کودکی به نام یحیی پس از مرگ مادر به عمه سپرده می شود، عمه ای تلخ و نا آشنا که زندگی پر راز و رمزی دارد و سابقه ای بحث برانگیز در محل زندگی. او با ورود به این دنیای متفاوت در پی کشف مفاهیم جدید زندگی و شاید یافتن جایگزینی برای مادر در گذشته اش است و این کنکاش هزینه سنگینی برایش به همراه می آورد.
فیلم شروع خوبی دارد؛ ازدحامی بر سر حمل پیکری بیجان به خودرو و دستگیری زنی مسن از بین جمع. دوربین بدون هیچ قطعی، از بین الِمانهای تصویر، درست روی همانهایی تمرکز میکند که در حال واکنش به پدیده مقابلشان هستند و بعدا سراغ مورد واکنششان میرود. این مقدمه، که درواقع از سکانسهای واپسین و مهم فیلم است، تکلیف حسی – بصری مخاطب را با اثر روشن میکند: دوربین به جای ایستایی و تقطیع در بین کاتهای متداول، خودش کارکرد پیوند بین موقعیتها را حتیالامکان عهدهدار میشود تا بین شخصیتها و موقعیتهایشان، کمترین مرزبندی وقفهآمیز را ایجاد کند. این فرم، منطبق با درونمایه اثر است؛ درونمایهای که به بررسی پیشداوری و قضاوت بر مبنای دادههای موهوم و مبهم و ناقص میپردازد. فیلم در هر پلان و یا حتی بعضا سکانس، تا آنجا که میتواند از کات و یا نماهای درشت میپرهیزد تا آدمهای داستان را در مقاطع جداگانه و یا نزدیکتر از حد معمول نشان ندهد؛ همانطور که قرار است این آدمها در وجه تماتیک متن، فاصلهشان از یکدیگر و برداشتهای آگراندیسمان شدهشان از هم، هشدار داده شود. این تمهید به مزیتهای دیگری همچون فرم هندسی قرینهای روایت فیلمنامه (که البته برخلاف الگوی کلاسیک «آرامش – بحران – آرامش» از الگوی «بحران – آرامش – بحران» بهره میبرد)، میزانسنهای حساب شده، برخی از تقارنهای موقعیتی متن (نقاشی روی دیوار که هم پدر و هم پسر بر رویش طرحهایی میزنند و یا آلودگی ...
فیلم شروع خوبی دارد؛ ازدحامی بر سر حمل پیکری بیجان به خودرو و دستگیری زنی مسن از بین جمع. دوربین بدون هیچ قطعی، از بین الِمانهای تصویر، درست روی همانهایی تمرکز میکند که در حال واکنش به پدیده مقابلشان هستند و بعدا سراغ مورد واکنششان میرود. این مقدمه، که درواقع از سکانسهای واپسین و مهم فیلم است، تکلیف حسی – بصری مخاطب را با اثر روشن میکند: دوربین به جای ...
جادوی گلابیهای کال
یحیی (ماهان نصیری) سکوت نکرد اما اگر سکوت میکرد، اگر صبر میکرد که هشت ساله و بعد نه ساله شود، بعدا خیلی چیزها میفهمید؛ آن وقت به جای آن که برود کنار تلفن و به پلیس زنگ بزند، سکوت میکرد و در این صورت شاید تنها نمیماند [نقل به مضمون از مونولوگ آخر فیلم].
در خانۀ عمۀ یحیی (فاطمه معتمدآریا) افسونی هست که فقط به قدیمی بودن خانه و ماهیت شغل غیرقانونی عمه و همۀ حرفهایی که در محل پشت سر او هست برنمیگردد. در خانۀ عمه، جنین ناقصالخلقهای توی شیشه در الکل هست و باغچهای که گورستان جنینهاییست که قلبشان میتپد و صدای آن را با گوشی دکتری شوهر مرحوم عمه میتوان شنید. اما یحیی قبل از آن که سر از راز خانه دربیاورد، و خیلی قبلتر ...
