پوستر فیلم سازهای ناکوک

فیلم‌ سینمایی |خانوادگی ، درام

سازهای ناکوک (۱۳۹۸)

۴.۶ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۳ رای

منتقدان:

۴

امتیاز دهید:

«سازهای ناکوک» قصه دو خواهر است که با ورود مردی عاشق، هویت اولی در آستانه فروپاشی و شخصیت دومی در مسیر جدیدی از خودشناسی قرار می گیرد.

عکس‌های فیلم سازهای ناکوک


اولین تصویر فیلم «سازهای ناکوک» با بازی هنگامه قاضیانی و غزل شاکری
غزل شاکری و حامد کمیلی در فیلم «سازهای ناکوک»
مرتضی ضرابی در فیلم «سازهای ناکوک»
غزل شاکری در فیلم «سازهای ناکوک»
غزل شاکری در فیلم سینمایی «سازهای ناکوک»
پوستر فیلم «سازهای ناکوک»
غزل شاکری در «سازهای ناکوک»
غزل شاکری در نمایی از فیلم «سازهای ناکوک»

نقدهای فیلم سازهای ناکوک

«ساز‌های ناکوک» با اصول سینمایی


  فیلم ساز‌های ناکوک در وهله اول اثری تجربی یا دلی برای فیلمسازش است. بر خلاف اینکه اساساً ذات هنر برای مخاطب است، علی حضرتی در اولین ساخته سینمایی‌اش تلاش کرده فیلمی بسازد که مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند. «ساز‌های ناکوک» با ابتدایی‌ترین شکل ممکن ساخته شده‌است. فیلمی که از نداشتن طرح، قصه و فیلمنامه به طور جدی رنج می‌برد و فیلمسازش آنقدر سرگرم قاب‌بندی‌های چشم نواز به اصطلاح کارت پستالی بوده که عناصر اصلی درام و پردازش موضوعی و شخصیتی را فراموش کرده‌است. فیلمساز باید تمرکز بیشتری روی شخصیت‌هایش می‌کرد، اما انگار هدف حضرتی بیان خام مسئله‌اش بوده است. اساساً در اینگونه فیلم‌ها که موضوع آن روانشناسانه است، باید پرداخت صریح و پردازش عمیقی صورت بگیرد تا مخاطب بتواند با موضوع و بستری که فیلمساز می‌خواهد درباره آن حرف بزند، بیشتر آشنا شود. در فیلم برادرم خسرو مسئله بیماری و روان پریشی و علت آن به طور کامل در شخصیت و موضوع اثر نهادینه بود، اما در «ساز‌های ناکوک» آنقدر حفره‌های ریز و درشت وجود دارد که مسئله اصلی فیلم گم شده است. هدیه، یک بیمار روحی است و از آن باید مراقبت کرد، اما مخاطب نمی‌تواند ارتباطی هر چند سطحی با او برقرار کند. اینکه هدیه مثل مادرش دچار افسردگی است و احتمال خودکشی در او بالاست در حد دیالوگ باقی می‌ماند. از طرفی دو کاراکتر دیگر وجود دارند. هلیا، خواهر هدیه که روانپزشک است، اما در کل فیلم شغل او هیچ کارکردی برای اثر ندارد، او فقط در آسایشگاه روانی که آن هم به طور کامل مشخص نیست، حضور دارد و مکان هم نمی‌تواند شخصیت بسازد، پس اگر هلیا دکتر هم نبود فرقی برای فیلم نمی‌کرد، اینکه چرا این خواهر اینقدر مواظب هدیه است باز هم الکن و ناقص می‌ماند. هیچ گذشته‌ای از ...
  فیلم ساز‌های ناکوک در وهله اول اثری تجربی یا دلی برای فیلمسازش است. بر خلاف اینکه اساساً ذات هنر برای مخاطب است، علی حضرتی در اولین ساخته سینمایی‌اش تلاش کرده فیلمی بسازد که مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند. «ساز‌های ناکوک» با ابتدایی‌ترین شکل ممکن ساخته شده‌است. فیلمی که از نداشتن طرح، قصه و فیلمنامه به طور جدی رنج می‌برد و فیلمسازش آنقدر سرگرم قاب‌بندی‌های چشم نواز به اصطلاح کارت پستالی ...

نمایش تنهایی یک زن


   سازهای ناکوک ساخته علی حضرتی بلوغ موسیقی سکوت در سینمای ایران است . علی حضرتی عمیقا تحت تاثیر سلیقه و تفکرات اصغر عبدالهی و فرزاد موتمن قرار گرفته است ؛ اما این تاثیر ابدا باعث نشده او نوآوری چشم گیری در ساختار نداشته باشد . هنگامه قاضیانی ، حامد کمیلی و غزل شاکری (در نقش هدیه) انتخاب هوشمندانه ای است چرا که صدای این سه بازیگر قبل از بیان و بدنشان بروز پیدا می کند و همین امر وجه مشترک قابل توجهی میان فرم و نمایش ایجاد کرده است .  *موسیقی سکوت موسیقی به عنوان انتزاعی ترین هنر همواره سایر حوزه ها را زیر پرچم خود می گیرد . اصلی ترین ویژگی موسیقی استفاده شده در این فیلم هماهنگی عجیبی است که بین متن فیلم نامه ، دکوپاژ کارگردانی و تصویر ایجاد کرده است . در ...
   سازهای ناکوک ساخته علی حضرتی بلوغ موسیقی سکوت در سینمای ایران است . علی حضرتی عمیقا تحت تاثیر سلیقه و تفکرات اصغر عبدالهی و فرزاد موتمن قرار گرفته است ؛ اما این تاثیر ابدا باعث نشده او نوآوری چشم گیری در ساختار نداشته باشد . هنگامه قاضیانی ، حامد کمیلی و غزل شاکری (در نقش هدیه) انتخاب هوشمندانه ای است چرا که صدای این سه بازیگر قبل از بیان و بدنشان بروز پیدا می کند و همین امر وجه مشترک ...

نظرهای منتشر شده فیلم سازهای ناکوک