مردی بعد از جدایی چند ساله از خانواده برگشته و می خواهد خانه اش را از زن و پسر و عروس و نوه اش پس بگیرد. پسرش که در زیرزمین خانه زالو پرورش میدهد و می خواهد از این راه ثروتی بهم بزند، سعی می کند زن و مرد را آشتی دهد تا در خانه بمانند اما مادرش می خواهد با مردی دیگر ازدواج کند. در این بین نوۀ زن هم در مدرسه برای معلمش مشکلاتی به وجود می آورد که کل زندگی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. هم خانوادۀ پسر و هم خانوادۀ معلم به خاطر این موضوع بهم می ریزد.
«آستیگمات» جزو آن دسته از فیلم هایی بود که به جشنواره فیلم فجر راه نیافتند. هفته گذشته این فیلم در برنامه اکران فیلمهای منتخب جشنواره برای گروهی از منتقدان، هنرمندان و اصحاب رسانه به نمایش درآمد و باید اعتراف کنم که تماشایش من را با پرسش عجیبی رو به رو ساخت که اساساً معیار پذیرش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر چیست و ملاحظاتی که منجر به حذف برخی از فیلمها می گردند کدام است؟
به جرئت می نویسم که «آستیگمات» دست کم از پنج، شش تا از فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره سر و گردنی بالاتر بود؛ فیلمی خوش ساخت، بی ادعا و به شدت جسورانه.
«آستیگمات» یک درام خانوادگی است که بحران های مختلف خانواده ای را به تصویر می کشد که در شرف از دست دادن خانه شان هستند. طبیعتاً این، تنها بحران فیلم نیست و آدم های فیلم با مشکلات کوچک و بزرگ دیگری نیز دست و پنجه نرم می کنند که قربانی اصلی تمامی این بحران ها، کسری، پسرِ دوازده ساله ی خانواده است.
نمی توان گفت "آستیگمات" از زاویه دید این کودک روایت می شود زیرا پسرک در تمامی صحنه های فیلم حضور ندارد اما انتخاب ها و تصمیمات بزرگسالان داستان، عمیقاً بر او و وجوه مختلف زندگی اش تأثیر می گذارند. در این درام، حضور مادربزرگِ جوان (مهتاب نصیرپور) نیز پررنگ، موثر و اساسی است؛ زنی که تنها شخصیت "عاقل" داستان است، پسرش در سن کم ازدواج کرده، بچه دار شده و مشکلات بسیاری را برای او به وحود آورده است و کنش های زن میانسال با دیگرانی که تصمیماتشان عموماً اشتباه بوده است، به درام جهت می بخشد.
شخصیت پردازی ها در «آستیگمات» آن قدر قوی اند که نمی توان هیچ یک از شخصیت ها را برتر از دیگری دانست؛ همان قدر که حضور و نقش مادربزرگ در فیلم موثر است، معلم مدرسه (نیکی کریمی) و همسرش ...
«آستیگمات» جزو آن دسته از فیلم هایی بود که به جشنواره فیلم فجر راه نیافتند. هفته گذشته این فیلم در برنامه اکران فیلمهای منتخب جشنواره برای گروهی از منتقدان، هنرمندان و اصحاب رسانه به نمایش درآمد و باید اعتراف کنم که تماشایش من را با پرسش عجیبی رو به رو ساخت که اساساً معیار پذیرش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر چیست و ملاحظاتی که منجر به حذف برخی از فیلمها می گردند کدام است؟
به جرئت می نویسم که «آستیگمات» ...