یحیی (ماهان نصیری) سکوت نکرد اما اگر سکوت میکرد، اگر صبر میکرد که هشت ساله و بعد نه ساله شود، بعدا خیلی چیزها میفهمید؛ آن وقت به جای آن که برود کنار تلفن و به پلیس زنگ بزند، سکوت میکرد و در این صورت شاید تنها نمیماند [نقل به مضمون از مونولوگ آخر فیلم].
در خانۀ عمۀ یحیی (فاطمه معتمدآریا) افسونی هست که فقط به قدیمی بودن خانه و ماهیت شغل غیرقانونی عمه و همۀ حرفهایی ...
تنهایی مشترک
فیلم داستان رابطه ظاهراً ساده و باطناً پرفراز و نشیب یک عمه (فاطمه معتمدآریا) با برادرزاده خردسالش است. یحیی (ماهان نصیری) قرار است به طور موقت مدتی نزد عمه اش که هرگز نام او را هم نمی فهمیم بماند تا پدرش از سفری (که هیچ گاه مشخص نمی شود واقعاً یک سفر است یا چیز دیگر) بازگردد و او را به خانه ی خودشان ببرد اما در این مسیر اتفاقاتی رخ می دهد که هم زندگی پسرک و هم زندگی عمه اش را دچار تحوّل می کند.
فیلمنامه نویس اثر (لا معتضدی) می کوشد تا در طول فیلم از زندگی رمزآلود و ظاهراً کسالت بار عمه ی میانسال پرده بردارد و طی مکاشفه ای گره از رازهای زندگی زن بگشاید که طبیعتاً این گره ها به دست یحیی گشوده می شوند.
فیلم در بیان و انتقال مفاهیم خود برخلاف بسیاری از فیلم های این روزها ...
فیلم داستان رابطه ظاهراً ساده و باطناً پرفراز و نشیب یک عمه (فاطمه معتمدآریا) با برادرزاده خردسالش است. یحیی (ماهان نصیری) قرار است به طور موقت مدتی نزد عمه اش که هرگز نام او را هم نمی فهمیم بماند تا پدرش از سفری (که هیچ گاه مشخص نمی شود واقعاً یک سفر است یا چیز دیگر) بازگردد و او را به خانه ی خودشان ببرد اما در این مسیر اتفاقاتی رخ می دهد که هم زندگی پسرک و هم زندگی عمه اش را دچار تحوّل می کند.
فیلمنامه ...
گره فیلمی که از دقایق اولیه باز می شود و کارگردان که بعد از آن هنوز اسرار بر تعلیقی دارد که برای تماشاگرش داد که از او جلوتر است و سوالاتی که در رفتار شخصیت های فیلم است و هرگز پاسخ داده نمی شود.
فقط بازیها خوب است
۲
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
December 8, 2016
این فیلم از نظر کارگردانی فیلم خوبی است اما از نظر داستان و نویسندگی دارای یک مشکل اساسی است ، از آنجا که یحیی کودک است و ما در فیلم شاهد ان بودیم که او حتی آدرس خانه پدرش را بلد نیست تا به دخترک همسایه بگوید و او یحیی را به نزد پدر ببرد ، پس چگونه در پایان فیلم یحیی میتواند آدرس خانه عمه اش را که تازه چند روزی است نزد او مهمان است به مامور کلانتری داده باشد ؟ بر این باورم که کلانتری ها نیز به هر تماسی که به انها وصل میشود نیز واکنش جدی نشان نمیدهند که مثلا بگوییم تلفن آنها ردیابی شده باشد . در کل این مشکلی است که به پایان بندی صدمه میزند .
