سگ های آدم نما یا آدم های سگ نما
عباس مدحجی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دومین استاپ موشن وس اندرسون بنام جزیره سگها درحالی اکران شد که نظر خیلی از سینما دوستان را به خود جلب کرده بود. وس اندرسون که پیش از این با استاپ موشن آقای فاکس شگفت انگیز (2009 Fantastic Mr. Fox) ثابت کرده بود در استاپ موشن هم حرفهایی برای گفتن دارد اینبار به سراغ سوژه ای سیاسی در بستر فعالیت اجتماعی رفته است.
اندرسون که فیلمش را با موسیقی کوبنده و پارتیزانی آغاز میکند روی اصوات خیلی دقت کرده است. تا آنجا که ادوارد نُرتون و اسکارلت جوهانسن را برای صدا پیشگی بکار گرفته است و صداهای ریزترین جزئیات را با ظرافت تمام انتخاب کرده است.
جزیره سگها، بیش از سگها درباره آدمهاست. آدمهایی که روزی رئیس ، مربی یا شاه بودند و امروز بدور از اصالت خویش در جزیره ای سرگردان در حال مرگ و فراموشی هستند. فیلساز، باحوصله شخصیت های داستانش را پرداخته و نم نم به خورد بیننده میدهد. دیالوگها عمیق، صاف ، دقیق و گاهی طنز گونه نوشته شده اند. این، برای فیلمی که در اغلب سکانسها دیالوگ محور است ، امتیاز جذاب بزرگی ست.
ماجرای فیلم در ژاپن اتفاق میفتد. خاندان گربه دوست کوبایاشی با تنفر از سگها ، تمام آنها را به بهانه ی بیماری به جزیره ی زباله ها تبعید میکنند. آتاری ، پسربچه ای آرمانگرا، محکم و سمج برای نجات سگش به جزیره میرود. اینجاست که دو محور مبارزه شکل میگیرد. مبارزه ای مدنی با سبک و سیاق جامعه ی مدرن و رهبری دختر بچه ی مهاجر آمریکایی و مبارزه ای فیزیکی و سنتی با طی مسیری طولانی به رهبری پسر بچه ای شرقی. این دو مبارزه با یک هدف در نهایت به نقطه ای مشترک رسیده که برای پرهیز از اسپویل به آن نمیپردازیم. داستان فیلم در آینده ای نزدیک در یک جزیره می گذرد، آن هم در یک نسخه خیالی از ژاپن. در جزیره سگ ها آلودگی ...
دومین استاپ موشن وس اندرسون بنام جزیره سگها درحالی اکران شد که نظر خیلی از سینما دوستان را به خود جلب کرده بود. وس اندرسون که پیش از این با استاپ موشن آقای فاکس شگفت انگیز (2009 Fantastic Mr. Fox) ثابت کرده بود در استاپ موشن هم حرفهایی برای گفتن دارد اینبار به سراغ سوژه ای سیاسی در بستر فعالیت اجتماعی رفته است.
اندرسون که فیلمش را با موسیقی کوبنده و پارتیزانی آغاز میکند روی اصوات خیلی دقت کرده است. ...