پوستر فیلم مردی که اسب شد

فیلم‌ سینمایی

مردی که اسب شد (۱۳۹۳)

The Man Who Became a Horse

۵.۸ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۳۱۹ رای

منتقدان:

۱

امتیاز دهید :

من دیگر نمی توانستم بدون گاری راه بروم یا بایستم.اسب دیگر نمی توانست بدون گاری بایستد یا راه برود. من دیگر نمی توانستم...اسب...من...اسب...

کارگردان: امیرحسین ثقفی

نویسنده: امیرحسین ثقفی

عکس‌های فیلم مردی که اسب شد


محمود نظرعلیان و لئون هفتوان در فیلم مردی که اسب شد
محمود نظرعلیان در فیلم مردی که اسب شد
لئون هفتوان در فیلم مردی که اسب شد
فیلم مردی که اسب شد
ملیسا ذاکری و محمود نظرعلیان در فیلم مردی که اسب شد
نمایی از فیلم مردی که اسب شد
ملیسا ذاکری در فیلم مردی که اسب شد
فیلم مردی که اسب شد با بازی محمود نظرعلیان

دیالوگ های به یاد ماندنی

نقدهای بلند فیلم مردی که اسب شد

در سینمای ایران، کمتر کارگردانی شجاعت دارد تا در ژانرهای کمتر ساخته شده، فیلم بسازد. امیرحسین ثقفی جوان، از آن دست کارگردان‌هاست که سینمای خود را دارد. از شروع تا پایان فیلمهایش، قابهایی زیبا میبینی، همچون نقاشی. شاید همانطور که خودش نیز اذعان کرده، اینها را از سینمای جنس تارکوفسکی یاد گرفته باشد. سینمای روشنفکرانه‌ای که بیشترین حرفش را نه در قالب دیالوگ، که از زبان تصویر به تماشاچی منتقل می‌کند. سینمایی که نشانه‌ها را مهم می‌شمارد و برایش زحمت می‌کشد. در شناسنامه امیرحسین ثقفی، سه فیلم وجود دارد. مرگ کسب و کار من است، فیلمی که تصاویرش بر مذاق کارگردان از سینمای روسیه ساخته شده، اما بیشتر روایت است که فیلم را جلو می‌برد. همه چیز برای فروش، فیلمی که داستان و تصویر، هر دو در یک امتداد هستند و تصاویری ناب و زیبا را بهمراه داستانی خوب جلو می‌برد. مردی که اسب شد، اما بیشتر بر تصاویر استوار است تا داستان. فیلمنامه برداشتی آزاد از یک داستان چخوف، نویسنده روسی است. نویسنده‌ای که در نوشته‌هایش، بیشتر از وقوع رویداد، گفتگو و دیالوگ اهمیت دارد. در حقیقت تصاویر امپرسونیستی ماحصل از داستان‌های چخوف، همان علاقه اصلی امیرحسین ثقفی هستند. جایی که وی داستان را خوانده، گفتگوهای ریزبینانه و تحلیلگر چخوف را در ذهنش تصویر کرده و در انتها ابژه‌ای را در غالب سینما برای تماشاچی ایجاد کرده است. همچون چخوف که در داستان‌هایش تکه‌هایی ریز و دقیق را برای تحلیل دغدغه‌اش، در عین سکون در کنارهم می‌چیند، امیرحسین ثقفی تلاش دارد که دیالوگ‌ها را نیز براساس نشانه‌شناسی از دل متن، به تصویر مبدل کرده و با در کنارهم قرار دادن آنها، در عین سکون تصاویر، دغدغه‌اش را بروز دهد. تصاویر این فیلم، تصاویری ناب هستند که برای ...ادامه مطلب
کاراکتر اصلی فیلم تابور، مردی‌ است که همیشه رنج ‌می‌کشد. عذابی جسمانی که تنش را در تمامی ثانیه‌ها رنج می‌دهد. مرد اما برای زندگی می‌جنگد و شب‌ها در تاریکترین زمان و مکان تهران، بیرون می‌رود و به دنبال حیوانات موذی، نان خود را در می‌آورد. مردی که صدای دیوارهای خانه‌ها را از معبر یک گوشی طبی می‌شنود و می‌بیند که تهران درست کار نمی‌کند. تهران یک جایی‌اش می‌لنگد. یک اتفاق ساده، زندگی کارگری را از چشم یک کودک به ما نشان می‌دهد. کودکی که درس خواندن برایش همچو بردن ماهی تا مغازه، یک شغل است. الگویش پدری کارگر است که سخت زندگی می‌کند و به او کمترین توجه را دارد. دوست دارد مثل او راه برود، دوست دارد مثل او بخورد. کودکی که تنها بهانه تشویقش نه درس، نه کار، که از دست ندادن امید به زندگی است. امید به زندگی ...ادامه مطلب
نکته مهم در داستان «اندوه» که آنتوان چخوف آن را بیش از یک قرن قبل به رشته تحریر درآورده است، تاکید بر شکل روایی داستان بدون چاشنی قضاوت احساسی نویسنده است. در واقع، چخوف سعی کرده با توصیف فضایی سرد و بی روح و در عین حال رویایی، داستانی صرفا روایی بدون ایجاد حس هم­دردی برای خواننده رقم بزند. مانند این است که شرایط آشفته قحطی را اینگونه توصیف کنیم: «در یکی از بکرترین جنگل­ های کشور، خانه­ ای زیبا ساخته شده از چوب درختان بلوط توسط درختان سر به فلک کشیده احاطه شده است. صدای آب از نهری که در کنار خانه روان است به گوش می­ رسد. در خانه دو کودک یکی ده ساله و دومی چهار ساله حضور دارند. اولی تب مالت دارد و از شدت دردِ عضلاتش، مرگ را فرا می­ خواند و صدای گریه دومی که ظاهرا چند روزی است غذا نخورده با صدای ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم مردی که اسب شد