روایت جسورانه ای از زندگی آدمها
«آستیگمات» جزو آن دسته از فیلم هایی بود که به جشنواره فیلم فجر راه نیافتند. هفته گذشته این فیلم در برنامه اکران فیلمهای منتخب جشنواره برای گروهی از منتقدان، هنرمندان و اصحاب رسانه به نمایش درآمد و باید اعتراف کنم که تماشایش من را با پرسش عجیبی رو به رو ساخت که اساساً معیار پذیرش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر چیست و ملاحظاتی که منجر به حذف برخی از فیلمها می گردند کدام است؟
«آستیگمات» جزو آن دسته از فیلم هایی بود که به جشنواره فیلم فجر راه نیافتند. هفته گذشته این فیلم در برنامه اکران فیلمهای منتخب جشنواره برای گروهی از منتقدان، هنرمندان و اصحاب رسانه به نمایش درآمد و باید اعتراف کنم که تماشایش من را با پرسش عجیبی رو به رو ساخت که اساساً معیار پذیرش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر چیست ...
«آستیگمات» جزو آن دسته از فیلم هایی بود که به جشنواره فیلم فجر راه نیافتند. هفته گذشته این فیلم در برنامه اکران فیلمهای منتخب جشنواره برای گروهی از منتقدان، هنرمندان و اصحاب رسانه به نمایش درآمد و باید اعتراف کنم که تماشایش من را با پرسش عجیبی رو به رو ساخت که اساساً معیار پذیرش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر چیست و ملاحظاتی که منجر به حذف برخی از فیلمها می گردند کدام است؟
«آستیگمات» جزو آن دسته از ...
چگونه یک اثر سینمایی اجتماعی موفق خلق کنیم
فیلم آستیگمات از جمله بازماندگان مهجور جشنواره فجر سال گذشته به حساب میآید و از جمله برچسبهایی که مانع از حضور این فیلم در آن فستیوال شد، موضوع سیاه نمایی بود. آستیگمات اما درست است که به سیاه نمایی میپردازد اما به طرز غریبی نیز واقعیست و از آن غریبتر بینقص بودن فیلم است. هنگام تماشای فیلم در جشنواره جهانی فجر، چند منتقد در سالن سینما بودیم و هیچ یک از ما نتوانست ایرادی از فیلم پیدا کند و روی آن تمرکز کند. البته آستیگمات بدون اشکال هم نیست اما نقصهای آن بسیار ریز و جزیی هستند و در مجموع با اثری کامل روبرو هستیم که در آن تمام عوامل فیلم میدرخشند.
فیلم را مجیدرضا مصطفوی ساخته و تا پیش از این اثر فیلم «انارهای نارس» از او توانست نظر منتقدین را جلب کند. ...
فیلم آستیگمات از جمله بازماندگان مهجور جشنواره فجر سال گذشته به حساب میآید و از جمله برچسبهایی که مانع از حضور این فیلم در آن فستیوال شد، موضوع سیاه نمایی بود. آستیگمات اما درست است که به سیاه نمایی میپردازد اما به طرز غریبی نیز واقعیست و از آن غریبتر بینقص بودن فیلم است. هنگام تماشای فیلم در جشنواره جهانی فجر، چند منتقد در سالن سینما بودیم و هیچ یک از ما نتوانست ایرادی از فیلم پیدا کند ...
فیلم بدی نبود بازی ها هم طبیعی بود فقط زیادی شلوغ پلوغ اش کرده بود ، داستان های پشت هم و درهم کمی زیادی بود
بعضی فیلم های انقدر روند سرد و کندی دارند که خوابت میگیره این فیلم گاهی هماهنگ شدن با روند فیلم خیلی سخت میشد!!!
فیلمی اجتماعی فوق العاده سنگین. در بعضی از قسمت ها خصوصا انتهای فیلم، اتفاقاتی پشت سر هم رخ داد که احتمال اینکه تمام این اتفاقات با هم در یک زندگی بیفتد، احتمالی نادر و نشدنی است. در هر حال خدا را شکر نویسندگان ژانر اجتماعیمان به قدری ماهر و با تبحر هستند که در فیلم به قدری بزرگ نمایی مینمایند که تقریبا میتوان گفت در فیلمهای اجتماعیمان بدترین حوادث پشت سر هم به احتمال قوی ممکن است اتفاق بیفتد. واقعا مرسی که هستید....