ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
۵.۱/۱۰
۲۴۹ رای
۰/۱۰
۰ رای

بدون مرز

نویسنده
امیرحسین عسگری
تهیه‌کننده
بازیگرهاعلیرضا بالدی، زینب ناصرپور، آرش مهربان، ارسلان علی پوریان

خلاصه‌‌‌‌‌فیلم
داستان پسری است که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده، اما حضور غریبه‌ای این آرامش به هم می‌زند.

نظر منتقدین

علی شیرازی
بدون مرز فیلمی است با موضوعی صددرصد انسانی و ضدجنگ. اتفاقاً این‌که آن را با جهنم در اقیانوس آرام (جان بورمن) مقایسه می‌کنند اصلاً عیب فیلم محسوب نمی‌شود. به علاوه، رگه‌ها و اشتراک‌هایی از رابینسون کروزو به همراه دونده‌یامیر نادری، کلید ابراهیم فروش و حتی تنها در خانه نیز در بدون مرز به چشم می‌خورد یا دست‌کم تداعی می‌شود. اما فیلم عسکری کاملاً سرپا و با تکیه بر حیات مستقل خودش تماشاگر را درگیر می‌کند. کیفیت بصری، تصویرهای چشم‌نواز، تدوین و بقیه‌ی ویژگی‌های فنی فیلم به دل می‌نشیند و از حضور کارگردانی آینده‌دار نشان می‌دهد و در نهایت این‌گونه است که حرف بدون مرز در دل‌ها اثر می‌کند.

خبرهای مرتبط

عکس های اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت با حضور پرویز پرستویی، علی نصیریان، سعید راد، مریلا زارعی و ...

