به فیلم رای بده:
چند دانشجوی دختر و پسر برای شرکت در جشن بادبادک بازی در شب یلدا به شمال رفتهاند. در همسایگی کمپ کوچک آنها کلبهای قرار دارد که سه آشپز یک رستوران ساکنین آن هستند. آشپزها برای پخت غذاهای رستوران به گوشت احتیاج دارند و جز این جوانها کسی در آن اطراف نیست.
ماهي و گربه فيلمي است كه بيش از آنكه در مقام روايت كردن باشد، فرصتي براي انديشيدن درباره روايت است.
کلید هر قرائتی درباره ماهی و گربه در آن است که تکلیفمان را با نگاه منطبق شده بر دوربین روشن کنیم. در اینجا با پرسش چه کسی نگاه می کند، سعی می کنیم تا خیلیل مجمل، یک زاویه تازه برای گفت و گو درباره فیلم بگشاییم
نوشته ای که پیش رو دارید تحلیل محتوایی کوتاهی از فیلم ماهی و گربه است و با توجه به این که بحث ها و نقد هایی در مورد فرم این فیلم بسیار شده و خواهد شد ، متن زیر حاصل برداشت نویسنده از محتوای این فیلم است
فیلم تمام جزئیات قواعد ژانر وحشت را در لوکیشنش رعایت می کند ، فضای مرده و سرد جنگلی، یک جابجایی (مسافرت و تغییر مکان) ، آسمان ابری ، درختان بی برگ ، کیسه خونی که پس از متن اغازین فیلم به چشم می خورد.
ماهی و گربه، فیلم بدی است و حوصله سر بر؛ و فیلمساز و مخاطب خاص فریب. فیلم، ادعای ترسناک بودن و ژانر وحشت دارد، اما ناتوان از ترساندن است. و بیشتر متمایل به ملودرام. فیلم، عقیم است. هم در وحشت هم در ملودرام؛ و هم در کولاژ. مشکل اصلی ماهی و گربه همان چیزی است که بابتش پز می دهد، نان می خورد و جایزه می ...
وقتی چراغ های سینما خاموش می شود و تاریکی همه جا را فرا می گیرد،نوشته ای بر روی پرده نمایان می شود:"بر اساس یک پرونده واقعی".و پس خوانده شدن بریده ی جراید توسط راوی،خون پرده سینما را فرا می گیرد و عنوان فیلم ظاهر می شود.همین ایده ی اولیه تیتراژ،خبر از شاهکار مکری می دهد.مکری به خوبی می دانسته که ساختن ...
آخرین ساخته شهرام مکری دریچه ی امیدی است برای خروج از یکنواختی فیلمسازان جوان....بیش از صددقیقه خلاقیت و تصویر واقعیتها با زبان نماد و ایما...
علاقه ی شهرام مکری به بسط و گسترش کیفی ایده ی فرمالیستی و روایی شکل دهنده ی یکی از فیلم های کوتاهش به نام "محدوده دایره" در قالب یک فیلم بلند سینمایی با مخاطب بیشتر، زمینه ساز خلق اثری همچون "ماهی و گربه" شد که جهان تماتیک آن را می توان همچون یک خواب دانست و یا شاید هم همچون یک رویا و یا شاید هم همچون ...