ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقدهای فیلم فروشنده


2
امتیاز منتقد به فیلم

شروع فیلم «فروشنده» با تصاویر اکسسوارهای صحنه یک نمایش آغاز می شود.نمایش مرگ فروشنده آرتور میلر. همین تصاویر داستان پیش رو راکامل برای ما پیشگویی می کنند. یک تخت،بعد چراغی که قرار است زندگی روی صحنه را روشن کند.مبل و میز و صندلی و ناگهان کات به دو تخت جداگانه که جدایی عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه ...


روزنامه بانی فیلم | دیگر نقدهای کامبیز شایان فرد
2
امتیاز منتقد به فیلم

چه بخواهیم و چه نخواهند(!) اصغر فرهادی این روزها معتبرترین فیلمساز ایرانی در سطح بین المللی ست، فیلمسازی که برایمان جوایز معتبر جهانی را به ارمغان آورده و باز هم چه بخواهیم و چه نخواهند این جوایز بر اعتبار سینمای ایران می افزاید و نام آن را به عنوان سینمایی حائز اهمیت در سطح جهان مطرح می سازد.


2
امتیاز منتقد به فیلم

«فروشنده» یک درام شخصیت محور است که عماد (شهاب حسینی) شخصیت اصلی آن می باشد. فیلم چالش هایی برای این شخصیت ایجاد میکند که برای مخاطب نیز مسائلی چالش برانگیز است. مسائلی امروزی که اکثریت جامعه درباره آنها تفکرات غلطی دارند. همچنین در طرح هر مسئله ای، حتی در قالب ساختاری نیز دست به «آشنایی زدایی» می ...


روزنامه آفتاب یزد | دیگر نقدهای کیارش خوشباش
1
امتیاز منتقد به فیلم

نقد ورایتی بر فیلم «فروشنده»: "خطر لو رفتن داستان وجود دارد"


1
امتیاز منتقد به فیلم

آرتور ميلر و مرگ ويلي,,, شايد دستمايه ايست براي فيلم فرهادي كه به شدت پس از گذشته، فرهاديه ديگريست, شخصيت هاي فروشنده با تمام قوت خود در شكل گيري و ساختار به شدت فرانسوي اند. عماد با حركات آرام صورتش تمام حرف هايش را مي زند ديگر نه از فريادهاي چهارشنبه سوري وار خبري ست ، نه از غيرت هاي بچگانه ي شهر زيبا ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده، فروش تدريجي تمدني است كه بر پايه‌هاي مستحكمي بنا نشده است. تمدني كه نسبت به گفتمان‌هاي هر حكومت و ملتي، محدوديت‌هاي درست و نادرستي براي ارضاي تمايلات غريزي آدمي به وجود مي‌آورد كه سرانجامي جز ملال و رخوت ندارد. در بستر چنين گفتماني است كه پيرمرد ايراني همچون پيرمرد امريكايي نمايشنامه مرگ فروشنده، ...


روزنامه اعتماد | دیگر نقدهای مسعود ریاحی
0
امتیاز منتقد به فیلم

مسخ شدگی باید از یک نقطه آغاز شود، نقطه‌ای که به مانند اکثر روایت‌های فرهادی حذف شده است. نقطه آغاز مسخ شدگی عماد که قرار است در انتها داستان وجه مشترکی از «مشد حسن» و « ویلی لومان» شود، صحنه‌ای است که نه مخاطب بلکه شخصیت اصلی هم اطلاعاتی از آن در اختیار ندارد


0
امتیاز منتقد به فیلم

در فروشنده بیش از هر فیلم دیگر کارگردان، از نمادها برای توضیح روحیات شخصیت ها، شرایط اجتماعی، افکار حاکم بر فیلم و توضیح وضعیت جاری جامعه ی حاضر استفاده شده است. داستانی که بی شک یکی از تجربه های موفق در سینمای ناتورالیستی ایران است.


2
امتیاز منتقد به فیلم

رعنا آسیب میبیند . حریم خصوصی ش مورد تجاوز قرار میگیرد و هیچ کاری هم از مَردش بر نمی آید . بزودی ترس اولیه جای خود را به سرگشتگی و پوچی میدهد . زندگیش یکباره رنگ میبازد آنقدر که دیگر حتی خودش هم نمیداند چه میخواد . رعنا سردرگم است . هم نمی خواهد به کلانتری برود یا دوستانشان موضوع را بدانند و هم به عماد ...


1
امتیاز منتقد به فیلم

روایت در سینمای درام اجتماعی، جلوه‌گری کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری است. کرامت و رذالت هر دو در زندگی آدمی نقش دارند و در سینما این دو انگاره بسته به عناصر داستان پرورده می‌شوند.


