احمد شوهر دوم مارین، بهخاطر اختلاف با او به ایران بازگشته و پس از چهار سال به دعوت ماری به فرانسه فراخوانده میشود که میبیند همسرش نیز با مردی تازه به نام سَمیر آشنا شدهاست؛ پس ماری و احمد با یک طلاق توافقی – باتوجهبه نداشتن بچهای مشترک از خود - از هم جدا میشوند. اما مشکل لوسی (دختر بزرگ ماری از همسر اولش) با ازدواج جدید مادرش و اتفاقی که برای سِلین - همسر اول سمیر – افتادهاست، گذشتهای را ایجاد کرده که بهراحتی نمیتوان از آن عبور کرد...
داخلی-روز اول اکران- ردیف سوم از جلو- سینما ملت
...فیلم بی هیچ تبلیغات خلسه آوری شروع می شود و...
پلان پیش از آغاز داخل اتومبیل و بازگشت دو شخصیت رو به عقب نوید دیدن یک فیلم خوب را می دهد فیلمی که با عنوان گذشته تیتراژ جذابی را با تم همیشگی_دیزالو آغازین_ فرهادی تقدیمت می کند.
داستان با پرداخت خوبی جلو می رود تا درگیر آدم ها و روایتت کند...و همه چیز، از اشیا گرفته تا آب و هوا در خدمت فیلم اند.
آشپزخانه ی شلوغ و درهم و خانه ای به سبک آنچه در جدایی نادر از سیمین میبینیم با همان پنجره هایی که ما را از آدم ها جدا می کند و آشفتگی ای که ذهن مخدوش شخصیت هایش را روایت... چیزی جز همان که در جدایی دیدم به یادم نمی اندازد...آشپزخانه ای به مثابه ی من فرانسوی که اصلا حس تازه ای برنمی انگیزد.بارن و سردی حاکم بر آدم ها که مرا یاد فیلم های همیشگی موفق در کن می اندازد که بس از تنهایی و رنج آدم ها در جامعه ی مدرن نالیده اند نخ نما شده اند.
احمد گویی فرشته ایست که نازل شده تا همه چیز را به طور کاملا انسانی حل کند،شخصیتی که پیامبر گونه حالم را بهم میزند... تو که این همه ادعای انسان بودن می کنی ، که حتی با کودکی، منطقی به مذاکره می نشینی چرا گذشته ات را ترک کرده ای و چرا برگشته ای که مردابی گندزده را هم بزنی؟
شخصیت زن_مارین_ آنچنان مستاصل و بی هویت است که هرگز نمی تواند برای من شخصیت دوست داشتنی ای در سینما یاد شود.. و شاید این از ضعف من سرچشمه می گیرد که شیفته ی اسطوره ها و زنانی چون زن چریکه ی تارا هستم...زنی که مدام به هر ریسمانی چنگ می زند که تنها نباشد؟انتقام بگیرد از گذشته اش؟ زندگی کند؟ و با تمام این سوال ها انسان بودن را خدشه دار؟ از واقعیت دور نیست که تردید عمدی در رفتار و حالات زن و ضعف ...
داخلی-روز اول اکران- ردیف سوم از جلو- سینما ملت
...فیلم بی هیچ تبلیغات خلسه آوری شروع می شود و...
پلان پیش از آغاز داخل اتومبیل و بازگشت دو شخصیت رو به عقب نوید دیدن یک فیلم خوب را می دهد فیلمی که با عنوان گذشته تیتراژ جذابی را با تم همیشگی_دیزالو آغازین_ فرهادی تقدیمت می کند.
داستان با پرداخت خوبی جلو می رود تا درگیر آدم ها و روایتت کند...و همه چیز، از اشیا گرفته تا آب و هوا در خدمت فیلم اند.
آشپزخانه ...
نگاهی به "گذشته"
"گذشته" ساخته اصغر فرهادی را می توان از چندین سویه ی متفاوت نگریست یکی از آن سویه ها عنصر ساختاری است. فرهادی "گذشته" را به شیوه خطی پیش می راند. ساختار فیلم کلاسیک نیست و سبک خلاقانه و فردی فیلمساز را دارد. وی در این پیش رانه شخصیت های خود را به تدریج وارد می کند و با قرار دادن دو یا چند نفر از این شخصیت ها مقابل یا در کنار هم روایتگر فیلم می شود اساس فیلم گفتگو محور است به همین دلیل برای بازگشت به گذشته احتیاجی به فلش بک و شکست خطی فیلم وجود ندارد و تنها با یادآوری خاطرات از راه گفتمان پلی به گذشته ایجاد می شود عنصر تعلیق و پرسشگری همچنان در این فیلم وجود دارد و مخاطب برای انتخاب جواب های چند گانه ی ممکن وتکمیل جاهای خالی پازل طراحی شده، آزاد است.
سویه دیگر فیلم موضوع ...
"گذشته" ساخته اصغر فرهادی را می توان از چندین سویه ی متفاوت نگریست یکی از آن سویه ها عنصر ساختاری است. فرهادی "گذشته" را به شیوه خطی پیش می راند. ساختار فیلم کلاسیک نیست و سبک خلاقانه و فردی فیلمساز را دارد. وی در این پیش رانه شخصیت های خود را به تدریج وارد می کند و با قرار دادن دو یا چند نفر از این شخصیت ها مقابل یا در کنار هم روایتگر فیلم می شود اساس فیلم گفتگو محور است به همین دلیل برای بازگشت ...
شرح آلام دخترکی تنها
"گذشته" نامش را وامدار برگ ریزان درختی است که ریشه هایش در خاک اشتباهات قدیمی رشد و شاخه هایش را چنان سست کرده که در فصل باروریش، میوه ها به جای رسیدن، آماده افتادن هستند.
"گذشته" نامش را وامدار برگ ریزان درختی است که ریشه هایش در خاک اشتباهات قدیمی رشد و شاخه هایش را چنان سست کرده که در فصل باروریش، میوه ها به جای رسیدن، آماده افتادن هستند. فرهادی در ادامه سینمای خاص خود، اینبار محکمتر از قبل سوژه اش را به بازی گرفته است. در این قصه جدید، احمد مردی ایرانی است که نه برای جبران که برای خاتمه دادن به دوران سرخوردگیش دوباره به فرانسه گام نهاده است .ولی به شکلی ناخواسته، درگیر تماشای نارسایی های دختر خوانده ای میشود که پس از ۴ سال هنوز ضرب آهنگ سرانگشتانش را بو میکشد. "گذشته" ...
"گذشته" نامش را وامدار برگ ریزان درختی است که ریشه هایش در خاک اشتباهات قدیمی رشد و شاخه هایش را چنان سست کرده که در فصل باروریش، میوه ها به جای رسیدن، آماده افتادن هستند.
"گذشته" نامش را وامدار برگ ریزان درختی است که ریشه هایش در خاک اشتباهات قدیمی رشد و شاخه هایش را چنان سست کرده که در فصل باروریش، میوه ها به جای رسیدن، آماده افتادن هستند. فرهادی در ادامه سینمای خاص خود، اینبار محکمتر از قبل ...