من و وجود من است و بعلاوه همانگونه که کافکا می گوید نوشتن،بیرون جهیدن است از صف مردگان.به عبارتی من می نویسم تا باشم.
و فیلم هیس...دختران فریاد نمی زنند چون برای هست شدن ساخته شده است بنابراین از یک حق برخوردار است و این حق،به مثابه ی وجود اوست و تضمیِن ماندگاری و وجود او نیز بی گمان همانا یک حق است...حق اکران.
اما این فیلم برای چه ساخته شده است؟منظور از وجودش و یا بهتر آنکه بگوییم علت التزام وجودیش چیست؟آیا فیلم پرورش دهنده ی خود فیلم است و یا به منظور خاصی ساخته شده است؟این ها پرسش هایی است که از فیلم می شود اما در هرحال هیس...به نوعی و یا آنگونه که در تصویر،نور ...
من هستم و حق دارم و چون حق دارم،هستم.همانگونه که تو-با... هستی،و حق ...داری،بنابراین برای من،زندگی شاید چیزی نباشد جز نوشتن که حق من و وجود من است و بعلاوه همانگونه که کافکا می گوید نوشتن،بیرون جهیدن است از صف مردگان.به عبارتی من می نویسم تا باشم.
و فیلم هیس...دختران فریاد نمی زنند چون برای هست شدن ساخته شده است بنابراین از یک حق برخوردار است و این حق،به مثابه ی وجود اوست و تضمیِن ماندگاری و وجود ...
حرکتی جسورانه
«هیس دخترها فریاد نمی زنند» در نگاه اول فیلمی ساختارشکن در سینمای ایران محسوب می شود. برای بررسی فیلم باید ابتدا موضع خود را مشخص کنیم که قصد داریم آن را به لحاظ محتوایی مورد بررسی قرار دهیم و یا به لحاظ سینمایی ارزش های آن را برشماریم؟! ... «هیس...» فیلمی به شدت داستان محور است که به نظر می رسد فیلمساز با اتکا بر مباحث حساس جامعه شناسانه – روانشناسانه دست به ساخت آن زده است و بیش از توجه به ارزش های فنی، سینمایی و حتی فیلمنامه ای سعی بر آن داشته است که به واسطه ی آن «حرف های مهمی را بزند.» حتی خود فیلمساز در مصاحبه ای با ماهنامه ی فیلم (شماره 462) می گوید که:«بعد از ساختن فیلم آرامش بیشتری دارم چون فکر می کنم اگر بحث پی گرفته شود و ...
«هیس دخترها فریاد نمی زنند» در نگاه اول فیلمی ساختارشکن در سینمای ایران محسوب می شود. برای بررسی فیلم باید ابتدا موضع خود را مشخص کنیم که قصد داریم آن را به لحاظ محتوایی مورد بررسی قرار دهیم و یا به لحاظ سینمایی ارزش های آن را برشماریم؟! ... «هیس...» فیلمی به شدت داستان محور است که به نظر می رسد فیلمساز با اتکا بر مباحث حساس جامعه شناسانه – روانشناسانه دست به ساخت آن زده ...
فیلم خیلی خوب بود، بازی طناز طباطبایی، موقعی که توی دادگاه هست و موقعی که میخوان ببرنش برای اعدام، فوق العاده هست. سیمرغ اون سال جشنواره، حق طناز طباطبایی بود.
0
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
June 25, 2017
تنها فیلم قابل قبول خانم درخشنده که اصولاً فیلمساز ضعیفی هستن