«ماجان» دارای اغلب استانداردهایی است که یک فیلم را تبدیل به گزینهای مناسب برای پر کردن کنداکتور آخر هفته شبکههای سیما میکند. یک قصه کلیشهای و پر سوز و گداز که میتواند به مخاطب تضمین دهد نیازی نیست «حواس جمع» پای فیلم بنشیند. درست مانند یک اُپرای صابونی در تلویزیون. فیلم یک آنتاگونیستِ شرور دارد و صرفاً از همان نان میخورد، البته اگر نان و آبی در کار باشد! فیلمنامهنویس با خلق این کاراکتر دیو صفت یعنی هاشم (فرهاد اصلانی) و قرار دادن او بر سر راه مادر و پسر معصوم، این فرصت را به خود داده تا درامپردازی کند. نقشه مشخص است: تحریک احساسات مخاطب از طریق نمایش پی در پی مظلومیتهای مادر و پسر آن هم در قالبی خام دستانه از یک سو، و مانعتراشیهای آدمبَدهی قصه در مسیر زندگی این دو فرشته از سوی دیگر. به طور کلی قصهگو بودن یک فیلم فی نفسه نه تنها عیب نیست، بل حتی غنیمتی است برای سینمای کم رمق ایران، اما بحث بر سر این است که واقعاً چرا فیلمساز پیش از ساخت اثرش به این مسئله فکر نکرده که فیلمنامه «ماجان» فاقد بداعت، اصالت و جاذبهای است که بتواند با تکیه بر آن، در حد و قواره یک درام متوسط سینمایی ظاهر شود؟ این مشکل وقتی تبدیل به یک معضل میشود که فیلم در پایانبندی همان اندوخته ناچیز خود را هم از دست میدهد. پایان فیلم آنقدر پرت است که انگار میان ضبط راشهای سکانس پایانی و ما بقی فیلم مدت زمان زیادی فاصله افتاده و فیلمساز هنگام ضبط سکانس آخر، فراموش کرده تا قبل از این چه روندی طی شده است! شخصیت محوری فیلم یعنی مولود (ماجان) به کلی در حاشیه گم، و سرنوشت این خانواده نیز به حال خود رها میشود. هیولای فیلم هم لب ساحل آبغوره گرفته و لابد پشیمان شده، شاید هم نه. مگر فرقی میکند؟ اگر فردی ...
«ماجان» دارای اغلب استانداردهایی است که یک فیلم را تبدیل به گزینهای مناسب برای پر کردن کنداکتور آخر هفته شبکههای سیما میکند. یک قصه کلیشهای و پر سوز و گداز که میتواند به مخاطب تضمین دهد نیازی نیست «حواس جمع» پای فیلم بنشیند. درست مانند یک اُپرای صابونی در تلویزیون. فیلم یک آنتاگونیستِ شرور دارد و صرفاً از همان نان میخورد، البته اگر نان و آبی در کار باشد! فیلمنامهنویس با خلق این کاراکتر دیو ...
سوژه ی سوخته
کسانی که فیلم را دیده اند به خوبی میدانند که استفاده ی فیلمساز از یک سوژه ی تکراری و شاید نخ نما شده اصلا جالب نیست و مورد پسند واقع نمی شود. شاید یادتان باشد چند سال پیش محسن تنابنده فیلمی بازی کرده بود با همین داستان که پسر بیماری داشت و میخواست او را به آسایشگاه بسپارد و کسی جایی پسر بیمارش را نبیند تا آبرویش نرود و ما در فیلم ماجان هم با همین پدیده روبرو هستیم که پدر به شدت مخالف نگه داشت فرزند بیمار است اما مادر فداکارانه به جنگ با همه می رود تا احسان فرزندش را مواظبت کند و پرستارش باشد. حتی شاهد تبعیض ماجان(مهتاب کرامتی) میان فرزندانش بوده ایم که گاه باعث خشونت و گله ی دختر و پسرش هم نیز شده بود که اصلا جالب نبود و از یک مادر تبعیض شدن میان فرزندان برنمی آید آن هم در فیلمی که قصد آموزش ...
کسانی که فیلم را دیده اند به خوبی میدانند که استفاده ی فیلمساز از یک سوژه ی تکراری و شاید نخ نما شده اصلا جالب نیست و مورد پسند واقع نمی شود. شاید یادتان باشد چند سال پیش محسن تنابنده فیلمی بازی کرده بود با همین داستان که پسر بیماری داشت و میخواست او را به آسایشگاه بسپارد و کسی جایی پسر بیمارش را نبیند تا آبرویش نرود و ما در فیلم ماجان هم با همین پدیده روبرو هستیم که پدر به شدت مخالف نگه داشت فرزند ...
این ضد فیلم به قدری مزخرف و آشغال بود که واسه چند روز حالم از دیدن هرچی فیلم و سریال و کلا سینما به هم میخورد من نمیدونم تا کی قراره این ضدفیلمای چرت و پرت ساخته بشه؟تا کی قراره فرهاد اصلانی نقش مرد همش عصبانی رو بازی کنه؟ تا کی مهتاب کرامتی و بهنوش بختیاری (دو نابازیگری که دوره شون به سر آومده) نقشای مصنوعی بازی کنند؟ اصلا این ضد فیلم واسه چی ساخته شده وقتی حداقل های فیلمسازی در اون رعایت نشده ؟ نه فیلمنامه داره نه بازی درست و حسابی داره و نه موضوع خوبی داره آقا اگه بلد نیستید فیلم بسازید خب نسازززززززززید
۴۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
September 13, 2017
تا کی فیلمهایی باید ساخته بشه که واکنش های یک بازیگر رو شاهد باشیم نه یک ادم عادی که نمیدونه در آینده براش چه اتفاقی میفته. واکنش ها خیلی مصنوعی و بازی شده است. این اتفاق رو تو فیلم سارا و ایدا هم دیدیم .
فیلم خوب شروع می شه . اما خیلی سریع این انتظار که با یه فیلم حداقل متوسط سر و کار داریم سریع رنگ می بازه . کارگردان تمام مدت میخواد احساسات تماشاگر رو جریحه دار کنه که به هیچ وجه موفق نمیشه . بازی های فیلم ویژگی شاخصی برای فیلم نیست . فرهاد اصلانی هم تکرار بازی های چند وقت اخیرشه و مهتاب کرامتی هم هرچند خوب بازی می کنه اما اصلا مناسب نقش ماجان نیست . ریتم کند و اضافات بیش از حد فیلم و در نهایت پایان بندی بسیار بد فیلم ، منجر به عدم رضایت تماشاگر میشه .
۱
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 8, 2017
یکی از فیلمهایی که باعث شده این جشنواره جزء ضعیف ترینها باشه
فیلمی بسیار کش دار و خسته کننده - موضوع غیر باور - آخه کدوم پدری بعد 3-4 سال تازه به این نتیجه برسه که بچه معلولشو نخواد - انتخاب بازیگران هم بسیار بد بود - مهتاب کرامتی اصلا مناسب این نقش نبود
۳
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 3, 2017
اخه مهتاب كرامتي به خاطر چهره و ظاهرش اصلا نميتونه همچين نقشايي رو دربياره. بي خيالش بشين.
بسیار شبیه حوض نقاشی البته در تحریک احساسات توسط معلولین عزیز. در کل فیلم حرفی برای گفتن نداره و نمیشه انتظار اثرگذاری ازش داشت. اثراتی از رمان فرزند پنجم هم توی فیلم مشهوده که اگه فیلم نامه رو از روی همون رمان مینوشتن به نظرم خیلی جذاب و عالی میشد.