روزنامه همشهري | دیگر نقدهای مهدي تهراني
0
امتیاز منتقد به فیلم

مثل همیشه، مهارت خاص فرهادی در به نمایش کشیدن دو سطح انتزاعی و انضمامی اخلاق است. او با ظرافتی خاص، گزاره های انتزاعی و عام اخلاق را از پازل مفهومی و سرراست شان برمی دارد و در دل یک موقعیت انضمامی که تمام مختصات عینی آن، با جزئیات هرچه تمام تر صورت بندی شده رها می کند. همین امر برای به تلاطم در آوردن ...


1
امتیاز منتقد به فیلم

*خظر لو رفتن داستان وجود دارد* در جدیدترین فیلم اصغر فرهادی- درامی از شرافت لکه دار شده و انتقام- هنرپیشه ای تا مرز افراطی گری بیرحمانه پیش می رود.


هالیوود ریپورتر | دیگر نقدهای دبورا یانگ
0
امتیاز منتقد به فیلم

حالا دیگر فرهادی را باید متخصص ساخت درام های پرچالش دانست، درام هایی که گام به گام به سمت و سوی حقیقت جامعه می روند، اتفاقی که برای رعنا می افتد گاهی اوقات باعث بحران های عجیبی می شود که جبران ناپذیراند ، اما عماد به عنوان شوهر رعنا با منطق جلو می رود اگر چه عماد کم دیالوگ می گوید اما درونش مانند کوهی ...


روزنامه هنرمند | دیگر نقدهای افشین علیار
0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده اصغرفرهادی قطعا یکی از بهترین فیلم های امسال سینمای ایران و از مهمترین فیلم های سینمای ایران است که قابل نقد و تجزیه تحلیل هست و مدتها میتوان درباره آن حرف زد و نوشت چراکه فیلمساز از دنیای واقعی و زندگی آدم ها با نگاهی انسانی و فرا جغرافیایی شخصیت هایی خلق کرده که قابل درک و لمس برای تماشاگر ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

سینمای اصغر فرهادی بتدریج در حال تبدیل شدن به یک برند است، برندی که شاید برای او، اسم و عنوان و پول و شهرت بیشتر به همراه داشته باشد، اما این به بهای ضایع شدن یک کشور و مردم آن تمام شده است


اختصاصی سلام سینما | دیگر نقدهای محمود نامی
1
امتیاز منتقد به فیلم

فیلم فروشنده که داستان خود را بر اساس همین نمایشنامه بنیان نهاده شاید جسورانه ترین اثر فرهادی است که به شکلی واضح تفکر مارکسیستی او را درباره جهان سرمایه داری و طبقه کارگر بیان می کند.


روزنامه هنرمند | دیگر نقدهای سامان پارسی
-2
امتیاز منتقد به فیلم

طبق رسم سالانه آکادمی اسکار برای سال 2017 برای ما ایرانی ها سورپرایز ویژه داشت اونم نه مثل سال قبل که حذف فیلم محمد بود بلکه حالا اهداء اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به فروشنده اصغر فرهادی.


نشریه تاثریا - شماره 2 | دیگر نقدهای محمد زادمهر
1
امتیاز منتقد به فیلم

«چگونه یاد گرفتم دست از فرم بردارم و به محتوا عشق بورزم؟» *


-1
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده یک فیلم ضعیف با ساختاری خام محسوب می شود و در کارنامه ی پر بار و درخشان اصغر فرهادی یک اثر بد و بی اثر است. فیلمی که گویی زود به دام مضمون پر التهاب و پر چالشش می افتد و فریب نمایشنامه ی شاهکار مرگ فروشنده ی آرتور میلر را می خورد و تئاتر هم تبدیل می شود به یک نمایش خوش آب و رنگ سنجاق شده به فیلم، ...


1
امتیاز منتقد به فیلم

فرهادی اگر حتی قدر رضا عطاران و “دراکولا”یش به تجربه گرایی اهمیت می داد، حداقل کاری که می کرد قرار دادن آدمهای خاکستری و همواره مرددش در ژانری تازه و با حال و هوایی نو بود. ساده ترین راه هم بدل کردن “فروشنده” به یک درام معمایی بود به خصوص که خط اصلی یعنی تجاوز به زن در خانه شخصی و تلاش برای یافتن متجاوز، ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده فیلمی متوسط در کارنامه فرهادی و نمایشی از تلاش نافرجام او برای مخاطب پسند شدن سبک فیلمسازی‌اش است. این فیلم، تجربه‌ی رواییِ نسبتا متفاوتی از این کارگردان است که با استفاده از همان مولفه‌ها و المان‌های همیشگی‌اش این بار ظاهرا به «ارجاع بینامتنی در متن» روی می‌آورد و از اجرای یک نمایشنامه‌ی معروف ...