۱
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
November 26, 2016
مقایسه سیمین و سوسن عجیب است، این دو از نگینهای ناب سینمایِ با آبروی ایران هستند و جای هیچ کدام با دیگری پر نمیشه. همه چیز این فیلم کم نقصه، از فیلم نامه تا بازیها، تا آغاز و پایان داستان، قضاوت یحیی و ... اگر من بودم اسم فیلم را میگذاشتم "گلابیهای کال" + دلیل قضاوتهایِ منفی به رغم رفتار کاملاً محترمانه بزرگترهای اهل محل با عمه برایم مبهم باقیماند و دلیل سوالِ عمه از زنی که برای سقط جنین آمده بود :"بگو ببینم دوستت داره؟" "نمیدونم". پاسخ این سوال در انتخاب همه تاثیر داشت؟
۳
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
November 21, 2016
فیلم عالی ، کستینگ فوق العاده ، فضولی پسره یه کم لجمو در می اورد اما خب باید همینطور می شد باید یحیی سکوتش را می شکست ، تلخ ، تاثیرگذار و به یاد ماندنی بازی معتمد آریا مثل همیشه ستودنی بود.
بعد از کلی فیلم های آشغال که همه راجع به قصاص و موضوعات خیلی تکراری بالاخره یه فیلم با مفهوم و خوب دیدیم.بازی ها هم عالی بودش.ولی حیف که فیلم خوب خیلی خیلی خیلی کم میسازن تو ایران.به جز سه چهار مورد فیلمساز خوب باید تاسف خورد به حال سینمای کلیشه ای و تکراری این مملکت.امیدوارم باز هم فیلم های خوبی بسازن این کارگردان با همین سکانس های قوی
۶
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
November 16, 2016
عالی عالی عالی محشر بود بازی خانم معتمد آریا بازی یحیی بازی ندا جبرایلی همه همه عالی بودن
۷
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
April 28, 2016
محشر
۵
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
April 25, 2016
دستان خانم معتمدآریا رو برای بازی بی نظیرش در این فیلم خوب می بوسم.
۵
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
March 6, 2016
خیلی دوست دارم ببینمش. کدوم سینماها نشونش میدن؟
۱
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
February 28, 2016
برام عجیب بود خانم معتمدآریای عزیز که در فیلمهای به این خوبی بازی میکنن چرا یهو میرن تو فیلمی مثل بهمن و آبروی خودشونو به بازی میگیرن. واقعا بازی ایشون تو این فیلم قابل تحسین بود. بسیار لذت بردم. همچنین بازی کودک خردسال فیلم. بحث سوسن تسلیمی هم داغه ... من از عشاق سوسن تسلیمی هستم ولی بعید میدونم روزی دوباره به ایران برگرده و جذب سینمای درب و داغان ما بشه. فطعا در سوئد موقعیتهای بهتری رو داره تجربه میکنه.
۶
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۶ سال پیش
February 27, 2016
بهترین فیلم گروه هنر و تجربه ست. بی نظیر بود
۳
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
February 2, 2016
خیلی خییییییییییییییییییییییییییییییییییلی عالی بود
۳
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
January 26, 2016
سلام منن فیلمو ندیدمولی اینو میدونم بازی خانم معتمد اریا عالیه و منی که خانم تسلیمی را سالهاندیدم حتی در ایران هم نیستم چطور می تونم کاراشا الان با خانم معتمد اریا قیاس کنم هرچند ایشون هم بازیگر بسیار توانمندی بودند وهستندومن خاطره ی فیلم طلسم ایشونو هنوزدر ذهنم دارم.
۳
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
January 14, 2016
با سپاس . خبر بالا بهمراه مصاحبه ایشان با روزنامه شرق در سایت سرزمین جاوید انتشار یافت :http://www.sarzaminjavid.com/news-1356-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%DB%8C%D8%AD%DB%8C%DB%8C_%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA_%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF_%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88.html
۲
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
January 13, 2016
مگه هنوز رو اکرانه؟
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
January 1, 2016
فیلم قوی و خوبی بود ولی منم با خانم مونا موافقم. متاسفانه در حق این فیلمها خیلی جفا میشه. اولا بدترین سانسها مال هنر و تجربه ست بعدم هر روز اکران ندارن، همون اکران نصفه و نیمه هم با نصف صندلی ها خالی انجام میشه. این فیلم که قابلیت اکران شدن در سینماهای معمولی رو هم داشت.
