اگر داستان کلی فیلم نابودکننده اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی یعنی «درباره الی» آشنا به نظر میرسد، به خاطر این است که داستان زن جوانی که طی یک تعطیلات آخر هفته در یک اقامتگاه ساحلی ناپدید میشود، شباهتهایی به داستان کلاسیک «ماجرا» (L'Avventura) از میکلآنجلو آنتونیونی دارد. در هر دو فیلم یک جستجوی دیوانهوار و بیاثر شکل میگیرد.
اما در فیلم «ماجرا» این جستجو به زودی رها میشود. در «درباره الی» تنشها افزایش پیدا میکند و تهمتها زده میشوند که چه کسی مقصر اصلی است. در حالیکه پای آبرو در میان است، دروغهای زیادی گفته میشود. وقتی مسافران - که سه زوج ازدواج کرده هستند که کودکانشان را هم با خودشان آوردهاند - با این امکان روبهرو میشوند که الی ممکن است غرق شده باشد، آن هم شاید از قصد، رفاقت بین آنها تبدیل به خصومت و عداوت میشود و وجودشان همینطور بیشتر و بیشتر با ترس و احساس گناه پر میشود.
آقای فرهادی که با یک فیلم پیچیده و خارقالعاده دیگر یعنی «جدایی» که بعد از «درباره الی» ساخته شد، موفق به کسب شهرت بینالمللی شد، از داستان به منظورهای دیگری استفاده میکند. در حالیکه فیلم آنتونیونی کسالتهای متافیزیکال طبقه مرفه ایتالیا در دوران بعد از جنگ این کشور را ارایه میکند، «درباره الی» کرنشهای بین سنتها از یک سو و مدرنیسم موجود در طبقه میانی ثروتمند و پیچده ایران را در سوی دیگر نشان میدهد.
از یک زاویه دیگر، فیلم آقای فرهادی داستانی از آشنا کردن و جور کردن دو نفر با هم است که به شدت به مشکل برمیخورد. یکی از سازماندهندگان این سفر، سپیده (گلشیفته فراهانی)، الی (ترانه علیدوستی) را که معلم پیشدبستانی خجالتی و جذاب دخترش است، تحت فشار قرار داده تا با آنها به تعطیلاتی سه روزه در ...
اگر داستان کلی فیلم نابودکننده اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی یعنی «درباره الی» آشنا به نظر میرسد، به خاطر این است که داستان زن جوانی که طی یک تعطیلات آخر هفته در یک اقامتگاه ساحلی ناپدید میشود، شباهتهایی به داستان کلاسیک «ماجرا» (L'Avventura) از میکلآنجلو آنتونیونی دارد. در هر دو فیلم یک جستجوی دیوانهوار و بیاثر شکل میگیرد.
اما در فیلم «ماجرا» این جستجو به زودی رها میشود. در «درباره الی» تنشها ...
درباره الی:مرثیه ای برای انسانیت انسان!
فیلم شروع می شود. دوربین رفته است درون صندوق صدقات. مردم پول می اندازند.یک نفر به شیطنت آدامسی می اندازد درون صندوق. کادر باز می شود چند خانواده دارند با هم می روند شمال. الی درون ماشینِ شهاب حسینی که زنش را طلاق داده است و تازه از آلمان برگشته نشسته است و دارد به مادرش دروغ می گوید که با بچه های مهد کودک به اردو آمده است و فردا برمیگردد تهران. شهاب حسینی با یک مشت هله هوله بر می گردد درون ماشین. الی ازش می پرسد چرا همسرش را طلاق داده است. او به آلمانی چیزی از زبان همسرش در روز آخر زندگی شان می گوید که معنی اش می شود: یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی پایان است. الی تلخ می خندد. یک گروهِ زن و شوهری با هم آمده اند شمال تا در یک ویلای درب و داغان تعطیلات بگذرانند و احیانا شهاب حسینی ...
فیلم شروع می شود. دوربین رفته است درون صندوق صدقات. مردم پول می اندازند.یک نفر به شیطنت آدامسی می اندازد درون صندوق. کادر باز می شود چند خانواده دارند با هم می روند شمال. الی درون ماشینِ شهاب حسینی که زنش را طلاق داده است و تازه از آلمان برگشته نشسته است و دارد به مادرش دروغ می گوید که با بچه های مهد کودک به اردو آمده است و فردا برمیگردد تهران. شهاب حسینی با یک مشت هله هوله بر می گردد درون ماشین. ...
بهانه ای برای دوباره دیدن "درباره الی..."
بهانه ای برای دوباره دیدن "درباره الی..."
گاهی همزمانی انتشار یک اثر، چه برنامه ریزی شده چه اتفاقی، با وقایع پیرامونی تاثیرات آن را دوچندان می کند "در باره الی..." با وجود فرا زمان ومکانی بودن موضوعش، به شدت این زمانی است. از این رو می خواهم کسانی که این فیلم را دیده اند به تماشای مجدد و کسانی را که هنوز موفق به دیدن نشده اند در مدت کوتاه باقی مانده از اکران ماه مبارک رمضان از این زاویه دید دعوت به تماشا نمایم.
"درباره الی..." با یک ساختار ساده خطی، اثری واقع گرایانه است. کارگردانی خوب اصغر فرهادی، بازی قابل قبول بازیگران حرفه ای و آماتور و فیلمبرداری به باورپذیری داستان این فیلم کمک می نماید. موضوع اصلی فیلم چیزی است که نه تنها در جامعه ما ...
بهانه ای برای دوباره دیدن "درباره الی..."
گاهی همزمانی انتشار یک اثر، چه برنامه ریزی شده چه اتفاقی، با وقایع پیرامونی تاثیرات آن را دوچندان می کند "در باره الی..." با وجود فرا زمان ومکانی بودن موضوعش، به شدت این زمانی است. از این رو می خواهم کسانی که این فیلم را دیده اند به تماشای مجدد و کسانی را که هنوز موفق به دیدن نشده اند در مدت کوتاه باقی مانده از اکران ماه مبارک رمضان از این زاویه دید ...
اولین باری که این فیلم رو دیدم در لحظات جستجو برای نجات غرق شده ها دست و پام یخ زده بود انگار واقعا خودم رو درون فیلم میدیدم. حتی یادم هست ایستاده فیلم رو نگاه می کردم (البته داخل منزل بودم)