1
امتیاز منتقد به فیلم

"فروشنده" اثر بسیار ناموفقی از سازنده آن است. فیلمی پر حفره که حفره های فیلمنامه ای آن برایم چندان مهم نیست , زیرا که برای خالق آن و طرفداران ایدئولوژیک و_ احیانا سیاسی _ آن هم ابدا مهم نیست. برای طرفداران اثر صرفا جوایز مهم است و تحلیل برایشان بی معناست!


2
امتیاز منتقد به فیلم

هتاکی و فحاشی نسبت به امام خمینی (ره) در فیلم فروشنده اصغر فرهادی


0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده شاهكاري ديگر از اصغر فرهادي كه نبوغ بي اندازه او در قصه گويي و بيان بصري نيازي به تعريف ندارد.


0
امتیاز منتقد به فیلم

استاد اصغر فرهادی را همانند تولید کننده ای می دانم که در کارخانه اش اندیشه تولید می شود، به نظر من محصول درجه یک و قابل تضمین است. فروشنده همانند دیگر آثار فرهادی سرشار از اندیشه است. فرهادی برای آنچه که می نویسد ارزش قائل است. و برای آنچه که عرضه می کند تلاش می کند. فرهادی بار دیگر به سراغ معناهای ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

نقدی طنز بر فیلم، فیلمنامه، بازیگران , کارگردانی و شانتاژ تبلیغاتی اصغر فرهادی بر فیلم فروشنده. البته فیلمنامه ی قدرتمند، تیم بازیگران و نا بازیگران خوب (توانایی کارگردان در بازی گرفتن حتی از غیر حرفه ای ها). مطالب رنگی کاملاً بار طنز دارد و لطفاً به کسی برنخورد.


گل آقا، کتاب دموکراسی و دموقراضه ی سید مهدی شجاعی | دیگر نقدهای سروش چراغ زاده
0
امتیاز منتقد به فیلم

حریم خصوصی موضوعی مهم است که فیلم فروشنده سعی داشته روی این موضوع تاکید کند.همچنین نمونه هایی از تاثیر جبر و اختیار را در فیلم شاهد هستیم.


0
امتیاز منتقد به فیلم

طبقه ی متوسط انتخاب همیشگی فرهادی برای شخصیت های داستان این جا در اوجِ پختگی (بعد از شاهکار جدایی نادر از سیمین) قرار دارد و معنای خاکستری بودن آدم ها را به مخاطب می فهماند. چه اینکه مخاطب در اواخر فیلم دلش به حالِ پیرمرد متعرض می سوزد و آقای خودقهرمان پندارِ فیلم با سرزنش همسرش رو به روست!


0
امتیاز منتقد به فیلم

به نام خدا  نقد و تحلیل فیلم سینمایی فروشنده منتقد تحلیلگر :مهیار محمد ملکی معرفی اثر : کارگردان:اصغر فرهادی تهیه‌کننده: الکساندر مالت-گای اصغر فرهادی  نویسنده :اصغر فرهادی بازیگران:شهاب حسینی ترانه علیدوستی بابک کریمی مینا ساداتی مهدی کوشکی فرید سجادی حسینی موسیقی:ستار اورکی فیلم‌برداری:حسین ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

سرانجام انتظارها به پایان رسید و فیلم فروشنده هفتمین ساخته اصغر فرهادی در ایران، اکران و با استقبال بینظری همراه شد. فروشنده به زندگی بین عماد و رعنا می پردازد که در حال بازی در نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر هستند.


0
امتیاز منتقد به فیلم

اصغرفرهادی بازم با یه کار موفق به سینما آمد ، البته اینبار با یک موضوع بحث برانگیز! موضوعی که مانند آن در سینمای ایران کمتر به چشم میخورد. فرهادی طبق عادت معمولش طبقه متوسط شهری را روایت میکند، طبقه ای که اکثرشان مشتری پروپاقرص اویند. این فیلم آغاز فوق العاده ای داشته و از همان اول آرامش را از ببیننده ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

اگر قرار به نخل طلای بهترین فیلمنامه بین این دو فیلم بود قطعا جدایی با قاطعیت پیروز نبرد بود. فروشنده فیلمنامه ای پیش پا افتاده دارد و خیلی روی آن مانوری داده نشده و به نوعی شخصیت عماد برای مثال در بسیاری موارد همانند یک احمق است تا یک معلم تحصیلکرده. چک نکردن دفترچه بیمه شخص فراری برای تشخیص هویت و ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