عالی بود واقعا لذت بردم مونولوگ یحیی انتهایی فوق العاده بود باعث شد فیلم توی اوج تموم بشه
ولی متاسفانه مردم خوب استقبال نکردن سالن نصفه اش به زور پر شده بود فیلمایی که میرن توی گروه هنر و تجربه در حقشون ظلم و بی انصافی میشه چون عموم سمت این فیلما نمیرن و فروش خیلی پایین میاد
۳
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
December 27, 2015
حیف که معتمدآریا چند سال ممنوع التصویر بود. واقعا به سن و سال ایشون کدوم بازیگر زن قوی و قدرتمندی در سینمای ایران داریم؟ واقعا یه ایشون موندن برامون و یه رویا نونهالی.
۴
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
December 23, 2015
من دلیل اکران شدن این پروژه در "هنر و تجربه" رو نفهمیدم. یک فیلم واقعا همه گیر بود. موضوعی داشت که اتفاقاً خانواده های بچه دار باید می دیدن. به نظرم خیلی ملموس و قشنگ بود.
۷
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
December 23, 2015
خانم طلا معتضدی همان کسی هستند که فیلمنامه ی "نهنگ عنبر" را هم نوشته بودند؟
۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 25, 2015
واقعا با دوستانی که میگن سوسن تسلیمی باید جای معتمدآریا بازی میکرد باید بگم حق با شماست. سوسن تسلیمی پدیده ای در بازیگری ایران بود که تکرار نمیشه.
۶
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 23, 2015
یک فیلم متوسطِ رو به بالا
۳
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 17, 2015
خیلی فیلم خوبی بود. ساختار قوی ای داشت. بازی ها بی نظیر بودن. خانم معتمدآریا واقعا عالی هستند. همیشه سالم باشن و سایه شون بر سر این سینما.
۳
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 11, 2015
قشنگ بود. ولی میتونست بهتر از این باشه. چرا آخرش با اون مونولوگ یحیی همه چی رو خراب کردن؟؟؟ واقعاً چرا؟؟؟
۴
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 10, 2015
مطمئن باشید تسلیمی این نشقو به بهترین شکل درمی آورد.
۵
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 9, 2015
من امشب فیلم را دیدم. درکل قشنگ بود. حرفهای زیادی برای گفتن داشت. به نظر من باید ارغوان را میذاشتن توی هنر و تجربه و این فیلم را میذاشتن توی گروه اصلی. این فیلم واقعاً برای مخاطب عام هم می تونه گیرا و جذاب باشه.
بازی سیمین معتمدآریا مانند همیشه درخشان و تکرارنشدنیست و بازیگر کودک فیلم هم خیلی عالی بازی می کرد.
راستی رابطه عاشقانه میان عمه و مرد همسایه هم خیلی زیرپوستی و گیرا از آب درآمده بود.
سوسن تسلیمی را از سال 66 ندیده ایم. نمیدانم آیا میتوانست به اندازه معتمدآریا قدرتمند ظاهر شود یا نه.
۵
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 8, 2015
فاطمه معتمدآریا فیلم بد بازی نمیکنه. واقعاً دیگه این امر بهم اثبات شد با دیدن این فیلم. امسال هم تو این فیلم عالی بود هم توی قصه های بنی اعتماد. واقعاً شاهکاره. البته با دوستان موافقم که سوسن بانوی تسلیمی جای خود دارد و اگر مانده بود شاید الان اوضاع بازیگری در سینمای ایران چیزی فراتر از امروز بود.
۹
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 2, 2015
سوسن تسليمي تكرارنشدنيه
۵
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
November 1, 2015
ولی فاطمه معتمدآریا هم واقعاً محشره. راستی تولدشم مبارک:)
۶
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 30, 2015
وااای من عاشق سوسن تسلیمی هستم. نگاه هاش همیشه تو ذهنم هستن. تن صداش، بازیش، فیزیکش، جذابیتش... واقعا تو خیلی از فیلمهای ایرانی جاش خالیه. من تو خیلی از فیلمها جای خالیشو حس میکنم.