فرید مسجدی


امیرحسین ثقفی، کارگردان جوان و جسوری است. دست به ساختن فیلمهایی با قابهای زیبا میزند. تک تک قابهایش همچون نقاشی است. در تلاش جدیدش از داستان چخوف استفاده کرده و آن سکون موجود در داستانهای چخوف و رد و بدل کردن دیالوگ بجای وقوع رویداد ها، توسط ثقفی تبدیل به تصاویری پر از نشانه شده است. شاید بتوان گفت فیلم از این همه ارجاع به بیرون از متن ضربه میخورد، اما ثقفی همین سینما را دوست دارد و مخاطب خود را یافته است. البته بنده همچنان همه چیز برای فروش را بیشتر دوست دارم.

هوشنگ گلمكانی


عنصر اصلی ساختاری مردی كه اسب شد، سكون و تكرار است. آدم‌ها كاری می‌كنند كه انگار تمامی ندارد و حرف‌هایی می‌زنند (در این فیلم كم‌حرف) كه گویی بی‌انتهاست. دیالوگی طولانی در فیلم هست كه در چند سكانس فیلم می‌آید و البته توی همان سكانس‌ها هم مثل یك نوار لوپ‌شده، همان چند جمله چند بار بانظم و بی‌نظم تكرار می‌شوند.

نظرهای منتشر شده فیلم مردی که اسب شد

۵ سال پیش

۲۸ شهریور ۱۳۹۵

واقعا نمی تونم چی بگم فیلم از همه نظر فوق العاده بود به جز فیلمنامه و روایت داستان. واقعا حسرت خوردم چرا این فیلم با این همه تصاویر زیبا، فیلمبرداری و تصویربرداری فوق العاده و بازی های عالی و باورپذیر یک داستان خوب و گیرا ندارد؟
۵
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۲۷ دی ۱۳۹۴

جهان این فیلم با جهان اسب تورین متفاوت امیر ثقفی کارگردان جوان وجسوریه تو سینمای ایران مثل اون نیست
۷
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۷ دی ۱۳۹۴

واقعا خسته نباشید که این فیلم رو از روی فیلم اسب تورین کپی کردید
۴
۸
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۱۹ مرداد ۱۳۹۴

این فیلم یه شاهکاره
۴
۵
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۳ مرداد ۱۳۹۴

قشنگ کپی کردن :)
۶
۷
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۳۱ تیر ۱۳۹۴

در یک کلمه بخوام فیلم رو توضیح بدم فقط میتونم بگم : بی نظیر بود ، استثنایی ، فوق العاده ، محشر.واقعا کیف کردم لوون و محمود عزیز عاشقتونم
۸
۶
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۲۹ تیر ۱۳۹۴