اصغر فرهادی را همواره یک فیلم ساز باهوش  با دغدغه ها ی اجتماعی می شناسم. فیلم سازی که به وقایع اطراف و به واقعیت های اجتماعی نگاه فیلسوفانه دارد . فیلم سازی که به عقیده من تئوریهای اجتماعی را می داند و از سوی دیگر هنر سینما را در حد اعلای آن فرا گرفته است و ترکیب این دو، فیلم های می شود که شما را به ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

در کل میشه گفت فیلم قابل قبولی بود و من دوست داشتمش. اما نمیشه از یه سری ایراد هایی که توی فیلم نامه و داستان بود گذشت. فرهادی کارگردانه صاحب سبکی هست و این قابل تحسینه اما ظاهرا جدایی بهترین اثرش تا به اینجا بوده. جای دیگه ای از فیلم مربوط به تجاوز پر از ابهام هست و به نظر میرسه فرهادی از اینکه بیننده ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده در "تیتراژ" شروع و خاتمه می یابد و این می رساند که تراژدی نه در خود فیلم بَل در انتها برای مخاطیبنش آغاز می شود!


1
امتیاز منتقد به فیلم

فیلمنامه های فرهادی هنوز برتر از فیلمهایش هستند. دنیای فیلمهایش متاثر از زبان ذهن چندلایه ی اوست.نمادها در فیلمهایش رفته رفته پر رنگتر می شود.


http://fardayebaran.ir/1395/07/08/3747/ | دیگر نقدهای فاطمه صدرا
0
امتیاز منتقد به فیلم

باسمه تعالی فروشنده مرگ یا خریدار آبرو؟ یکی از مهمترین ارکان یک خانوداه ایرانی آبرو و حفظ آن است. هر خانواده ایرانی سالها تلاش می کند تا برای خود ابرویی بسازد و در برابر فروریختن این بنا واکنشهایی نشان میدهد. خانواده ایرانی برای حفظ آبروی خود دست به هرکاری میزن که حتی  ممکن است گاهی وقتها این کارها ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

هدف های درونی تر، ریشه های پنهان و کنار زدن چند اشتباه....کمی باز تر نگاه کنیم


0
امتیاز منتقد به فیلم

آنچه از "برایان" در سه گانه ی "ربوده شده" سراغ داریم از عماد انتظار نمی رود؛ که این گونه بی اخلاق و کینه توزانه به مجازات جامعه ی اطرافش دست بزند. آنچه که کاراکتر را به این سمت سوق می دهد که چنین ضد قهرمان باشد، در همه ی کارهای فرهادی متاسفانه به شیوه ای شعاری مطرح می شود.


0
امتیاز منتقد به فیلم

فرهادی در هیچ کدام از فیلم هایش تا این حد کلان به معزل اصلی جامعه ی ایرانی نپرداخته است. در "جدایی نادر از سیمین" در سکانس اول فیلم سیمین میگه من نمیخوام دخترم تو این مملکت بزرگ بشه. در واقع چرایی این حرف سیمین رو فرهادی در فروشنده پاسخ داده.


0
امتیاز منتقد به فیلم

امروز و در اولین اکران فیلم فروشنده به علت اشتیاق زیاد و حس کنجکاوی عجیبی که داشتم،به سرعت خودم رو به سینما رسوندم تا دوباره یک شاهکار ببینم از کارگردانی که خاطره خوب وقابهای لذت بخش زیادی برام ساخته. نقد پیتر برادشو منتقد گاردین بر فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی فروشنده فیلمی به شدت جمع و جورو شاید بشه ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده برخاستن برای سقوط  نحوه ی برخورد فیلم فروشنده با آنچه تِم اصلیِ داستان را در بر می‌گیرد یعنی تجاوز به حریم خصوصی، از همان ابتدا سر و صداهایی را مبنی بر زیر پا گذاشتن عرف یک خانواده ایرانی، به همراه داشته است. هر چند مطمئن نیستیم تجاوزی رخ داده باشد، اما گذشت رعنا، رفتار غیر معقولی از دید اکثر ...


http://tj.movieclub.ir/2017/04/09/1-5 | دیگر نقدهای پارسا پورحسن
0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده همچون آثار دیگر فرهادی(چهارشنبه سوری، درباره الی، شهرزیبا، گذشته و جدایی نادر از سیمین) در دو مرز درون و بیرون هویت می یابد، آپارتمان آن ها کالبدی است که در مقابل بیرون مبدل به شخصیت ویرانگری در زندگی رعنا و عماد می شود.