نظرهای منتشرشده


ع خ
۲ سال پیش
فیلم زیبایی بود. هم خوش ساخت هم معناگرا بود. شاهکار سینمایی نبود ولی ارزش دیدن داشت.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
محمد توکلی
۳ سال پیش
وقتی در صف سینمای استقلال ایستاده بودم کسی متقاضی دیدن این فیلم نبود شاید بخاطر اینکه کارگردان و بازیگران مشهوری و شناخته شده ای ندارد کارگردانی که حتی اسمش هم برایم آشنا نبود ولی وقتی که از سالن سینما بیرون امدم همان بچه هایی که هنوز در صف بودند برای دیدن فیلم بعدی از من پرسیدند فیلم چطور بود ؟ گفتم کم دیالوگ و فقط با سه بازیگر ! خوشحالم که فیلم را دیدم برای من که زاده خرمشهرم دیدن این فیلم بسیار لذت بخش بود ... بدون مرز فیلم منحصر بفردی است با سه بازیگر و بسیار کم دیالوگ و از این نظر می تواند سرمشقی باشد برای سینماگرانی که پرحرفی های بازیگران انها , بیننده را دیوانه می کند ! درواقع این فیبلم فقط یک بازیگر دارد انهم علیرضا بالدی است. که بخوبی از ایفای نقشش برآمده است . شروع فیلم مرا به یاد دونده امیر نادری می اندازد ولی بعدا متوجه می شویم که این فیلم یک تفاوت بنیادی با ان فیلم دارد و لی از نظرکم دیالوگ بودن و جلوه های بصری و بعد سینمایی ساختاری شبیه فیلم دونده دارد ....
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
حسین رسولی
۳ سال پیش
انسان در مرز و استعمار؛ یا دال هایی رها از سلطه! فیلم «بدون مرز» به کارگردانی و نویسندگی «امیرحسین عسگری» جهانی را روایت می کند که در آن انسان در بند «مرز»، «استعمار» و «جنگ» اسیر است؛ تاریخ تازیانه جهان استعمارگر سفید پوست و چشم روشن را بر پیکر مردمان تیره روز و فرودست حفظ کرده است؛ در فیلم با کشتی شکسته و ویرانه ای از تاریخ طرف هستیم که نماد «سلطه» و «جنگ» در منطقه است؛ قهرمانان فیلم، کودکان بی سر پناه، از طبقات پایین هستند که در «مرز دیگری» قرار گرفته اند. «ایرانی»، «عراقی» و در آخر، «سرباز فراری آمریکایی» که به جمع اسارت آن ها اضافه می شود؛ در فراسوی مرز، اسیر هستند. تأکید فیلم ساز بر «مرز»، «نسبیت فرهنگی» و بیشتر از همه به «انسان» و «زندگی»، محور شکل گیری حلقه داستان است؛ داستانی از جنگ و استعمار؛ داستانی از فقر و خردسالی. جالب اینجا است که «دیگری بزرگ» یا همان «ایدئولوژی» حضوری پررنگ در فیلم دارد؛ او بر کودکان فشار می آورد که باید با یکدیگر بجنگند؛ باید با یکدیگر دشمن باشند؛ همدیگر را «دشمن» خطاب کنند؛ ولی، «انسان» و «دنیای نمادین انسانی» جای خود را پیدا می کند. فیلم در لب مرز «پروپاگاندا» حرکت می کند؛ به علاوه، کلیشه های فیلم های متظاهر «روشن فکر نما» فیلم را تهدید می کنند؛ ولی، فیلم توانسته است از این سراشیبی جان سالم به در برد. ژانر فیلم را از نظر «رابرت مک کی/robert mckee» باید ژانر «هنری» در ترکیبی با ژانر «جنگی» دانست؛ از سویی، کارگردان فیلم با آگاهی، جنگ و انفجار های ناشی از آن را در آن سوی مرز قرار می دهد؛ قضاوت های خیلی کمی می کند؛ و به «انسان»، «زندگی»، «هویت»، «فرهنگ»، «استعمار» و «اسیری» می پردازد. «فرانتس فانون/Frantz Fanon» در کتاب «نفرین شدگان زمین/The Wretched of the Earth» در این باره می نویسد که چگونه بومی ها، در دوران استعماری، به عنوان «بومی» خلق و ترجمه شده اند و در «فرهنگ روان نژند» استعمار، به مثابه «دیگری بی ارزش» ثبت گشته اند.» (یانگ، 1391: 171). اگر از لحاظ «بینامتنیت/intertextuality» به فیلم بنگریم به فیلم «کلاس درس/The Class» اثر «لارن کانته/Laurent Cantet» در سال 2008 می رسیم؛ که به التقاط فرهنگ ها و تخاصم نژادی، طبقاتی و استعماری توجه ویزه می کند. شروع فیلم و نمای آغازین، ترکیب و تکثر دانشجویان مختلف در کنار معلمان گوناگون را با تصاویری لرزان و دوربین روی دست به نمایش می گذارد؛ بلافاصله، ما به کلاس ادبیات فرانسوا ماری با حضور دانش¬آموزان 14 الی 15 ساله تازه وارد روبرو می شویم؛ کلاس درس، معلم، شاگردان، فضا و دوگانی ابتدایی و کلیدی فیلم؛ یعنی، دوگانی «معلم/شاگرد» ما را به یاد دوگانی «خدایگان/بنده» می اندازد؛ که «هگل/Hegel» فیلسوف آلمانی برای بررسی «خود/دیگری» به کار برد، و آن را به شکل رابطه «آفریننده» یا یک «ارباب» می کاود؛ نشانگان دیگری که در ابتدای فیلم رخ می نماید، «هویت»، «فرهنگ» و «نژادهای گوناگون» دانش آموزان در یک کلاس درس واقع در یک کشور اروپایی استعماری است؛ انگار، تمثیلی از جهان، یک جهان کوچک را شاهد هستیم. در فیلم بدون مرز با دوگانی های: «رهایی/اسیری»، «جنگ/صلح»، «استعمارگر/فرودست» روبرو هستیم. این دوگانی ها تا انتها ما را با خود می برند و جهانی پر از «اسارت» را شکل می دهند. یانگ، جی.سی.رابرت (1391) درآمدی اجمالی بر نظر بر پسا استعمارگری، ترجمه¬ی: فاطمه مدرسی و فرح قادری، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