من این فیلم رو دیدم و واقعا خسته کننده بود که البته فکر میکنم ایراد از من بود نه فیلم تصویر برداری عالی، طراحی صحنه شاهکار و نورپردازی در حد معجزه؛ و البته کارگردانی که اصلا ملاحظه تماشاچی عادی رو نکرده و فقط اونهایی از این فیلم لذت میبرن که با این سبک آشنایی داشته باشن و گرنه پلانای کشدار فیلم خستشون میکنه
۳
۷
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۲۹ تیر ۱۳۹۴

من این فیلم رو دیدم و واقعا خسته کننده بود که البته فکر میکنم ایراد از من بود نه فیلم تصویر برداری عالی، طراحی صحنه شاهکار و نورپردازی در حد معجزه؛ و البته کارگردانی که اصلا ملاحظه تماشاچی عادی رو نکرده و فقط اونهایی از این فیلم لذت میبرن که با این سبک آشنایی داشته باشن و گرنه پلانای کشدار فیلم خستشون میکنه
۲
۶
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۴ تیر ۱۳۹۴

nooshafarin خود من هم از همین دسته ام که هیچ چیز متفاوتی به جز تصاویر بکر و ناب که انصافا در این زمینه بی نظیره ندیدم. من هم از عاشقان این فیلم می خوام به طور مفصل تر در خصوص خوبی های این فیلم بگن تا ما هم بتونیم از زاویه دیگه ای به فیلم نگاه کنیم
۴
۵
پاسخ
گزارش تخلف

۶ سال پیش

۲۵ خرداد ۱۳۹۴

من این فیلم رو دبدم و واقعا خسته کننده،تکراری و مسخره بود بنظرم! وافعا از کسانی که دارن تعریف میکنن سوال دارم چی فهمیدن ازش؟؟؟؟؟
۴
۱۴
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۶ خرداد ۱۳۹۴

سلام. من چند دقیقه اول این فیلمو ندیدم و میخواستم بدونم قبل از اون صحنه که دختر کنار قطار داره راه میره چی نشون داده شد. کسایی ک دیدن لطفا کمک کنن
۲
۱۲
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۱ خرداد ۱۳۹۴

این پسر جوان واقعا مستعده !آدمو یاد ِ فیلمای روسی میندازه کل کاراش...فکر کنمفیلمای روسی زیاد میبینه
۱۸
۴
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

فیلماهی بذد و سر کاری را میگذارند در باکس هنر وتجربه
۵
۲۰
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

چرا این فیلم های مزخرف را نمایشمیدهند من نمیدانم
۹
۳۷
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۲۵ فروردین ۱۳۹۴

این فیلم را باید جزء بهترین های چند سال اخیر دانست .وتبریک میگم به امیرحسین ثقفی که اقتباسی عالی و فراتر از داستان اندوه چخوف داشت.این توانایی ثقفی رو نشون میده که چگونه در یک قالب بی زمان داستانی به این سنگینی رو روایت میکنه.
۲۵
۵
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۲۱ فروردین ۱۳۹۴

عالی عالی عالی.. امروز بعد از دیدن این فیلم این جمله رو با همه وجودم درک کردم که هنرمند جلوتر از زمان خودشه.. شاید الان کسی حواسش نباشه ولی ایمان دارم که سالها بعد این فیلمو نمایش میدن و باهاش سینما رو درس میدن... مرسی آقای ثقفی..ایشالا طاقت بیاری تو سینمای ایران و واسه دل مخاطبای خودت حالا حالاها فیلم بسازی..
۲۸
۷
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۱۹ فروردین ۱۳۹۴

فیلم فوق العاده بودش دمت گرم هنر و تجربه این فیلم به همراه پرویز و ماهی و گربه بهترین فیلمای عمرم بوده
۲۲
۹
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۱۲ فروردین ۱۳۹۴

فیلم قاب بندی های عالی دارد موسیقی خوب . بازی های سخت و عالی ولی فیلم کش دار و قصه گ. نیست . بیشتر به فیلم های کوتاه میحورد 2از4
۱۸
۴
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۳ فروردین ۱۳۹۴

فکر کنم بتونه جاپای فیلم استثنایی پرویز بزاره! باید دید...
۲۴
۱۵
پاسخ
گزارش تخلف

۷ سال پیش

۳ فروردین ۱۳۹۴

ترس ناک است ولی به نظر فیلم قشنگی می آید
۲۱
۸
پاسخ
گزارش تخلف