0
امتیاز منتقد به فیلم

ایده کلی فیلم فروشنده:همه ما در این دنیا به نوعی فروشنده هستیم.یعنی در قبال چیزی ک به دست می آوریم چیزی را از دست میدهیم (میفروشیم) به نظر میرسد اشاره اصلی فیلم به ذهن بیمار افراد جامعه در قبال مساعل جنسیست.(سکانس تاکسی-سکانسی ک عماد گوشی یکی از شاگردانش را بررسی میکند-مینا ساداتی که زنی مطلقه است ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

فرهادی در فیلم جدیدش توانسته با چیره دستی در ایجاد فضایی دلهره آور و ترسناک مخاطب منتظر و مشتاق را برای کشف حقیقت از پشت ابرهای دروغ مرسوم در فیلم هایش تا لحظه انتهایی فیلم تشنه نگه دارد. اما در فروشنده از دروغگوهای بدشانس که پنهان کاری هایشان باعث دردسر های بزرگ می شود خبری نیست. داستان فیلم معماگونه ...


0
امتیاز منتقد به فیلم
0
امتیاز منتقد به فیلم

این یادداشت یا نقد سعی بر بازداری از تماشای فیلم ندارد؛ بلکه این نوشته برای کسانی ست که فیلم را دیده اند و یا در صدد دوباره دیدن فیلم هستند. یکی از بهترین فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در فیلمهایش اطلاعات ناقص و گاه گمراه کننده میان بازیگران قصه‌اش منتشر میکند که پیشروی اصلی قصه های فرهادی را جریان می ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده فیلم خوبی نیست.پر از شعار،با سکانس های کشدار،گل درشت و حوصله بر،و اجرایی ضعیف در بعضی قسمت ها که چون حاصل کار اصغر فرهادی است،مایه حیرت است.


0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده با هیاهو و فریادهای ساکنان آپارتمانی آغاز می شود که به دلیل گودبرداری در زمین مجاور، در حال خراب شدن است. شخصیت های اصلی، عماد و همسرش رعنا، هر دو بازیگر تئاتراند و عماد علاوه بر بازیگری، معلم نیز هست. مثل مابقی آثار آقای فرهادی، بازیگری نقطه قوت فروشنده است و بحران و اندکی معما، عامل جذب مخاطب ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

فروشنده بیشتر داستانی شکست خورده است زیرا قهرمان و ضد قهرمانهای کوچک و بیکارکردش هردو شکست خورده اند. باز هم در چنین شرایطی باید انتظار داشت که نفوذ فیلم در بطن جامعه موثر واقع شود اما غیر قابل تعمیم است و در مخاطب هیچ چیز را تغییر نمی دهد.


0
امتیاز منتقد به فیلم

وقتي حتي خود كارگردان از انقدر جدي گرفته شدن فيلمش متعجب مي شود


0
امتیاز منتقد به فیلم

لباس جدید پادشاه دوخته شد و پوشیده شد و در شهر نمایش داده شد. در حالی که همه به به و چه چه میکردند چند کودک هم پیدا شدند که فریاد زدند: این پادشاه که لخت است! و همه بر آنان تاختند. شاید هم آنقدرها پر از خالی نبود. میتوانم از آن اقتباس کنم که "ای هموطن! اگر دیوارهای خانه ات ترک برداشت، بمان و درستش کن! ...


0
امتیاز منتقد به فیلم

سلام به آقای فرهادی و تمامی هنر دوستان - فروشنده مونتاژی از درباره الی و جدایی نادر از سیمین و ... بود و خیال خود کارگردان از این بابت راحت بود که اصلاحیه ای برای فیلمهای ذکر شده داشته باشه و نه بیشتر-به یاد کارتون محصول سال ۱۹۸۰ و ساخت کشور فرانسه به نام واتو واتو افتادم که به تعداد زیادی تکثیر میشد ...


1
امتیاز منتقد به فیلم

فیلمِ «فروشنده» تا به‌ این‌جا با اختلافِ فراوان،از سایر رقبا پیشی گرفته و عنوان کمدی‌ترین (شما بخوانید مضحک‌ترین) فیلمِ سال را از آنِ خود کرده است.پیش از فروشنده،این مقام در اختیار فیلمِ «ابد و یک روز» بود که با اکرانِ فروشنده،جایی برای دیگر رقبا،حتا ابد و یک روز نیز،باقی نماند. داستانِ فیلم از اساس ...



روایتگر داستان زوج جوانی‌ست که در حال اجرای نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر هستند.