داود
۳ سال پیش
تبریک به کار گردان....
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
حسین
۳ سال پیش
واقعاعالی بود مخصوصا کارگردانی که از پسری که بازیگر نیست بازی به این قشنگی گرفته.انشاا.. کارهای بعدی
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
جلال بنی عامر
۳ سال پیش
10از10 مرحبا به کارگردان
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مسيح
۳ سال پیش
نمره ى من ١٠ از ١٠ به اين فيلم...... به نظرم بازى گرفتن از دو نابازيگر خيلى سخته اونم تو يه تك لوكشين و اونم تو اولين تجربه ى كارى..... قطعاً گروهى كه با هم اين فيلم و به نتيجه رسوندن ... نتيجه ى خوبى هم خواهند گرفت.... اول به كارگردان و بعد به تك تك عوامل خسته نباشيد ميگم..... روزگارتان بر وفق مراد
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مرجان
۳ سال پیش
به نظرم این فیلم عالی بود و نشون داد انسانها با هر زبانی میتونن کنار هم و سر یه سفره بشینن نمره من 10 از 10
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ناشناس
۳ سال پیش
آقاى مصطفا فك كنم موسيقى ساخته ى. اقاى ارجمند بود و بسيار عالى و هماهنگ
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
همایون
۳ سال پیش
فیلمنامه عالی کارگردانی عالیتر با ارزوی توفیق برای امیر حسین عسگری
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
javad khaleghi
۳ سال پیش
10از10
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فرهاد
۳ سال پیش
فیلم بسیار جذاب و پر معنایی ست امیدوارم بزودی زود کارهای بیشتری از استاد امیرحسین عسکری ببینیم.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
محمد
۳ سال پیش
از اینکه می خواستم یک فیلم از کارگردانی که حتی اسمش هم برام آشنا نبود فیلم ببینم احساس خوبی نداشتم ولی وقتی که از سالن داشتم میومدم بیرون حس عجیبی داشتم از دیدن فیلم.... موجی از شادی همراه با حس غرور از تولد اینچنین کارگردانی در سینما !!!.... حتما کارهای بعدیشو هم دونبال خواهم کرد...
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
علیرضا
۳ سال پیش
اگه بتونید چهل دقیقه اول فیلم رو تحمل کنید که به نظرم کار راحتی هم نیست با یک شگفتی خوب رو به رو میشید و بعدش فیلم تازه جون میگیره و ریتم خوبی هم به دست میاره و مخاطب رو با خودش درگیر میکنه و با یک دکوپاژ بسیار عالی و همه اینا باعث میشه فیلم خوبی شاهد باشیم . فقط سعی کنید چهل دقیقه اول رو تحمل کنید بعدش قول میدم فیلم راضیتون میکنه .
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
وارنا
۳ سال پیش
جزو معدود فیلم های ایرانی است که دلم میخواد چندین بار دیگه ببینمش موضوعش فوق العاده است و برعکس بسیاری از فیلم های دیگه درطول فیلم نمیشه ادامه اونو حدس زد اسم آقای عسگری با این فیلم تو ذهن من حک شد آفرین
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مینا
۳ سال پیش
بد نبود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
تفرشي
۳ سال پیش
يكي از زيبا ترين فيلمهاي صلح كه تا كنون ديدم از جمله فيلم war horse و از جمله فيلمي كه در جشنواره سال گذشته همه را غافلگير كرد فيلم و تنهاي تنهاي تنها به همه دوستداران صح پيشنهاد ميكنم به آساني از كنار اين فيلم عبور نكنيد و كمي مكث كنيد و تنها آني بيآنديشيد بر جنگ برضرب آهنگ دلخراش جنگ بر خانواده و او كه در انتظار بازگشت است از جنگ بر خانواده و او كه قرباني شد در جنگ بر خانواده و او كه در كشورهاي همسايه شاهد است بر جنگ
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
سیمین
۳ سال پیش
اگر در جشنواره امسال یک فیلم دیدیم که بشه بهش گفت فیلم و بهش صفت هنری بودن و انسانی بودن داد، این فیلم بوده. تبریک به کارگردان و نویسنده و همه عوامل
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مصطفا
۳ سال پیش
جالبه که از آهنگ فیلم کنعان برای فیلم استفاده کرده!
خطر لو رفتن داستان
پاسخ

تلفن تماس:

۸۸۳۹۴۲۱۹-۰۲۱

استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.

کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ می‌باشد.

راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی:

logo-samandehi