نقد فیلم "نزدیکتر"
نقد فیلم نزدیکتر
علی از خانه و خانواده اش دور بوده و هیچ کس از او خبر نداشته است. اکنون بعد چند سال او به همراه مهتاب به خانه باز گشته است.
آغاز ماجرا با صحنه هایی بسیار خلاقانه در کافی شاپ و سپس با رانندگی علی در جاده همراه است. انتهای این تصاویر، زمانی که به خانه علی میرسند، یک حرکت Dolly in متناسب با محتوای فیلم وجود دارد که به معنای نزدیکتر شدن به ماجرا و حوادث آتی فیلم است. حس اضطراب نیز توسط بازی بازیگران همراه این صحنه شده و به خوبی به مخاطب منتقل میشود.
پس از این با روایت اصلی داستان روبرو میشویم که با انسجام خوبی آغاز میشود و به سرعت ذهن مخاطب را درگیر سوالاتی میکند نظیر اینکه: علی این سالها کجا بوده؟ چرا خانه را ترک کرده؟ چرا افراد خانواده از او متنفرند؟ فضای خانه و خانواده در شب خارج رفتن ماکان (برادرزاده علی) فضای پر تشنجی شده است. این تشنج به واسطه حضور علی ایجاد شده است.
فضای فیلم دوگانه است. برای ساده تر شدن موضوع و درک این دوگانگی، داستان فیلم را به دو بخش قبل و بعد از رفتن ماکان (برادرزاده علی) تقسیم میکنیم. هرچند رفتن ماکان نقش چندان مهمی در اصل ماجرا و گره های اصلی فیلم که حول محور شخصیت علی است، ندارد. اما بعد از رفتن ماکان است که فضای متشنج خانه ناگهان تبدیل به فضایی دوستانه میشود. از نظر منطقی هم مسلم است که رفتن ماکان تاثیری بر روی رفتار افراد ندارد و در اینجا رفتن ماکان را صرفا از نظر بعد زمانی در فیلم مد نظر قرار میدهیم که مصادف شده است با تغییر رفتار کاراکترها.
در بخش نخست محرک اصلی بازگشت علی به خانه است. این محرک برای خلق یک داستان خوب کافی است. ریتم تند این بخش با گفتگوهای پیاپی میان علی و سایر اعضا و تنش موجود در خانه و سوالی که ذهن ...
نقد فیلم نزدیکتر
علی از خانه و خانواده اش دور بوده و هیچ کس از او خبر نداشته است. اکنون بعد چند سال او به همراه مهتاب به خانه باز گشته است.
آغاز ماجرا با صحنه هایی بسیار خلاقانه در کافی شاپ و سپس با رانندگی علی در جاده همراه است. انتهای این تصاویر، زمانی که به خانه علی میرسند، یک حرکت Dolly in متناسب با محتوای فیلم وجود دارد که به معنای نزدیکتر شدن به ماجرا و حوادث آتی فیلم است. حس اضطراب نیز ...