۵
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 30, 2015
امروز فیلم پدر آن دیگری رو هم دیدم و به نظر من این دو فیلم هر دو خیلی عالی بودند. هم خود فیلمها هم بازیگران کودکشون که در حد بازیگرای سوپراستار ظاهر شده بودند. دست مریزاد
۴
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 30, 2015
سوسن تسلیمی بهترین بازیگر تاریخ سینمای ایران بود که تا حالا نظیرش نیومده
فاطمه معتمدآریا بازیگر عالی سینمای ایران که فیلماش دیدن داره
۵
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 28, 2015
فیلم اجتماعی نسبتا خوبی بود... دغدغه کودک جست و جو گر... کاش پایان فیلم مونولوگ یحیی حذف می شد... بازی خوب معتمدآریا... فیلمنامه خوب... فیلم به صرفه برای تهیه کننده که 90 درصد اتفاقات در یک لوکیشن اتفاق می افتاد... درگیری های کودک و عمه جالب بود و القای حس کمبود محبت به بازیگر خردسال... ارزش یکبار دیده شدن رو داشت
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 26, 2015
چه خوب که اینجا از خانم تسلیمی یاد شد. فیلم رو تصور کردم در شرایطی که سوسن تسلیمی درش بازی میکرد. با اون نگاه نافذ، چشم های درخشان و عجیب. موهای پریشون، اندام ریز و تر و فرز... جاشون واقعا در سینمای ایران خالیه و البته از یاد نبریم که فاطمه معتمدآریا هم یکی از بهترین بازیگران سینمای ما هستند که باید قدر و جایگاهشون دونسته بشه.
۷
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 23, 2015
سوسن تسلیمی که فعلاً ایران نیست. شما به همین فاطمه معتمدآریا راضی باشین که انقدر درخشان بازی میکنه. درجایی که خیلی از هم دوره هاشون مثل بیتا فرهی و رویا تیموریان فقط نقش دو، سه های کوتاه بهشون پیشنهاد میشه فاطمه معتمدآریا می درخشه.
۸
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 21, 2015
به نظر من سوسن تسلیمی = مریل استریپ ایران :)
۵
۴
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 18, 2015
فاطمه معتمدآریا = مریل استریپ ایران
۸
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 11, 2015
به عنوان فیلم اول خیلی خوب بود ولی آقای ابراهیم پور کارش سخت شد.باید فیلم دومش خیلی بهتر باشه ...حالا دیگه توقعا ازش بالاست
۴
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 9, 2015
فیلم جالبو تاثیر گزاری بود. واقعا لذت بردم مخصوصا از دیالوگ اخره فیلم ...کاش زمان به عقب برمیگشت !
۹
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 9, 2015
در سراسر تماشای فیلم متوجه گذشت زمان نشدم
۹
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 7, 2015
به عنوان کار اول کارگردان خیلی خوب بود. باید کار هر کسی رو در سطح خودش سنجید و نظر داد.
برای یه کارگردان فیلم اولی، فیلم خیلی خوبی بود و ارزش دیدن رو داره. بازی خانم معتمد آریا مثل همیشه عالی بود. در کل همه عوامل کار خوبی رو ارائه داده بودن.
۵
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 5, 2015
زندگی جریان داشت تو این فیلم ! ادا در نمیاوردن بازیگرا ، فیلم بود ... یه فیلم واقعی و زیبا ، میگیرید چی میگم دیگه ؟ ببیند این فیلمو که از دستتون میره
۹
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
October 4, 2015
بی نظیر بود این فیلم. به جای این که وقت و پولتونو صرف دیدن فیلمهای بی معنی کنید برین این فیلمو ببینین و لذت ببرید.
قصه مهمترین داشته ی بشره ! و کارگردان این فیلم این قضیه رو خوب درک کرده(برعکس اکثر فیلم های روشنفکر نما و بی مایه ی این روزهای سینمای ما ) لذت بردم از فیلم ... دست شما درد نکنه
۹
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
September 23, 2015
واقعا عالی بود. بازی معتمدآریا از همه بازیگرای زن ایران بهتره